2022-01-01, 06:36
Medlem
Jenny.Hanivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Varför bevara arter om vi är borta? På ett makro-plan.

Vi finns, för att vi finns.
Livet är ju större än människan. Vissa av oss har bara svårt att se det ur det perspektivet.

För jorden är det på alla sätt ”bättre” om vi försvann. Detta gäller säkert inte för alla arter och därför bör de bevaras även om vi är borta.
Citera
2022-01-01, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny.Haniver
Livet är ju större än människan. Vissa av oss har bara svårt att se det ur det perspektivet.

För jorden är det på alla sätt ”bättre” om vi försvann. Detta gäller säkert inte för alla arter och därför bör de bevaras även om vi är borta.

Vi påverkar inte klotet överhuvudtaget. Den promillen av jordskorpan vi bor på är försumbar. I det stora hela.

Varför är det bättre om vi försvann? Då hade ju ingen vetat att det var bättre att vi försvann?
Citera
2022-01-01, 07:01
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Resonemanget har svagheter, t.ex om ingen religion är helt sann. En värld med många mäktiga personer, den ena mäktigare än den andra, där någon är mäktigast av alla -- är mer trovärdig och rimlig än en värld där alla har en mycket begränsad makt men kan överblicka vad som finns och inte finns.

Att tro är inte en viss föreställning, utan att ha förtroende för någon. Jag har förtroende för Jesus men inte för någon enda religiös ledare. Andra kan ha förtroende för andra eller inte ha förtroende för någon alls.
Om du ser hur dom olika religionerna har spridit sig genom världshistorien, ser du inte ett samband att det kanske är historier man berättade vid lägerelden och sagor man berättade för dom man träffade?
Eller varför fick inte människorna i Sydamerika reda på om de abrahamitiska religionerna 1400 år efter alla andra som bodde nära Jerusalem? Är människorna i Sydamerika och andra ställen mindre värda en dom som hade ”tur” och födas så nära ”mittpunkten”?

Sen undrar man ju också vem som får äran och ha en gemenskap med Jesus, jag växte upp i ett ateistiskt hem, men som barn bad jag ändå varje kväll, men aldrig fick jag något svar.
Jag som ett litet barn kan ju inte rå för vad jag får för föräldrar, men även fast jag sökte kontakt fick jag ingen, men sen kan man höra om mördare som sitter i fängelse som hittar Jesus, då känns det faktiskt som att det du tror på inte är speciellt rättvist och mördare verkar vara mer värda en ett barn.

Sen undrar man ju också varför dom områdena där religon är som starkast så har människorna det sämst och där religion är som svagast där har människorna det bäst.
Det är väl märkligt, borde det inte va tvärtom?
Citera
2022-01-01, 14:37
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Resonemanget har svagheter, t.ex om ingen religion är helt sann. En värld med många mäktiga personer, den ena mäktigare än den andra, där någon är mäktigast av alla -- är mer trovärdig och rimlig än en värld där alla har en mycket begränsad makt men kan överblicka vad som finns och inte finns.

Att tro är inte en viss föreställning, utan att ha förtroende för någon. Jag har förtroende för Jesus men inte för någon enda religiös ledare. Andra kan ha förtroende för andra eller inte ha förtroende för någon alls.

Att ingen religion är helt sann kan stämma, jag vet inte. Eller att ingen religion har något rätt alls, eller att alla har rätt. Det sista håller jag för osannolikt då religioner predikar så fundamentalt olika läror och ter sig så olika uttryck. Jag vet inte, religioner har få saker gemensamt och dess utövare kan vara olika som natt och dag.

Att lita på Jesus men inte lita på religiösa ledare låter inte så dumt, men då gissar jag att du knappast är katolik eller ortodox kristen. Även Svenska kyrkan och Anglikaner har präster och biskopar. Men jag anar ofta att dessa religiösa ledare och predikanter använder och tolkar religionen precis efter sina egna viljor (ex nedan). För andra är ledarna väldigt centrala (påvar, patriarker, biskopar, mullor osv), så ja religiösa tror på helt olika saker och använder olika vägar.

https://www.youtube.com/watch?v=9LtF34MrsfI

Citera
2022-01-01, 15:01
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNightTripper
Om du ser hur dom olika religionerna har spridit sig genom världshistorien, ser du inte ett samband att det kanske är historier man berättade vid lägerelden och sagor man berättade för dom man träffade?
Eller varför fick inte människorna i Sydamerika reda på om de abrahamitiska religionerna 1400 år efter alla andra som bodde nära Jerusalem? Är människorna i Sydamerika och andra ställen mindre värda en dom som hade ”tur” och födas så nära ”mittpunkten”?

Sen undrar man ju också vem som får äran och ha en gemenskap med Jesus, jag växte upp i ett ateistiskt hem, men som barn bad jag ändå varje kväll, men aldrig fick jag något svar.
Jag som ett litet barn kan ju inte rå för vad jag får för föräldrar, men även fast jag sökte kontakt fick jag ingen, men sen kan man höra om mördare som sitter i fängelse som hittar Jesus, då känns det faktiskt som att det du tror på inte är speciellt rättvist och mördare verkar vara mer värda en ett barn.

