2021-12-20, 17:13
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thetoft
https://www.prnewswire.co.uk/news-releases/lundin-mining-to-acquire-josemaria-resources-meaningfully-increasing-copper-and-gold-growth-profile- 880764613.html

Josemaria köps upp av Lundin Mining med budet $1,6/aktie... blir ingen 10bagger nu men glad att ha dubblat insatsen.
Lättaste pengar jag har gjort på länge. Tack hassetass och fru Lundin. Jävligt sweet att jag dubblade min pos där som en sann chad.
Fortuna silver mines verkar ha stoppat pengar i rätt ficka i Mexico och återfått sitt miljötillstånd. Även där köpte jag i förra veckan.
Den här tråden (och dess deltagare) är guld och silver. Underbart.

Som DrSvenne säger har Chile, plus Peru drabbats av röda faran. Det är därför LUMI nukas idag och därför de köper Josemaria i Argentina. Tur att jag bara har en bamsepost i JM. Kommunister stångas vi inte gärna med här i tråden.

Silver och koppar följs åt då silver är en biprodukt vid kopparproduktion. Silver kommer att behövas massor i framtiden, det tappade en stor del av sin industriella användning när fotografi och film digitaliserades.
Som inflationshedge har det absolut en funktion i fattigare länder som indien. Poor man´s gold.
Fan, i zimbabwetypländer skulle en låda kopparskrot fungera utmärkt som inflationshedge när den store ledaren adderar ett par nollor om dan på sedlarna.
Citat:
Ursprungligen postat av Norm Franz
Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves.

Jag är inte gold/silverbug egentligen, men jag har en fin tung bit Aurum jag fick på posten idag.
Även om guldpriset är fastnålat vid 1800 kostade den här 1000 seketas mer än den förra.
Bor man i ett shithole country är guld mer attraktivt än om man har en hårdvaluta.
Citera
2021-12-22, 08:57
Medlem
wwrs avatar
"Sveriges penningmängd ökar nästan mest i världen" aka inflation
Citat:
Sveriges penningmängd ökar nästan mest i världen
https://www.dagensps.se/bors-finans/sveriges-penningmangd-okat-nastan-mest-i-varlden/
Citera
2021-12-22, 10:01
Medlem
Spread, moms, vinstskatt och registrering får en att tveka. Spreaden är ju värre än värdeminskningen motsvarande när du vrider om nyckeln på en ny bil på väg ut ur bilhallen. Pappersprodukten är minst lika bra. Visst, du har motpartsrisk men faller svenska banker så är ditt bekymmer nästa konservburk, inte dina ädelmetaller.

Ziraat Bankasi har ett guldkonto. Kan vara intressant för de som gillar turkisk lira. Dessutom tillåter svensk skattelagstiftning att man reser till Turkiet för att ta ut vinsten i form av semesterpengar. Här finns utrymme för en fuling *gnuggar händerna*

Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Jag flyttar heller ingenstans, jag har bott utomlands nästan hela mitt liv då min pappa haft ett sådant jobb och min mamma inte är svensk (de träffades utomlands) och nu har mina föräldrar pensionerat sig i Portugal. Det är så mycket som är fel i Sverige och som blir värre, men det är ändå det bästa landet jag har bott i så länge man undviker tungt berikade orter och stadsdelar (sorgligt att man ens ska behöva tänka på sådant). Näst bäst var nog Schweiz. Då jag har dubbla medborgarskap samt kontakter och kapital utomlands vore det lätt att flytta men jag har inga planer. Tror heller inte de rör ISK/KF, det blev massiv proteststorm när det togs upp och sparande är folkligt (läste att Sverige är det landet i världen per capita där flest äger aktier).

Däremot skadar det inte att planera för SHTF situation och därför har jag börjat köpa fysiska ädelmetaller och kommer fortsätta tills jag äger motsvarande en svensk årslön. Tänkte gräva ner hälften ute på skogsfastigheten jag äger, 25% i bankfack i Portugal och ha 25% hemma i lägenheten. Samt viktigast av allt, inte berätta för någon att jag har en massa ädelmetall. Långsiktigt bra investering samt det ultimata Fuck-off kapitalet just för att det är universalt gångbart och inte spårbart. Har precis som Bajsis beställt guld men det blev en Krugerrand och en Philharmoniker samt drygt 2 kilo silver. Tänkte bygga på det i omgångar.

