2021-12-28, 17:30
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Jag tror du gör rätt i att öka i guldbolag, känslan är att förr eller senare kommer guldpriset att stiga. Själv föredrar jag de lite mindre bolagen för att, ja jag gillar att läsa borrprover. Tycker det är spännande att gå och vänta på resultaten från prospektering. Sedan är det bättre utväxling där också om man hittar rätt. Å andra sidan är det alltid rätt att köpa Lundin-bolag.

God tur

Jag tror också jag kan ha blivit biten av the gold bug, pengarna bränner i fickan. Gick in Barrick idag, ganska tråkigt men känns relativt safe. En mindre skojpeng vill dock in på något roligare och mer riskfyllt, så hojta gärna till om du bekantar dig med något guldprospekteringsbolag som har något kul på gång.
Citera
2021-12-28, 20:19
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Jag tror också jag kan ha blivit biten av the gold bug, pengarna bränner i fickan. Gick in Barrick idag, ganska tråkigt men känns relativt safe. En mindre skojpeng vill dock in på något roligare och mer riskfyllt, så hojta gärna till om du bekantar dig med något guldprospekteringsbolag som har något kul på gång.

Exakt hur litet?
mcap alltså på ett ungefär, äger några olika nivåer själv, som jag naturligtvis alla tycker är bra. Några har förvisso stigit en del, men har fortfarande lite kvar, tror/tycker jag. Jag föredrar bolag som kör open-pit, så det är bara såna på min lista

sabina gold & silver corp mcap 500 cad
Meridian Mining UK Societas 115 mcad
cassiar gold 60 mcad
sarama resources 15 mcad

Sabina kan vara smart att vänta ut finansieringen. Det är enda risken förutom guldpriset med den

Cassiar har gått rätt bra, så det kanske kan vara smart att vänta ut en dipp, så har å andra sidan jag tänkt också. Det har gjort att jag har inte fyllt på mitt relativt blygsamma innehav. Har bulkguld som bara är att trycka pengar av, borrar kringliggande områden för att se om det finns större mängder under marken

Meridian får fina resultat på sina borrprover hela tiden, allt tyder på en rejäl fyndighet, dock ganska högt värderad sett till hur mycket som är kvar innan inkomster. Å andra sidan är koppar hett nu, så att ha både koppar och guld är bra.
Sarama är ganska ny i min portfölj, är inte 100% påläst ännu, men de siffror jag läst är väldigt bra. Högre risk än de andra, men också högre potential.

https://meridianmining.co/
https://www.sabinagoldsilver.com/
https://saramaresources.com/
https://cassiargold.com/
Senast redigerad av brolinlever 2021-12-28 kl. 20:43.
Citera
2021-12-28, 21:57
Medlem
Spridde lite risker ifjol innan nyåret i lite olika guldbolag för jag hade allt i en single asset junior(?) (LUG). Dummaste jag gjort, fast har sovit betydligt bättre.

Har ett annat lundinbolag inom guld, Bluestone Resources, en av de sämsta affärerna jag gjort när jag köpte nära ath ifjol men nu börjar det närma sig +-0 iaf. Tror på det långsiktigt. Tjänade bra på LUG när man var med från starten men jag har gått segt under kårånakrisen.

Guld är något jag inte blir riktigt klok på, har ägt fysiskt sedan 2009-2010 och gruvor sedan 2014.
Citera
2021-12-28, 22:38
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Exakt hur litet?
mcap alltså på ett ungefär, äger några olika nivåer själv, som jag naturligtvis alla tycker är bra. Några har förvisso stigit en del, men har fortfarande lite kvar, tror/tycker jag. Jag föredrar bolag som kör open-pit, så det är bara såna på min lista

sabina gold & silver corp mcap 500 cad
Meridian Mining UK Societas 115 mcad
cassiar gold 60 mcad
sarama resources 15 mcad

Sabina kan vara smart att vänta ut finansieringen. Det är enda risken förutom guldpriset med den

Cassiar har gått rätt bra, så det kanske kan vara smart att vänta ut en dipp, så har å andra sidan jag tänkt också. Det har gjort att jag har inte fyllt på mitt relativt blygsamma innehav. Har bulkguld som bara är att trycka pengar av, borrar kringliggande områden för att se om det finns större mängder under marken

Meridian får fina resultat på sina borrprover hela tiden, allt tyder på en rejäl fyndighet, dock ganska högt värderad sett till hur mycket som är kvar innan inkomster. Å andra sidan är koppar hett nu, så att ha både koppar och guld är bra.
Sarama är ganska ny i min portfölj, är inte 100% påläst ännu, men de siffror jag läst är väldigt bra. Högre risk än de andra, men också högre potential.

https://meridianmining.co/
https://www.sabinagoldsilver.com/
https://saramaresources.com/
https://cassiargold.com/

Tack så mycket, det var ett uttömmande och intressant svar. Alltid bra att ha lite att jämföra mot om inte annat, läggs i läshögen.
Market cap har jag i ärlighetens namn inte reflekterat så mycket över. Jag har bara märkt att jag har lättare att hålla intresset uppe, läsa på och följa utvecklingen om jag ger mig själv lite fickpengar att leka med. Lite småsmulor till speldjävulen i mig så kan jag vara varsam med de större slantarna men samtidigt på hugget om något större verkar vara på gång.

