2021-12-30, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ge då fan i att köpa en massa vitaminpiller och ät sardiner i stället. Kolla vilka näringsämnen och vitaminer sardiner innehåller på livsmedelsverkets sajt.

https://livsmedelsinfo.nu/livsmedel/n%C3%A4ringsv%C3%A4rde-sardiner-i-olja-konserv.html

Skrolla ner och häpna! 100 g = 300 procent av dagsbehovet av D-vitamin!

Det behövs mer än man kan få isig i maten.

Citat:
Bra att många länder, äntligen, insett att lockdowner bara skjuter problemet framför sig. Speciellt nu när vaccinen mildrar konsekvenserna av en hög smittspridning i samhället.

Tidigare i år sades det att vi behöver vaccinera fler för att stoppa smittspridningen.
Tittar man på senaste dagarna vad det en ganska misslyckad strategi.
Citera
2021-12-30, 22:27
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Intressant om smittspridningen är större än flockimmunitetsmyndighetens värsta scenario medan IVA ser bättre ut än deras bästa scenario.

Det måste ju betyda att vi inte behöver några restriktioner? Vi måste väl låta IVA iallafall nå upp till bästa scenariot....

"Folkhälsomyndigheten har tagit fram till tre möjliga scenarier för smittspridningen i Sverige under julen och början av det nya året. Just nu ser det ut som att spridningen är värre än alla tre scenarion, skriver SvD.

Enligt det värsta scenariot skulle Sverige ha drygt 7 000 fall per dag just nu, men under onsdagen rapporterades 10 874 nya fall. Däremot är iva-inläggningarna lägre än FHM:s bästa scenario. Enligt det scenariot skulle 13 inläggningar per dag ske nu, 7 stycken lades in på iva under onsdagen.

Statsepidemiolog Anders Tegnell säger att nya restriktioner kan bli aktuella."
Jag hoppas på att FHM inte stirrar sig blind på smittspridningen, utan framförallt se vilka konsekvenser den får.

Ökar inte dödstalen nämnvärt
Blir inte belastningen på sjukvården för hög
Hotas inte viktiga samhällsfunktioner av för höga sjukskrivningar eller hem-karantän o.dyl.

Då är en snabb spridning av Omikron bara bra!
Citera
2021-12-30, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
D-vitamintillskott är för de flesta helt onödigt och betydligt bättre att få i sig det i maten än i tablettform
Tycker synd om alla suckers som sitter och tokknaprar tillskott av alla de slag, de flesta helt onödiga och overksamma. Men placebo kan ju vara en effekt eller så är det helt enkelt så att de flesta inte blir speciellt sjuka av detta ”dödliga” virus!
Det som dödar säger till och med Agnes Wold är våra egna farliga bakterier som vi belönas med efter osunt levern…
Men vem fan tänker på sånt när coooooroona går…
Citera
2021-12-30, 22:34
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det gör även läkare och vårdpersonal. Väldigt många lungsjuka dör på grund av att de hamnar i respiratorer. Ofta på grund av att respiratorerna kalibrerats dåligt och då trycker sönder patientens lungor m.m. Sen är det en väldigt stor risk att sövas ned en längre tid och bli iproppad 20 slangar, för att inte tala om den betydligt ökade risken för blodproppar.

Sen är grejen att det pratas mycket om ovaccinerade på IVA men det talas sällan om hur många av de som är ovaccinerbara….
Jag vet inte om jag hade varit så beräknande om jag legat så nära döden. Kanske?
Jag kan isåfall också tänka mig att antivaxxare ska visa sig bättre än medicinen och vetenskapen och vägrar respirator av den anledningen.

Varför folk på IVA inte är vaccinerade är mindre intressant än faktumet att de inte är det.
Citera
2021-12-30, 22:34
Medlem
Citat:

Tidigare i år sades det att vi behöver vaccinera fler för att stoppa smittspridningen.
Ja synd att det inte går att avvaccinera! Smittspridningen skulle nog sjunka radikalt då…Eller inte..
Citera
2021-12-30, 22:35
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
15ug är inte 300% av dagsbehovet. Det är 300% av behovet satt av Livsmedelsverket men det är väldigt lågt enligt internationell standard. Se videon med Dr. Cohen @ John Campbell så fattar du mer. 20ug är nästan minimum i hela världen. Sen tillkommer att sardiner innehåller massa annat som man inte vill få i sig för mycket av så man ska nog inte äta det varje dag.

Som, vad då? En massa andra nyttiga näringsämnen? 45ug D vitamin borde även du vara helt nöjd med!

Själv så är jag, helt, nöjd med att äta 1-2 burkar sardiner i solrosolja, (varav hälften kan inkludera citron) i en 3-4 äggs omelett, nästan varje morgon/förmiddag som frukost/brunch.
Inte för att "rädda" mig från Covid-19, utan för att det är nyttigt och gott! Jag mår, egentligen, bättre av det än t.ex julmaten.
Citera
2021-12-30, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Jag vet inte om jag hade varit så beräknande om jag legat så nära döden. Kanske?
Jag kan isåfall också tänka mig att antivaxxare ska visa sig bättre än medicinen och vetenskapen och vägrar respirator av den anledningen.

Varför folk på IVA inte är vaccinerade är mindre intressant än faktumet att de inte är det.

Det har ju visat sig att syrgasbehandling har varit bättre och skonsammare än respiratorvård i väldigt många fall. Ett av skälen att många fler dog i början av plandemin är att alltför många vårdades vårdslöst i respiratorer.
Ovaccinerbara är tragiskt nog väldigt känsliga ofta svårt sjuka människor eller allergiska, det är såklart intressant om det påtalas hur många sådana som ligger på IVA men media och myndigheter vill ju verkligen skrämma friskt folk till vaccinbåsen…
Citera
2021-12-30, 22:44
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Jag fick med mig tok-starka D-vitamin tabletter ifrån en LCHF kryssning för några år sedan. Jag hade tänkt ge dem till någon stackars påbyltad somalisk kvinna, men det blev inte av🙂

Sant är att "obegränsad" vaccinering, i sig, inte verkar lösa alla problem med SARS-COV2. Det verkar man börjat insett i Israel, där man nu är inne på fjärde vaccindosen. Men vaccin mildrar effekten av stor smittspridning.
Citera
2021-12-30, 22:47
Medlem
Surtrutens avatar
Hur många av er få som inte är vaccinerade skulle vaccinera er om det var ett krav för att handla på systemet??
Citera
2021-12-30, 22:47
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Som, vad då?
Som arsenik och miljögifter.

Citat:
45ug D vitamin borde även du vara helt nöjd med!

Nej. Jag tar 100ug extra under vintern utöver det jag får i mig via maten. Och jag bor i Spanien.
Citera
2021-12-30, 22:50
Medlem
Citat:
Men vaccin mildrar effekten av stor smittspridning.
Gör det verkligen det?
Citera
2021-12-30, 22:56
Medlem
Bostonroses avatar
Alla jag hör om som är sjuka på jobbet är vaccinerade. Skulle inte förvåna mig om det här stämmer.

Robert Koch Institute report released today states that 95.58% of the #Omicron cases in Germany are fully vaccinated (28% of those had a "booster"), 4.42% are unvaccinated.

71.1% of the total population is fully vaccinated in Germany.

https://twitter.com/Tim_Roehn/status/1476575806969335812
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in