Citat:
Ursprungligen postat av
calmsolution
Så länge det smakar ”carbonara” så spelar det väl inte så stor roll, det går ju att göra den ännu godare utan att ta bort carbonara-smaken. Tex, grillkrydda ger en riktigt god, mildare pepprig smak och tar fram grundsmakerna ännu mer (innehåller MSG) så prova det istället för svartpeppar någon gång.
Men smakar det verkligen "carbonara" om man ersätter svartpeppar med grillkrydda? Gott kanske det blir, men det är inte det som det är frågan om.
Om jag på en meny läser "maträtt X", så förväntar jag mig att den smakar på ett visst sätt, inte att kocken gjort en egen twist på maträtten och förändrat den.
Jag kan ta ett exempel ur verkligheten. Av olika anledningar blev jag tvungen att äta en micromat från Findus och valet föll på "Schnitzel cordon bleu". Nu är ju inte färdigmat någon kulinarisk upplevelse öht, men det här smakade inte alls vad jag förväntade mig. Innehållsförteckningen på förpackningen visade att det var schnitzel av kyckling med en fyllning av rökt kalkon och edamerost, i min värld är det inte en siffra rätt om det ska kallas Schnitzel cordon bleu.