2022-01-01, 14:36
Medlem
Att skilja sig är ett stort misslyckande och skilsmässobarn har ju oftast större problem med skola, psyke mm. Är man gifta så får man räkna med motgångar men idag verkar minsta lilla motgång innebära skilsmässa vilket tyder på riktigt dålig karaktär. Det gäller att kämpa här i livet för allt kommer inte serverat på silverfat.
Citera
2022-01-01, 19:19
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stiggen123
Suck... Fyfan vad jag är trött på flashbacks grottman-machoattiyd där allt är "horans" fel och hon ska "suga min dase så fort jag begär" tugg!

Ja då kanske jag är feminin, då kanske det är försent för allt, inte ditt problem. Jag älskar min familj, mina barn OCH min sambo och då kämpar man TILLSAMMANS. Hoppas du är lycklig med dina val i livet iallafall.❤ Tack.

Alla är olika och har olika problem så det finns inget universellt svar på allt, men det kan funka med "grottmannen" för vissa.

När vi hade småbarn och tiden gick till mycket annat så blir det naturligt att det sexuella behovet prioriteras ned men jag insåg snabbt att jag skulle vara på den förlorande halvan i den ekvationen. Jag sa det då rakt ut till min kvinna vad jag kräver och att jag förväntar mig att hon anstränger sig för det oavsett om det bara så handlar om en avsugning i tvättstugan. Jag ställer ju upp på hennes grejer även om det är helt andra, kanske mindre djuriska, ting. Det blev inga protester och faktum var att det triggade igång henne.

Detta är inget försök att vara macho utan konstaterar att det kan vara framgångsrikt. När frugan går ner för att bädda sängen i gästrummet kan man ju följa med och med fast hand ta för sig. En snabbis när barnen sover eller tittar på Babblarna kan nog rädda vissa förhållanden. Att "ta för sig" är dock inte samma sak som att "tjata det till sig". Det är både osexigt och omanligt.

Men återigen, alla är olika.
Citera
2022-01-01, 19:58
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikJ
Haha va?
Du har väl egna intressen? Träning, vänner, arbete, middagar och 100 andra saker du inte kan göra med småbarn hemma.

Har du tur kommer du iväg nångång ibland efter noga planering men ofta blir även dessa inställda pga oförutsedda händelser hemma.

Du beskriver en mängd intressen och aktiviteter som är prio ett när man INTE har barn. Vänner och middagar? I princip samtliga av mina vänner har småbarn (oftast flera) "häng" med vänner etc sker numera oftast med barn.

Kanske är du väldigt ung förälder 25-ish eller lite äldre +50.
Citera
2022-01-01, 20:02
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LLFFILLFMD
Barnen är en stor del livet absolut, men långt ifrån hela mitt liv. Driva bolag, träna, motorsport etc ingår också i mitt liv.

Skillnaden på varanna veckaliv och inte är att på mina veckor så är jag 100% med barnen, fått en mycket bättre kontakt med dom och insikt i deras liv eftersom man måste hålla koll på deras träningar, läxor mm

Vad är det man missar i vardagen? Väcka dom och skicka iväg dom till skolan, fixa middag och natta dom. Vardagen är ju inte så mycket att missa.

Vardagen är ju som bekant det riktiga livet. Semestrar och resor/speciella händelser är ju ytterligheter. Någon annan var tidigare inne på hur de småsakerna inte minst med barnen är vad som stannar i minnet, på ett aggregerat plan, ex "pappa borstade alltid mina tänder" eller "mamma hade alltid så rolig röst vid godnattsagan".

Förstår till fullo att det är bättre att skiljas om man inte gar känslor längre men håller inte med dig om detta med vardagen.
Citera
2022-01-01, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Så 50% av tiden är du 100% av tiden med ungarna.

Nu respekterar jag andras beslut att skilja sig och om föräldrarnas relation är allt för dålig så är det såklart bättre för barnen om föräldrarna skiljer sig, men det är knappast så neutralt som en del önskar lura sig själv eller andra om.
Litteraturen finns ju och det ska vara ett ganska dåligt äktenskap för att fördelarna med gemensamma föräldrar skulle försvinna och kunna motsvaras av separerade föräldrar.
Från barnens perspektiv så är det ju den vardagliga inputen som är det viktiga. Mamman som skär bort kanterna från brödet på morgonen och pappan som säger att ungen börjar bli för stor för det. Kontrasten mellan veckorna innebär inte densamma integrationen av föräldrarnas gemensamma uppfostran.

Med all respekt för individuella situationer och andras egna val om sina familjer, men att det inte är så viktigt för barnen med gemensamma föräldrar är fel med ganska stor marginal. Det är inte så mycket att debattera då frågan redan är avgjord, men då naturligtvis med individuella undantag.

