2021-12-31, 15:04
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Det felmeddelandet tyder på att du har en defekt minnesmodul... Att Linux inte har problem med defekt hårdvara är fint, men om jag var du skulle jag kontrollera klossarna, kanske ta ut dom växelvis om de är lätt åtkomliga, eller kanske använda ett dignosticeringsverktyg, via Linux på usb-pinne, så är ingenting som annars kan störa igång ?
Jag har kanske vägrat att inse att mina "Corsair X - Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x16GB"
är kassa fast jag köpte dem förra året.
Citera
2021-12-31, 15:05
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Jag får minst en gång om dagen blåskärm och felkoden - Stop Code Memory Management.
Eftersom jag har de nyaste prylarna som hårdvara och att Linux flyter smärtfritt, så underkänner jag Windows 11.
Jag har försökt fixa detta nu sedan Oktober, mina IT-kunskaper ligger högre än de flesta outbildade hemmaanvändare. Alla möjliga drivrutiner har prövats samt att jag även testat Insider Preview i ett sista desperat försök. Minnena är det inga fel på.

Jag köpte till och med ett nytt moderkort på Black Friday fast den gamla bara var ett år gammalt.

Får ni andra blåskärmar ofta? Jag har gett upp allt gällande felsökning av Windows.
Jag har kört W11 sedan oktober och aldrig fått blåskärm eller felkoden du talar om utan det har flutit på utan problem.
Citera
2021-12-31, 15:30
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Det felmeddelandet tyder på att du har en defekt minnesmodul... Att Linux inte har problem med defekt hårdvara är fint, men om jag var du skulle jag kontrollera klossarna, kanske ta ut dom växelvis om de är lätt åtkomliga, eller kanske använda ett dignosticeringsverktyg, via Linux på usb-pinne, så är ingenting som annars kan störa igång ?

Med Linux kan man använda felaktiga minnesmoduler genom att mappa bort dom felaktiga sektorerna. Det finns väl fan ingenting man Inte kan göra om man nu har kunskapen och förmågan med Linux i och för sig. Det är ju ingenting mig veterligen som random görs av sig självt, men ganska övertygad av min egen erfarenhet att Linux hanterar vissa obskyra hårdvaru fel mer "gracefully" i brist på ordförråd.

Kört Win11 ett par månader nu, har inte haft några problem alls ärligt talat helt stabilt för mig. Kom från first gen Ryzen och uppdaterade moderkort och cpu till nyaste Ryzen, var från början windows 10 till och med. Så med allt det i bagaget rullar det på kanon ändå
Citera
2021-12-31, 15:30
Medlem
konstits avatar
Citat:
Jag har kanske vägrat att inse att mina "Corsair X - Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x16GB"
är kassa fast jag köpte dem förra året.

Det låter jag vara osagt, men nya grejer kan också krångla, eller (gud bevars !), gå sönder !

Igen, jag kan ju inte veta om det er minnes-klossarna, jag har ju inte ens möjligheten att avpröva - men det har du, och om de är så nya är där sannolikt en produktgaranti, varför jag, vore jag du, skulle ge det en skalle och få dessa klossar kontrollerade. Det kostar inget annat än tid, och om det inte är nämnda klossar skull att du får bluescreen, så har du i alla fall eliminerat en möjllig felkälla.
Senast redigerad av konstit 2021-12-31 kl. 15:40.
Citera
2021-12-31, 15:36
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Med Linux kan man använda felaktiga minnesmoduler genom att mappa bort dom felaktiga sektorerna. Det finns väl fan ingenting man Inte kan göra om man nu har kunskapen och förmågan med Linux i och för sig. Det är ju ingenting mig veterligen som random görs av sig självt, men ganska övertygad av min egen erfarenhet att Linux hanterar vissa obskyra hårdvaru fel mer "gracefully" i brist på ordförråd.