Jag vet inte riktigt varför men mina tankar vandrar mot Australien i det här äventyret. Finns en del på torontobörsen som är där och härjar men de är såklart mer etablerade. Ska bli kul hursomhelst, kanske man rentav vågar sig på en guldwarrant när man blivit lite varm i kläderna.
Citera
2021-12-28, 23:50
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Tack så mycket, det var ett uttömmande och intressant svar. Alltid bra att ha lite att jämföra mot om inte annat, läggs i läshögen.
Market cap har jag i ärlighetens namn inte reflekterat så mycket över. Jag har bara märkt att jag har lättare att hålla intresset uppe, läsa på och följa utvecklingen om jag ger mig själv lite fickpengar att leka med. Lite småsmulor till speldjävulen i mig så kan jag vara varsam med de större slantarna men samtidigt på hugget om något större verkar vara på gång.

Jag vet inte riktigt varför men mina tankar vandrar mot Australien i det här äventyret. Finns en del på torontobörsen som är där och härjar men de är såklart mer etablerade. Ska bli kul hursomhelst, kanske man rentav vågar sig på en guldwarrant när man blivit lite varm i kläderna.

Sarama har sitt HK i Australien och ska också listas där, men jag antar du menar att de ska helst exploatera i Australien. Suget efter Aus tror jag beror på alla tv-program om guld man sett därifrån. Folk går runt med metalldetektorer och plockar guldklimpar.

Själv föredrar jag låglöneländer, gärna ett någorlunda stabilt afrikanskt land. Tvåa till det vilken plats som helst som är pro-mining, alltså inte Sverige. Om du hittar något mindre men intressant guldföretag får du gärna hojta till. De ska minst vara i borrstadiet, gärna ha fått sina första resultat därifrån.

Market cap under 500 mcad, typ 3,5 miljard sek
Citera
2021-12-29, 23:19
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Spridde lite risker ifjol innan nyåret i lite olika guldbolag för jag hade allt i en single asset junior(?) (LUG). Dummaste jag gjort, fast har sovit betydligt bättre.

Har ett annat lundinbolag inom guld, Bluestone Resources, en av de sämsta affärerna jag gjort när jag köpte nära ath ifjol men nu börjar det närma sig +-0 iaf. Tror på det långsiktigt. Tjänade bra på LUG när man var med från starten men jag har gått segt under kårånakrisen.

Guld är något jag inte blir riktigt klok på, har ägt fysiskt sedan 2009-2010 och gruvor sedan 2014.

Lundinarna brukar vara säkra kort, men siffrorna på den där gruvan imponerar inte supermycket. I och för sig mycket guld i fyndigheten, men låga grader. Fattar jag det rätt att det inte är open-pit, utan att de ska tunnla och greja. Är det open-pit så är graden ok sett till storleken.
Citera
2021-12-30, 10:54
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Några svenska bolag som kan tjäna på batterimetaller?
Citera
2021-12-30, 16:49
Medlem
Citat:
Lundinarna brukar vara säkra kort, men siffrorna på den där gruvan imponerar inte supermycket. I och för sig mycket guld i fyndigheten, men låga grader. Fattar jag det rätt att det inte är open-pit, utan att de ska tunnla och greja. Är det open-pit så är graden ok sett till storleken.

Blir troligen dagbrott, sen har de nån elproduktion intill gruvan från varma källor. Tror en av anledningarna jag köpte var ett lågt AISC. Men som sagt en av mina sämre affärer, är ett ganska litet bolag också.
I övrigt ska man äga guldbolag och vara säker så ska man äga streamingbolag. Har några sådana och de stod emot nedgången sedan ATH i guldet bättre än barrick.
Citera
2021-12-30, 16:55
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Några svenska bolag som kan tjäna på batterimetaller?

Troligtvis inte eftersom det är omöjligt eller i alla fall evighetslång väntan att få tillstånd till gruvor i Sverige.
Citera
2021-12-30, 17:50
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:

Du hoppade inte på Cassiar tipset?

Ser att de stigit 25% sedan jag gav dom som förslag till dig. Själv har jag väntat på en dipp medan de stigit 60% på 3 månader, att vara dumsnål straffar sig ibland
Citera
2021-12-30, 18:10
Medlem
brolinlevers avatar
När man läser lite av vad goldbugsen på twitter säger, så påstår de att en del aktörer konstant blir bötfällda för att manipulera guldpriset, nedåt då, antar jag eftersom de tar upp det som ett problem.

Någon i tråden som har koll på om det stämmer att några elakingar försöker hålla ner guldpriset med tvivelaktiga metoder?

De som påstår detta har naturligtvis ingen källhänvisning.
Citera
2021-12-30, 18:40
Medlem
Citat:
När man läser lite av vad goldbugsen på twitter säger, så påstår de att en del aktörer konstant blir bötfällda för att manipulera guldpriset, nedåt då, antar jag eftersom de tar upp det som ett problem.

Någon i tråden som har koll på om det stämmer att några elakingar försöker hålla ner guldpriset med tvivelaktiga metoder?

De som påstår detta har naturligtvis ingen källhänvisning.

En googling bort har du källor: https://news.bloomberglaw.com/white-collar-and-criminal-law/ex-merrill-lynch-gold-traders-found-guilty-in-spoofing-trial
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in