Japp, 50% av tiden är jag 110% pappa. Istället för som tidigare (i mitt fall alltså) kanske 30% pappa av 100%.
För min del så är det en väldigt stor förbättring, även om jag förstår av ditt resonemang att det kanske inte är det bästa ur barnens synvinkel om föräldrarna har en någulunda vettig relation.
Jag och barnens mamma bråkade nästan aldrig, hade sex flera gånger i veckan, trevliga fester osv men kärleken var helt borta, så barnen fick aldrig genomlida nån missär.

Jag tror inte ett dugg på att den dagliga inputen skulle vara så viktig, jag tror med på att när barnen tex fyller år, då är det viktigt att både mamma och pappa är där och "ser" hur fint barnet är uppklädd osv.

Sen har både jag och exfrun gått vidare i livet med nya partner, bonusbarn osv och det upplever jag endast som possitivt för barnen. Nu är mamma och pappa med nån dom vill vara med och den närmsta familjen blir lite större, ser bara fördelar där.
Citera
2022-01-01, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Vardagen är ju som bekant det riktiga livet. Semestrar och resor/speciella händelser är ju ytterligheter. Någon annan var tidigare inne på hur de småsakerna inte minst med barnen är vad som stannar i minnet, på ett aggregerat plan, ex "pappa borstade alltid mina tänder" eller "mamma hade alltid så rolig röst vid godnattsagan".

Förstår till fullo att det är bättre att skiljas om man inte gar känslor längre men håller inte med dig om detta med vardagen.

Nej, Nej, Nej och åter Nej.

Om vardagen är det riktiga livet så har man förmodligen inget driv i kroppen och ett jävligt tråkigt liv. Vardagen är transportstäckan mellan livet. Resor och semestrar är själva livet!

Lev Livet För Fan Innan Livet Lever Fan Med Dig, brukade min kloka mor alltid säga till mig.
Citera
2022-01-01, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErikJ
Haha för att? Bättre att må piss och brytas ned och ändå bli en helt annan person som man själv inte ens gillar längre?

Min familj finns väl kvar (barnen) även om vi separerar?
Låter inte som du ens har en unge hemma. Kanske inte ens sambo

Både gift och har tre barn... min pappa skilde sig och svek sin familj... tänker aldrig göra detsamma mot mina ungar
Citera
2022-01-02, 09:53
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
otrohet vore ett av få särskilda orsaker som skulle få mig att ta ut skilsmässa av eget initiativ. Det har jag varit tydlig med att jag tar på sådant allvar att jag aldrig skulle förlåta det utan dä skulle det vara slut ögonblickligen.
Vilken chock och vilket trauma att få reda på en sådan sak, jag kan bara beklaga. Hemskt bortom föreställningar.

Jag skulle i ärlighetens namn inte kunna bry mig mindre om en sådan sak skulle inträffa. Sex kan jag ha med vilken kvinna som helst och skulle det motsatta inträffa skulle jag knappast gräva ner mig kring en sådan skitsak. Finns viktigare saker tänker jag.
Citera
2022-01-02, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kultingen1999
Att vara småbarnsförälder är sällan lätt, utebliven sömn, kass ekonomi och ens egna intressen hamnar i regel alltid sist i kön.

Tyvärr går detta i regel alltid ut över ens relation där intimiteten uteblir och ersätts av irritation och en enformig vardag fylld av rutiner.

Många väljer att separera av olika anledningar där tabu-tanken om att vara förälder på deltid(varannan vecka) kanske lockar allra mest.

Ni som inte klarade av småbarnsåldern och bröt med eran partner, ångrar ni er i efterhand för att ni inte kämpade vidare? Fanns det något kvar av eran relation att rädda? Har era barn blivit uppenbart lidande på något sätt som ni inte hade kunnat förutse innan separationen skedde?

Det bästa jag kunde ha gjort för mina barns skull, hade troligen haft ihjäl kärringen om jag stannat kvar....
Citera
2022-01-02, 11:16
Medlem
Rozenkvartss avatar
Förstår inte detta hittepå att skilsmässobarn skulle må sämre än andra barn(mer än under när skilsmässan sker och bearbetningen efteråt). Hur många av era vänners föräldrar lever ihop? Var vanligt redan när jag var liten på 90-talet att var varannan mamma i kvarteret var skild. De levde stabila liv med sina barn i förorten och barnen var hos sina pappor varannan helg. Har gått bra för oss allihop vad jag vet. Nu är det ju t.o.m. bättre då pappor har sina barn på halvtid istället för två helger i månaden.
Citera
2022-01-02, 16:44
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Japp, 50% av tiden är jag 110% pappa. Istället för som tidigare (i mitt fall alltså) kanske 30% pappa av 100%.
För min del så är det en väldigt stor förbättring, även om jag förstår av ditt resonemang att det kanske inte är det bästa ur barnens synvinkel om föräldrarna har en någulunda vettig relation.
Jag och barnens mamma bråkade nästan aldrig, hade sex flera gånger i veckan, trevliga fester osv men kärleken var helt borta, så barnen fick aldrig genomlida nån missär.