Sen undrar man ju också varför dom områdena där religon är som starkast så har människorna det sämst och där religion är som svagast där har människorna det bäst.
Man kan inte påstå att Jesus var för abrahamitisk religion, men han var för Abraham. Berättelsen om Abraham har bevarats till vår tid, men Gud har säkert haft kontakt även med andra personer världen runt utan att berättelser har bevarats. Jesus kom till israelerna därför att de skulle kunna förstå honom men meningen var att evangeliet skulle spridas till alla folk. Gud drar människor till evangeliet om han vill och alla kan nå det via internet.

Jag föddes utan tro på en kristen gudsbild men drogs till evangelierna och är bara intresserad av Jesus budskap. De gånger jag fått hjälp är då jag behövt stöd för att göra vad som är rätt.
Citera
2022-01-01, 15:05
Medlem
nidhoogens avatar
Just det, "någonting skapades från ingenting och en gång i tiden var människan en apa som lärde sig gå på 2 ben, innan dess var vi fiskar."

Låter väldigt sant, trovärdigt och rimligt du..
Citera
2022-01-01, 15:06
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Att ingen religion är helt sann kan stämma, jag vet inte. Eller att ingen religion har något rätt alls, eller att alla har rätt. Det sista håller jag för osannolikt då religioner predikar så fundamentalt olika läror och ter sig så olika uttryck. Jag vet inte, religioner har få saker gemensamt och dess utövare kan vara olika som natt och dag.

Att lita på Jesus men inte lita på religiösa ledare låter inte så dumt, men då gissar jag att du knappast är katolik eller ortodox kristen. Även Svenska kyrkan och Anglikaner har präster och biskopar. Men jag anar ofta att dessa religiösa ledare och predikanter använder och tolkar religionen precis efter sina egna viljor (ex nedan). För andra är ledarna väldigt centrala (påvar, patriarker, biskopar, mullor osv), så ja religiösa tror på helt olika saker och använder olika vägar.

https://www.youtube.com/watch?v=9LtF34MrsfI

Alla religiösa ledare som ser ekonomiska intäkter som viktigt är på en annan väg än Jesus.

Matteus 6:24
Ingen kan tjäna två herrar; ty antingen kommer han då att hata den ene och älska den andre, eller kommer han att hålla sig till den förre och förakta den senare. I kunnen icke tjäna både Gud och Mamon.
Citera
2022-01-01, 15:36
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JONTEmedpennan
Oavsett vilken religion eller Gud ni troende tror på: Tycker ni själva att er religion låter logisk, trovärdig och sann?
Det är väl idag uppenbart att evolutionen stämmer, att Jorden inte är platt, att änglar och spöken inte existerar på riktigt, att de olika paradisen bara är föråldrade påhitt, att inget stämmer.
Att Jesus inte alls var så god som han beskrivs. Han var enligt källor pedofil, precis som munkarna i Indien och det buddistiska Sri Lanka är. Gamla testamentet förespråkar att man ska stena barn som inte lyder.
Ondskan och misären som råder i världen trots en god och allsmäktig Gud...? Vem skapade Gud, och varför skulle en omnipotent sådan ha intresse av att övervaka människor och skicka dom till helvetet respektive paradis...?

Men det är egentligen inte det jag undrar eller har synpunkter på utan hur ni får ihop er tro rent logiskt.
Hur får ni ihop era religioner och er tro rationellt och logiskt? Hur ser ni sanningen i något som för mig och andra uppenbarligen är myt rakt igenom?
Ser ni inte igenom bluffen, eller vad får er att fortsätta tro, oftast tom nästan "veta"? Skäms ni inte? Tvivlar ni inte på sanningshalten? Ställer ni er aldrig frågan huruvida ni lurar er själva, och att alltsamman är uppdiktat?
Tycker du att du kom på något riktigt smart nu ???

Alltså, precis som du tycker att "de troende" borde ha bättre förstånd, så hade man kunnat säga detsamma om dig.
För din tolkning av det du menar är "religion och religiositet" är ju baserad på din egen mycket ytliga analys.

Och som vanligt så brukar omogen "religionskritik" bara handla om "kristendomen."
Men det finns ju fler och äldre versioner.

Du tycker säkert att det är samma sak oavsett, eller hur.
Och när du försöker läsa på, kolla upp, så hittar du stöd för din uppfattning.

Men ofta är det religionernas motståndare som skrivit ner beskrivningarna av de gamla religionerna.
Utan att själv förstå och med en vilja att förminska det så mycket som möjligt.

Ett sådant exempel är tex de "antika" förkristna religionerna, som blivit beskrivna som de blivit pga att det var präster som skildrade den.
Det är från det som "mytologierna" alltså kommer.
Men inga av de förkristna "religiösa" människorna hade alltså den sortens "tro" som dessa mytologier beskriver.
Tex så uppfattades aldrig "gudinnan" Freja som en sådan där kvinnlig vacker figur som du kan se och läsa om i de gamla myterna.
Utan namnet "Freja" kommer från det ursprungliga ordet för "Kärlek," kort och gott.
Det betyder att när de gamla "vikingarna" pratade om "Freja" till de kristna missionärerna som skulle skriva ner det i läroböcker om "fornnordisk mytologi" - så var det aldrig en "kvinnlig figur" de beskrev när de använde ordet "Freja" - utan det var ordet "Kärlek" de alltså försökte beskriva.

