Citat:
Ursprungligen postat av
LLFFILLFMD
Barnen är en stor del livet absolut, men långt ifrån hela mitt liv. Driva bolag, träna, motorsport etc ingår också i mitt liv.
Skillnaden på varanna veckaliv och inte är att på mina veckor så är jag 100% med barnen, fått en mycket bättre kontakt med dom och insikt i deras liv eftersom man måste hålla koll på deras träningar, läxor mm
Vad är det man missar i vardagen? Väcka dom och skicka iväg dom till skolan, fixa middag och natta dom. Vardagen är ju inte så mycket att missa.
Så 50% av tiden är du 100% av tiden med ungarna.
Nu respekterar jag andras beslut att skilja sig och om föräldrarnas relation är allt för dålig så är det såklart bättre för barnen om föräldrarna skiljer sig, men det är knappast så neutralt som en del önskar lura sig själv eller andra om.
Litteraturen finns ju och det ska vara ett ganska dåligt äktenskap för att fördelarna med gemensamma föräldrar skulle försvinna och kunna motsvaras av separerade föräldrar.
Från barnens perspektiv så är det ju den vardagliga inputen som är det viktiga. Mamman som skär bort kanterna från brödet på morgonen och pappan som säger att ungen börjar bli för stor för det. Kontrasten mellan veckorna innebär inte densamma integrationen av föräldrarnas gemensamma uppfostran.
Med all respekt för individuella situationer och andras egna val om sina familjer, men att det inte är så viktigt för barnen med gemensamma föräldrar är fel med ganska stor marginal. Det är inte så mycket att debattera då frågan redan är avgjord, men då naturligtvis med individuella undantag.