Är i valet och kvalet om jag ska öka exponeringen i de tre producenterna av ädelmetaller som jag har i depån eller nöja mig med de fysiska metallerna. Börjat tanka på i SPUT i alla fall.

Även olja borde jag öka i, känns bara för billigt just nu.
Citera
2021-12-22, 16:23
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BreakTheChains
Spread, moms, vinstskatt och registrering får en att tveka. Spreaden är ju värre än värdeminskningen motsvarande när du vrider om nyckeln på en ny bil på väg ut ur bilhallen. Pappersprodukten är minst lika bra. Visst, du har motpartsrisk men faller svenska banker så är ditt bekymmer nästa konservburk, inte dina ädelmetaller.

Ziraat Bankasi har ett guldkonto. Kan vara intressant för de som gillar turkisk lira. Dessutom tillåter svensk skattelagstiftning att man reser till Turkiet för att ta ut vinsten i form av semesterpengar. Här finns utrymme för en fuling *gnuggar händerna*
Det kommer helt klart med en hel del nackdelar i utbyte mot att det finns alltid kvar där jag lagt det.
Jag har insett att min främsta valuta om världen går mot det sämre är mitt karmakonto och mina kunskaper.
Jag är snäll och hjälpsam mot min omgivining och håller mig så allmänbildad det går.

Guld och silver är mer en valuta för en långsam meltdown där allt bara vissnar bort i inflation och skatter. En försäkring helt enkelt.
Turkiska goldbugs är nog inte helt missnöjda jämfört med gemene sparkontoturk i dagsläget.
Även om våra dreglande idioter till politiker framröstade av dreglande idioter fokuserade på en liten 8" skärm hela sin vakna tid inte gått full Erdogan än ser det inte speciellt lovande ut ärligt talat.

Om någon på skatteverket undrar så har jag redan gett bort alla mina ädelmetaller till ett par skitungar jag känner.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-12-22 kl. 16:30.
Citera
2021-12-23, 15:37
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Det kommer helt klart med en hel del nackdelar i utbyte mot att det finns alltid kvar där jag lagt det.
Jag har insett att min främsta valuta om världen går mot det sämre är mitt karmakonto och mina kunskaper.
Jag är snäll och hjälpsam mot min omgivining och håller mig så allmänbildad det går.

Guld och silver är mer en valuta för en långsam meltdown där allt bara vissnar bort i inflation och skatter. En försäkring helt enkelt.
Turkiska goldbugs är nog inte helt missnöjda jämfört med gemene sparkontoturk i dagsläget.
Även om våra dreglande idioter till politiker framröstade av dreglande idioter fokuserade på en liten 8" skärm hela sin vakna tid inte gått full Erdogan än ser det inte speciellt lovande ut ärligt talat.

Om någon på skatteverket undrar så har jag redan gett bort alla mina ädelmetaller till ett par skitungar jag känner.

Idéer om häxan, bajsis, lika rött som förra gången eller mildare? Du verkar vara den som har bäst koll på det, läge att bli mer likvid?

Eller är du alldeles för spacad redan för att ha någon koll
Citera
2021-12-23, 15:54
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Idéer om häxan, bajsis, lika rött som förra gången eller mildare? Du verkar vara den som har bäst koll på det, läge att bli mer likvid?

Eller är du alldeles för spacad redan för att ha någon koll
Häxan är över, och vomexen med så det blir inte värre än så här.
Jag är ganska säker på att jag har rätt gällande opex.
Jag insåg just att jag felaktigt i Februari och Mars i år trodde att nergången dagarna som ledde upp till den 20e båda månaderna berodde på vinsthemtagningar efter ettårsdagen av coronaraset som började den 20e februari men vände upp igen den 23e Mars till det rally vi fortfarande har. Jag hade fel, det var opex.

