2021-12-31, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
This. Nu vet jag inte vad just du tänker på, men det är ofta så att kvinnan börjar reta sig på att mannen inte kan växa upp, när paret fått barn. Innan kanske det var kul med en man som var the life and soul of the party, som hade många vänner, som gillade practical jokes... men det är inte lika roligt längre när hon sitter där ensam med en baby som inte sover hela nätter ännu, helt utmattad och utarbetad - och han fortfarande ska gå på party varje helg, gå på pubrundor med sina många vänner, komma släpande med dem hem klockan 3 på natten, göra practical jokes som numera bara är barnsliga i hennes ögon.
Det var faktiskt exakt det draget jag tänkte på. Min man är däremot en fantastisk pappa och han är alltid där för sina barn. Så mycket att han hellre är lekpappa än underhåller vår relation (vuxenprat, vuxenmys, roliga äventyr utan barn, älskar att äta godis o kolla tv hela dagar etc).
Ville bara klargöra det, nog om mitt
Citera
2021-12-31, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Det räddade mitt och mitt syskons liv att mina föräldrar skiljde sig. Unga omogna föräldrar med en far som partade, jobbade och var allmänt bortkopplad och egoistisk. Ingen mådde bra, i tioårsåldern bad jag min mor att ta ut skilsmässa.

Vi blev en starkare familj än de flesta i slutändan, där alla har fin kontakt. Ibland undviker man att ta sitt ansvar när man envist håller ihop, så du ger ett farligt råd där.
Tack för din berättelse, den behövs
Citera
2021-12-31, 15:36
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
Vet inte vad du räknar som "västvärlden" men de har iaf stigit en del i Sverige. Ungefär en fördubbling sedan 1970. Men detta har du naturligtvis ingen aning om.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneutveckling-och-inflation/
Bra, ta fjärde dosen för att myndigheterna säger det.
Citera
2021-12-31, 15:50
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Bra, ta fjärde dosen för att myndigheterna säger det.

Du är självklart välkommen att presentera en mer trovärdig källa på reallöneökningar i Sverige. Men du kanske är en sån som alltid vill ha rätt, även när du har fel. Isf kan jag inte erbjuda mycket hjälp.
Citera
2021-12-31, 16:19
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LLFFILLFMD
Barnen är en stor del livet absolut, men långt ifrån hela mitt liv. Driva bolag, träna, motorsport etc ingår också i mitt liv.

Skillnaden på varanna veckaliv och inte är att på mina veckor så är jag 100% med barnen, fått en mycket bättre kontakt med dom och insikt i deras liv eftersom man måste hålla koll på deras träningar, läxor mm

Vad är det man missar i vardagen? Väcka dom och skicka iväg dom till skolan, fixa middag och natta dom. Vardagen är ju inte så mycket att missa.

Så 50% av tiden är du 100% av tiden med ungarna.

Nu respekterar jag andras beslut att skilja sig och om föräldrarnas relation är allt för dålig så är det såklart bättre för barnen om föräldrarna skiljer sig, men det är knappast så neutralt som en del önskar lura sig själv eller andra om.
Litteraturen finns ju och det ska vara ett ganska dåligt äktenskap för att fördelarna med gemensamma föräldrar skulle försvinna och kunna motsvaras av separerade föräldrar.
Från barnens perspektiv så är det ju den vardagliga inputen som är det viktiga. Mamman som skär bort kanterna från brödet på morgonen och pappan som säger att ungen börjar bli för stor för det. Kontrasten mellan veckorna innebär inte densamma integrationen av föräldrarnas gemensamma uppfostran.

Med all respekt för individuella situationer och andras egna val om sina familjer, men att det inte är så viktigt för barnen med gemensamma föräldrar är fel med ganska stor marginal. Det är inte så mycket att debattera då frågan redan är avgjord, men då naturligtvis med individuella undantag.
Citera
2021-12-31, 18:21
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbtq4life
Ännu ett känslosvar som bekräftar red flags som koncept. Hur dum kan du vara som tror att "idiot" ska förolämpa anonyma främlingar till tystnad?
Försöker inte förolämpa eller få till tystnad bara konstatera för TS att den som skrev det påståendet är en idiot och inte ska lyssna på sån skit. Någon som uppenbarligen aldrig ens haft ett förhållande som skrivit det där
Citera
2021-12-31, 21:30
Medlem
ena parten vill det alltid lite mer, så med andra ord spelar det väl ingen roll vad man själv vill eftersom man inte styr över andra människor känslor
Citera
2021-12-31, 21:42
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Eriksson
Det går alltså inte att sätta likhetstecken mellan ditt och barnens välbefinnande.

Du kan t.ex. må kanon med en tjugo år yngre ny fru men detta påverkar inte nödvändigtvis dina barns livssituation positivt. Det är faktiskt troligare att det innebär en påfrestning för dem.

Nu är det du som svamlar och lägger ord i mun på mig.