Kört Win11 ett par månader nu, har inte haft några problem alls ärligt talat helt stabilt för mig. Kom från first gen Ryzen och uppdaterade moderkort och cpu till nyaste Ryzen, var från början windows 10 till och med. Så med allt det i bagaget rullar det på kanon ändå

Folketstempel är enligt egen utsaga ganska "savvy" när dte kommer till datorer, så om han mappat bort korrupta sektorer i minnesmodulerna ville han nog redan kunnat konstatera att minnena faktisk är defekta, annars vore ju den slag övningar vara utan relevans... Och jo, med min ytters begränsade erfarenhet av Linux får jag ändå en "känsla av" att systemet är mer robust på så vis att dent kan tugga vidare trots hårdvarufel/problem med Windows. Bara en känsla, så jag lägger inte nacken på blocket här.
Citera
2021-12-31, 15:42
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
När Volvo upgraderade ifrån 140 till 240, så gjorde man inga större förändringar.. Däremot blev 240 en väldig bra produkt i slutet.

Att man måste ha microsoft konto i Win 11 home är ett jävla sattyg.

Stämmer inte. Det går bra med ett lokalt.
Citera
2021-12-31, 16:26
Medlem
musttomtes avatar
Windows 11 är ju hur bra som helst =)

Kör allt jobb på 11:an nu och det bara tickar på. Har en två månaders fet laptop som verkligen gillar Windows 11. Backuper, kodning etc funkar bra. Det enda jag inte gillade var dom runda hörnen men nu är allt fyrkantigt som det ska vara. 11:an är super snabb på att starta med.

https://i.imgur.com/lkRAOJe.png <-- tagit bort runda hörn. Vad som händer när man höger klickar.
Citera
2021-12-31, 23:31
Medlem
Citat:
Får ni andra blåskärmar ofta?

Kan inte minnas att jag fått en enda bsod sedan dag 1
Citera
2022-01-01, 09:31
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Jag får minst en gång om dagen blåskärm och felkoden - Stop Code Memory Management.
Eftersom jag har de nyaste prylarna som hårdvara och att Linux flyter smärtfritt, så underkänner jag Windows 11.
Jag har försökt fixa detta nu sedan Oktober, mina IT-kunskaper ligger högre än de flesta outbildade hemmaanvändare. Alla möjliga drivrutiner har prövats samt att jag även testat Insider Preview i ett sista desperat försök. Minnena är det inga fel på.

Jag köpte till och med ett nytt moderkort på Black Friday fast den gamla bara var ett år gammalt.

Får ni andra blåskärmar ofta? Jag har gett upp allt gällande felsökning av Windows.

Orsaken till att Ms satte processorbegränsningar för W11 var att man under teststadiet upptäckte av många processorer orsakade t.ex blåskärmar frekvent. Så troligt är att det har med processorn att göra och inte minnena trots felmeddelandets art.
Citera
2022-01-01, 14:43
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Orsaken till att Ms satte processorbegränsningar för W11 var att man under teststadiet upptäckte av många processorer orsakade t.ex blåskärmar frekvent. Så troligt är att det har med processorn att göra och inte minnena trots felmeddelandets art.

Du har en poäng, men då borde Folketstempel fått en varning redan vid installation, sannolikt trixat sig runt om kravet, och med hans (själv)-upplysta kunskaper på området kunnat dra den slutsatsen utan att gnälla härinne ?

Med det sagt skulle jag ändå ge det en chans med kontroll av minnesmodulerna.

Han kunde också pröva starta upp i Safemode... Funkar det där kan ju problemet ligga i en korrpt driver, eller en kass installation.

Bara Folketstempel själv vet vad/hur han har installerat... Och han är tämligen stilla i tråden nu, så han har nog släppt W11 till förmån för någon Linux som han känner sig mer hemma i.
Senast redigerad av konstit 2022-01-01 kl. 14:50.
Citera
2022-01-01, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastanjfolie
Kan inte minnas att jag fått en enda bsod sedan dag 1
Får en i månaden ungefär...
Citera
2022-01-01, 18:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av musttomte
Windows 11 är ju hur bra som helst =)

Vissa av oss får huvudvärk av designen på win10 och win11, GUI:n på Windows 7 var betydligt bättre, synd att den inte får vara tillbaka.

Bill Gates borde fundera om, om win7 och win11 borde likna varandra bättre än så tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in