2021-11-15, 00:17
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Absolut inte.
Det är bara kockens vilja, kunnande och ambition som sätter gränser.

Jag har dock ytterst sällan sett en riktigt tillagad carbonara ens på italienska restauranger som ska vara finare. Kanske på sin höjd 1-2 ggr.
Citera
2021-12-25, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
"Carbonara" med grädde och bacon är gott men smakar helt annorlunda

Riktig måste tillredas vid beställning och serveras direkt vilket gör den nästan omöjlig o många kök.

"Carbonarasås" med grädde o vitlök m.m kan man ha förberedd i en kastrull eller så.
Ser inte varför det skulle vara omöjligt (kanske främst för att jag gjort det själv). Tar runt minuten att steka upp fläsket i en rostfri panna på induktion vilket är det egentligen enda tidsödande momentet. Det ska vara ett extremt tryck i köket för att det inte ska gå att klämma in en carbonara gjord från råvara till färdig rätt. Du kan i princip sätta igång den när övriga rätter till samma bord redan är färdiga för servering och allt kommer ändå verka komma direkt från pannan vid servering.

Kan ärligt talat inte komma på någon rätt som går snabbare att göra från scratch än en carbonara.
Citera
2021-12-27, 14:47
Medlem
KingHisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esping
Ja, Carbonara är finfint. Men jag är konservativ och således lite tveksam till att blanda in lök. Dessutom ska det såvitt jag vet vara rökt sidfläsk istället för bacon. Och givetvis rå äggula. Men, men. Man tager vad man haver... 8)

Panchetta
Citera
2021-12-27, 14:50
Medlem
Cinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingHiss
Panchetta
Guanciale
Citera
2021-12-27, 15:03
Medlem
KingHisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinn
Guanciale

Är inte det Vildsvin?
Citera
2021-12-27, 15:08
Medlem
Cinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingHiss
Är inte det Vildsvin?
Lufttorkad griskind och traditionellt det som används i Carbonara.

Finns säkert otaliga inlägg om detta i tråden redan.
Citera
2021-12-27, 15:11
Medlem
Retsinas avatar
En dutt vitlökspulver är smarrigt som fan i carbonaran.

Citera
2021-12-30, 16:38
Medlem
Många här som är mer italienska än italienarna själv. Precis som religösa extremister ofta konverterat sent i livet. Ändå skönt att ni valde carbonara i stället för religon, eller vi får kanske snart se vårt första carbonararelaterade terrordåd och fatwor mot de som blandar ärtor i pastan och ändå har mage att kalla anrättningen carbonara.
Citera
2021-12-30, 16:48
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keyser--Soze
Många här som är mer italienska än italienarna själv. Precis som religösa extremister ofta konverterat sent i livet. Ändå skönt att ni valde carbonara i stället för religon, eller vi får kanske snart se vårt första carbonararelaterade terrordåd och fatwor mot de som blandar ärtor i pastan och ändå har mage att kalla anrättningen carbonara.
Jag tror att de flesta missar själva poängen. Vad är en Carbonara? (eller vilken namngiven maträtt som helst egentligen)
Hur långt kan man frångå "originalreceptet" och fortfarande kalla det för ursprungsnamnet?
Citera
2021-12-30, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag tror att de flesta missar själva poängen. Vad är en Carbonara? (eller vilken namngiven maträtt som helst egentligen)
Hur långt kan man frångå "originalreceptet" och fortfarande kalla det för ursprungsnamnet?

Det är ju två läger här. De som tror att de lagar en carbonara och de som tror att det inte finns en italienare som använt något annat än guanciale eller haft i ett helt ägg och inte bara gulan.
Citera
2021-12-31, 02:58
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan

Så länge det smakar ”carbonara” så spelar det väl inte så stor roll, det går ju att göra den ännu godare utan att ta bort carbonara-smaken. Tex, grillkrydda ger en riktigt god, mildare pepprig smak och tar fram grundsmakerna ännu mer (innehåller MSG) så prova det istället för svartpeppar någon gång.
Citera
2021-12-31, 10:01
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Så länge det smakar ”carbonara” så spelar det väl inte så stor roll, det går ju att göra den ännu godare utan att ta bort carbonara-smaken. Tex, grillkrydda ger en riktigt god, mildare pepprig smak och tar fram grundsmakerna ännu mer (innehåller MSG) så prova det istället för svartpeppar någon gång.
Men smakar det verkligen "carbonara" om man ersätter svartpeppar med grillkrydda? Gott kanske det blir, men det är inte det som det är frågan om.

Om jag på en meny läser "maträtt X", så förväntar jag mig att den smakar på ett visst sätt, inte att kocken gjort en egen twist på maträtten och förändrat den.

Jag kan ta ett exempel ur verkligheten. Av olika anledningar blev jag tvungen att äta en micromat från Findus och valet föll på "Schnitzel cordon bleu". Nu är ju inte färdigmat någon kulinarisk upplevelse öht, men det här smakade inte alls vad jag förväntade mig. Innehållsförteckningen på förpackningen visade att det var schnitzel av kyckling med en fyllning av rökt kalkon och edamerost, i min värld är det inte en siffra rätt om det ska kallas Schnitzel cordon bleu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in