Barn behöver inte må bra för att föräldrarna ska må bra, men en förutsättning för att barn ska må bra är att föräldrarna mår bra.

Sluta försök dribbla.

Barn mår inte bra i en familj där föräldrarna inte älskar varandra, då är det bättre att skiljas åt så att man skapar rätt förutsättningar i grunden.

Jag vet inte riktigt var du får ”ny 20 år yngre fru ifrån”, det finns gott om män som skiljer sig men träffar en singelmamma i samma ålder som den förra. Ett stort problem i dagens samhälle är att så många hetsar sig till barn precis som att det skulle vara lösningen på allt.

Hur många är det inte idag som skaffar barn inom 2 år med en ny partner? Det är ett recept för katastrof.
Citera
2021-12-31, 23:23
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Men herregud det är väl självklart. Livet har varit svårt och tungt. Men när vanliga människor äntligen hade råd så blev det en naturlig utveckling att låta kvinnan vara hemma slippa det tunga fysiska och psykiska arbetet.

Men det gillade inte politikerna och med psykiskt sjuka Alva Myrdal i spetsen (Alva tyckte inte om barn vilket framgår tydligt av Jans biografi).

Så du menar att eftersom livet var fysiskt och psykiskt tungt för kvinnorna genom århundrandena är det vårt naturliga tillstånd och det var sunt att återinföra 8 timmars arbetsdag för båda könen plus 7,5 timmars obetalt servicearbete? Vi hade det för bra kanske?

Tyvärr är fysikkunskaperna dåliga. Ett dygn har bara ett visst antal timmar. När är det tänkt att man skall umgås med sin 4-åring? Dessutom en 4-åring som tillbringat 9 timmar på dagis? Folk som du är helt puckade. Det är därför det är ett stort rätt åt er som fått denna utveckling.
Ni har blivit blåsta. Det var bara möjligt att blåsa er för att ni var helt blåsta.

Dessutom har ni inte fått ta del äv någon som helst tillväxt och effektivisering. Reallönerna har legat stilla i hela västvärlden sedan början på 70-talet. Men detta har du naturligtvis ingen aning om.

Lugna ner dig lite och ta det piano med fabulerandet. Mitt inlägg var ett försök till nyansering av ditt påstående att kvinnor bara jobbade i hemmet, med sitt eget hushåll ”förr”.
Citera
2021-12-31, 23:33
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patanjali
Skummade tråden. Liten sammanfattning:

Männen: Det var kvinnans fel
Kvinnorna: Det var mannens fel
Ingen: Det var mitt fel.

Jag kan erkänna: det var mitt fel. Men fel och fel, vi var inte ämnade som par och jag insåg det väl först. Dock har vi kontakt i stort sett dagligen och har mkt bra relation som ex.
Citera
2022-01-01, 09:11
Medlem
E.Erikssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
(...)

Sluta försök dribbla.

Barn mår inte bra i en familj där föräldrarna inte älskar varandra, då är det bättre att skiljas åt så att man skapar rätt förutsättningar i grunden.

(...).
Jag tycker bara att ni som aldrig borde ha gift er eftersom ni inte förstår begreppet "I nöd och lust" ska sluta hänvisa till barnen när ni splittrar era familjer.

Om vi alltså bortser från de anekdotiska omständigheterna i enskilda fall så har barn det sämre i splittrade familjer än i kärnfamiljer. Det är därför orimligt att hålla på att tjata om att skilsmässor är "bra för barnen".

Om det nu vore så att skilsmässor skulle vara "bra för barnen" så borde ju inte heller den psykiska ohälsan bland barn och unga öka i samhället. Förr i tiden, när skilsmässor var mindre vanliga, fanns det rimligtvis fler gifta personer som "inte mådde bra" i äktenskapet. Ändå var alltså välbefinnandet bättre hos deras barn än bland barnen till dagens skilda föräldrar.

Detta visar hur den gifta individens mående i äktenskapet inte är det viktigaste för barnen utan att äktenskapet och kärnfamiljen har ett värde i sig.
Citera
2022-01-01, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patanjali
Skummade tråden. Liten sammanfattning:

Männen: Det var kvinnans fel
Kvinnorna: Det var mannens fel
Ingen: Det var mitt fel.

Din sammanfattning behöver utvecklas dock.

Eftersom kvinnor styr över selektionen och är grovt överrepresenterade vid beslut till separationer så får kvinnan anses vara den som har störst ansvar för varför det finns så många barn som växer upp med separerade familjer idag. Kvinnors drömmar om passion och den ’perfekta mannen’ kommer med ett högt pris. Både för individer och för samhället. Därmed inte sagt att varken kvinnor, eller män, ska stanna i relationer där de känner sig, eller får utstå fysisk eller psykisk misshandel. Eftersom män och kvinnor blir allt mer polariserade så kokar det mesta slutligen ner till makt och ekonomi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in