Jag tror inte ett dugg på att den dagliga inputen skulle vara så viktig, jag tror med på att när barnen tex fyller år, då är det viktigt att både mamma och pappa är där och "ser" hur fint barnet är uppklädd osv.

Sen har både jag och exfrun gått vidare i livet med nya partner, bonusbarn osv och det upplever jag endast som possitivt för barnen. Nu är mamma och pappa med nån dom vill vara med och den närmsta familjen blir lite större, ser bara fördelar där.

Ja, så kan det ju vara i individuella situationer och då var det ju rätt i ditt fall. Själv är jag 100% pappa 100% av tiden även när jag inte klarar av att vara mitt bästa, bara genom att vara där och vara exempel på hur livet kan hanteras även när man inte klarar av att vara sitt bästa.
Vad menar du skulle vara problemet för barnen om föräldrarna inte hade kärleken kvar? Hur manifesteras det menar du? Den biten blir ju inte annorlunda av att man skiljer sig, snarare tvärtom då man också visar direkt ogillande.
Så vad blir problemet för barnen av att föräldrarna inte har kvar kärleken till varandra?

Jahopp, det tror du. Vad har du för skäl att tro att det vore speciella händelser och inte det normala som skulle vara det viktigaste för barnens uppfostran?

Varför skulle det vara positivt när det tillkommer främlingar in i den privata sfären i familjelivet? Varför skulle det vara bätte med fler utan blodsband med helt annan dynamik mellan relationerna in i hemmet?

Att mamma och pappa är med några de trivs med är inte svar på frågan om barnen trivs med det.

Citat:
Nej, Nej, Nej och åter Nej.

Om vardagen är det riktiga livet så har man förmodligen inget driv i kroppen och ett jävligt tråkigt liv. Vardagen är transportstäckan mellan livet. Resor och semestrar är själva livet!

Lev Livet För Fan Innan Livet Lever Fan Med Dig, brukade min kloka mor alltid säga till mig.

Det är inte vad jag tror är det viktiga när man uppfostrar barn att klara sig bra i vuxenlivet.
Att ha kul är inte uppfostran.

Citat:
Ursprungligen postat av Panzeradler
Jag skulle i ärlighetens namn inte kunna bry mig mindre om en sådan sak skulle inträffa. Sex kan jag ha med vilken kvinna som helst och skulle det motsatta inträffa skulle jag knappast gräva ner mig kring en sådan skitsak. Finns viktigare saker tänker jag.

Då betyder uppenbarligen inte ditt äktenskap så mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av Rozenkvarts
Förstår inte detta hittepå att skilsmässobarn skulle må sämre än andra barn(mer än under när skilsmässan sker och bearbetningen efteråt). Hur många av era vänners föräldrar lever ihop? Var vanligt redan när jag var liten på 90-talet att var varannan mamma i kvarteret var skild. De levde stabila liv med sina barn i förorten och barnen var hos sina pappor varannan helg. Har gått bra för oss allihop vad jag vet. Nu är det ju t.o.m. bättre då pappor har sina barn på halvtid istället för två helger i månaden.

Frågan är redan avgjord så det finns inte så mycket att diskutera. Vad du tror efter vad du sett hos din omgivning är irrelevant. Risken för nära samtliga negativa utfall ökar från att vara 1/10 till 1/4. Det varierar lite mellan den mängd metastudier som gjorts under de senaste decennierna, med väl och troligen mer än 100% ökning av riskerna för sämre personligt välmående med allt det utgörs av, sämre hälsa, risker för negativa utfall som fängelse, missbruk samt lägre chanser att nå framgång med jobb och liknande.
Bearbetningen efteråt är viktig men är långt ifrån att kompensera tillräckligt.
Senast redigerad av Bara-Robin 2022-01-02 kl. 16:47.
Citera
2022-01-02, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jkj
Hej.
Jag har separerat från barnens pappa och sexar via dejtingappar mina barnfria veckor.
Jag väljer inte våldsamma psykopatiska män utan mer lugna intelligenta kostymnissar med kontorsjobb i innerstan.

Män som du undviker jag som pesten.

Om du har lyckats föröka dig ska du vara evigt tacksam mot den kvinna som förstörde sin kropp genom att bära dina barn.

Knulla runt gör man innan barn, inte efter som kvinna.

Du söker bekräftelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in