Och "Kärlek" finns, eller hur.
Jag menar, du vet ju det själv.

De fornnordiska "vikingarna" "trodde" alltså på "Kärlek" och offrade till "den stora öppna idén om kärlek - något som de såg som något som fanns överallt och alla kunde få del av, och därför gällde det att hålla sig på god fot med "Kärlek."

Det är bara ett exempel, och när vi tittar tillbaka på de flesta av de förkristna "religionerna" så ser vi hela tiden samma sak.
Dvs att det är orden för någonting som de senare skrivarna, missionärerna osv inte hade översatt korrekt, utan de hade använt det ordet på originalspråk och helt enkelt låtsats som att det var "en mytologisk gud."

De förkristna "religionerna" trodde alltså på "det naturliga."
Det som finns i naturen och i dig själv.
Inget direkt "övernaturligt" eller ens "ologiskt" med det.
Eller hur.

Det var först som kristendomen och kyrkan som kravet på att "TRO" började dyka upp, som ett absolut krav till slut.
För alla förstod ju att det som kyrkans män krävde av folket att de skulle Tro på, det var ju helt omöjligt i många fall. De var ju bönder och visste hur naturen fungerade, vad som var möjligt och inte - och de visste garanterat alla exakt hur barn kommer till världen.
Alltså blev det viss konflikt när kyrkan började kräva att de skulle Tro på "Jungfrufödseln."
Men det var Kyrkans krav.

Utan kravet på "TRO" så hade kristendomen aldrig kunnat överleva.
För det är vansinnigheter den lär ut. Det går inte att förhålla sig till dess dogmer på ett nyktert sätt utan att hemfalla åt Blind Tro.

En slags "statligt sanktionerad vidskepelse" med andra ord.
Det gick att få folk att tro va vad som helst, och det var en lärdom som Maktens män verkligen älskade.
För på det sättet lyckades de ju få kontrollen över hela Europa, och ta över efter den märka medeltiden och Roms fall.

Men tro nu inte att allt var bara dåligt för det.
För utan den kristna kyrkan, och den landsöverskridande gemenskap den grundlade och säkrade - då hade utvecklingen i Europa sannolikt aldrig gått dit dem skulle komma till slut.
Citera
2022-01-01, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheNightTripper

Först och främst geografi och hav skulle jag säga. Jesus liknade Guds rike vid en surdeg. Till slut är hela degen en surdeg.

Jesus tog upp det också. Bara det att du bad till Gud visar att du hade kontakt med Gud. Men det finns enligt Jesus fyra olika typer av människor. Du tillhör de som tror en viss tid, men sen kommer allt möjligt emellan och det rinner ut i sanden.

Det är väl därför det står att satan är den här världens herre. Frågan du ska besvara är om du vill leva ett bra liv nu men slänga bort din chans till evigt liv i Guds rike.
Citera
2022-01-01, 16:26
Medlem
"Hej det är uppenbart att allt ni tror på är skit..Jesus var pedo..blabla"

"Sådär det var lite från mig! Berätta gärna er sida nu "

"Men innan det förresten, skäms ni inte?..blablabla"

Vilken varm, nyfiken och trevlig inbjudan till diskussion. Är det alltid såhär du gör för att "få rätt"?
Citera
2022-01-01, 16:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av brokkr
"Hej det är uppenbart att allt ni tror på är skit..Jesus var pedo..blabla"

"Sådär det var lite från mig! Berätta gärna er sida nu "

"Men innan det förresten, skäms ni inte?..blablabla"

Vilken varm, nyfiken och trevlig inbjudan till diskussion. Är det alltid såhär du gör för att "få rätt"?
Nej det är det inte. Jag försöker övertyga folk om att antingen dom har fel eller låta dom övertyga mig. Hittils har jag uteslutande hört ord som kärlek, tro, citat om frälsning, hopp osv. Inget substantiellt öht mao.

Mina problem är inte att folk tror eller hoppas men enligt mig måste det finnas sanning eller åtminstone en rimlig sannolikhet i det man säger. Annars blir det för mig inte vettigt att föra en diskussion.
Citera
2022-01-01, 19:20
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JONTEmedpennan
Nej det är det inte. Jag försöker övertyga folk om att antingen dom har fel eller låta dom övertyga mig. Hittils har jag uteslutande hört ord som kärlek, tro, citat om frälsning, hopp osv. Inget substantiellt öht mao.

Mina problem är inte att folk tror eller hoppas men enligt mig måste det finnas sanning eller åtminstone en rimlig sannolikhet i det man säger. Annars blir det för mig inte vettigt att föra en diskussion.
Du är ju rent efterbliven. Varför startar du en tråd på en diskussionssant om du inte vill diskutera? Stäng tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in