Coronaraset plus vändningen hände just de dagarna pga opex.
Negativ gamma gjorde det så våldsamt, antagligen ihop med en del margin calls.

Nej jag är helt nykter, ska på julmiddag.
Citera
2021-12-23, 16:03
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Häxan är över, och vomexen med så det blir inte värre än så här.
Jag är ganska säker på att jag har rätt gällande opex.
Jag insåg just att jag felaktigt i Februari och Mars i år trodde att nergången dagarna som ledde upp till den 20e båda månaderna berodde på vinsthemtagningar efter ettårsdagen av coronaraset som började den 20e februari men vände upp igen den 23e Mars till det rally vi fortfarande har. Jag hade fel, det var opex.

Coronaraset plus vändningen hände just de dagarna pga opex.
Negativ gamma gjorde det så våldsamt, antagligen ihop med en del margin calls.

Nej jag är helt nykter, ska på julmiddag.

Det står att quarterly expiration date på optioner är den 30:e. Jag trodde det var den stora grejen. Menar du att jag alltså missförstått hela grejen?

https://www.marketwatch.com/optionscenter/calendar
Citera
2021-12-23, 19:38
Medlem
Naturgasturkens avatar
Fint motstånd i oljepriserna senaste två veckorna där fundamenta tryckt upp dem varje gång de fallit pga Wuhansnuva. Samtidigt kommer allt fler rapporter om att OPEC+ inte alls har så mycket extrakapacitet som man tidigare trott och att de groteska priserna på naturgas i Europa leder till gas-to-oil switching.

Lyckades tima börsen rätt bra och skala ur halva mitt innehav i Sandridge och sälja av lite Gazprom över 10 USD som nu gått in i att köpa mer Golar och drillers. Det kommer att börja borras ordentligt framöver, exakt när vet ingen och jag kan vänta, men när det händer ska jag ligga där och vara med från början.
Citera
2021-12-23, 20:37
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Det står att quarterly expiration date på optioner är den 30:e. Jag trodde det var den stora grejen. Menar du att jag alltså missförstått hela grejen?

https://www.marketwatch.com/optionscenter/calendar
Det har du fan rätt i. Jag minns ingen volla runt den 30e förra häxan.
Kanske var det så att opex blir extra intens när det är häxa och datumet för själva häxan leder inte till så mkt

Fortfarande hemifrån och nykter, återkommer när jag återinträtt i dimman och har mer koll.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-12-23 kl. 21:02.
Citera
2021-12-23, 23:43
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Fint motstånd i oljepriserna senaste två veckorna där fundamenta tryckt upp dem varje gång de fallit pga Wuhansnuva. Samtidigt kommer allt fler rapporter om att OPEC+ inte alls har så mycket extrakapacitet som man tidigare trott och att de groteska priserna på naturgas i Europa leder till gas-to-oil switching.

Lyckades tima börsen rätt bra och skala ur halva mitt innehav i Sandridge och sälja av lite Gazprom över 10 USD som nu gått in i att köpa mer Golar och drillers. Det kommer att börja borras ordentligt framöver, exakt när vet ingen och jag kan vänta, men när det händer ska jag ligga där och vara med från början.

Är det Deep Value Driller du menar?
Citera
2021-12-27, 09:55
Medlem
MrLevaLivets avatar
Brolin, jag ökade min position i Lundin Gold förra veckan. Anar skakiga tider under 2022, guldet kan få en sväng uppåt. Funderar på att köpa ytterligare bolag.
Citera
2021-12-28, 01:02
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Brolin, jag ökade min position i Lundin Gold förra veckan. Anar skakiga tider under 2022, guldet kan få en sväng uppåt. Funderar på att köpa ytterligare bolag.

Jag tror du gör rätt i att öka i guldbolag, känslan är att förr eller senare kommer guldpriset att stiga. Själv föredrar jag de lite mindre bolagen för att, ja jag gillar att läsa borrprover. Tycker det är spännande att gå och vänta på resultaten från prospektering. Sedan är det bättre utväxling där också om man hittar rätt. Å andra sidan är det alltid rätt att köpa Lundin-bolag.

God tur
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in