Citat:
Ursprungligen postat av
LLFFILLFMD
Japp, 50% av tiden är jag 110% pappa. Istället för som tidigare (i mitt fall alltså) kanske 30% pappa av 100%.
För min del så är det en väldigt stor förbättring, även om jag förstår av ditt resonemang att det kanske inte är det bästa ur barnens synvinkel om föräldrarna har en någulunda vettig relation.
Jag och barnens mamma bråkade nästan aldrig, hade sex flera gånger i veckan, trevliga fester osv men kärleken var helt borta, så barnen fick aldrig genomlida nån missär.
Jag tror inte ett dugg på att den dagliga inputen skulle vara så viktig, jag tror med på att när barnen tex fyller år, då är det viktigt att både mamma och pappa är där och "ser" hur fint barnet är uppklädd osv.
Sen har både jag och exfrun gått vidare i livet med nya partner, bonusbarn osv och det upplever jag endast som possitivt för barnen. Nu är mamma och pappa med nån dom vill vara med och den närmsta familjen blir lite större, ser bara fördelar där.
Ja, så kan det ju vara i individuella situationer och då var det ju rätt i ditt fall. Själv är jag 100% pappa 100% av tiden även när jag inte klarar av att vara mitt bästa, bara genom att vara där och vara exempel på hur livet kan hanteras även när man inte klarar av att vara sitt bästa.
Vad menar du skulle vara problemet för barnen om föräldrarna inte hade kärleken kvar? Hur manifesteras det menar du? Den biten blir ju inte annorlunda av att man skiljer sig, snarare tvärtom då man också visar direkt ogillande.
Så vad blir problemet för barnen av att föräldrarna inte har kvar kärleken till varandra?
Jahopp, det tror du. Vad har du för skäl att tro att det vore speciella händelser och inte det normala som skulle vara det viktigaste för barnens uppfostran?
Varför skulle det vara positivt när det tillkommer främlingar in i den privata sfären i familjelivet? Varför skulle det vara bätte med fler utan blodsband med helt annan dynamik mellan relationerna in i hemmet?
Att mamma och pappa är med några de trivs med är inte svar på frågan om barnen trivs med det.
Citat:
Ursprungligen postat av
LLFFILLFMD
Nej, Nej, Nej och åter Nej.
Om vardagen är det riktiga livet så har man förmodligen inget driv i kroppen och ett jävligt tråkigt liv. Vardagen är transportstäckan mellan livet. Resor och semestrar är själva livet!
Lev Livet För Fan Innan Livet Lever Fan Med Dig, brukade min kloka mor alltid säga till mig.
Det är inte vad jag tror är det viktiga när man uppfostrar barn att klara sig bra i vuxenlivet.
Att ha kul är inte uppfostran.
Citat:
Ursprungligen postat av
Panzeradler
Jag skulle i ärlighetens namn inte kunna bry mig mindre om en sådan sak skulle inträffa. Sex kan jag ha med vilken kvinna som helst och skulle det motsatta inträffa skulle jag knappast gräva ner mig kring en sådan skitsak. Finns viktigare saker tänker jag.
Då betyder uppenbarligen inte ditt äktenskap så mycket.
Citat:
Ursprungligen postat av
Rozenkvarts
Förstår inte detta hittepå att skilsmässobarn skulle må sämre än andra barn(mer än under när skilsmässan sker och bearbetningen efteråt). Hur många av era vänners föräldrar lever ihop? Var vanligt redan när jag var liten på 90-talet att var varannan mamma i kvarteret var skild. De levde stabila liv med sina barn i förorten och barnen var hos sina pappor varannan helg. Har gått bra för oss allihop vad jag vet. Nu är det ju t.o.m. bättre då pappor har sina barn på halvtid istället för två helger i månaden.
Frågan är redan avgjord så det finns inte så mycket att diskutera. Vad du tror efter vad du sett hos din omgivning är irrelevant. Risken för nära samtliga negativa utfall ökar från att vara 1/10 till 1/4. Det varierar lite mellan den mängd metastudier som gjorts under de senaste decennierna, med väl och troligen mer än 100% ökning av riskerna för sämre personligt välmående med allt det utgörs av, sämre hälsa, risker för negativa utfall som fängelse, missbruk samt lägre chanser att nå framgång med jobb och liknande.
Bearbetningen efteråt är viktig men är långt ifrån att kompensera tillräckligt.