2021-12-30, 13:12
Medlem
De kommer väl skicka Kalla till OS.

Bara de vågar ha henne utanför stafetten. Skulle vara eländigt se hennes sorti som den som sänkte laget där.

Som utfyllnad någon distanssträcka ok. Så kan hon sluta sedan och fick sluta med ett OS.
Citera
2021-12-30, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Bystedt är en fullständig clown😊😂
Har du blivit ratad från nåt tränarjobb eller vad är grejen?

Du gör inget annat än gnäller på en massa olika tränare idag.
Citera
2021-12-30, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Det är väldigt likt hur det var ifjol, där tävlingarna i Falun avgjorde med marginal som var mindre än den i Lenzerheide.

Ja. Samma sak där om man körde amerikansk uttagning. Man har sagt att det inte var så men det kan ha varit efterhandskonstruktion.

Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Att göra en helhetsbedömning tar inte flera veckor efter sista loppet. Inget konstigt att man är snabba med beslutet.

Absolut. Men skulle man tagit ut på helhetsbedömning istället för amerikansk uttagning så hade man väl tagit ut innan TdS eller väntat till efter nästa sprint, eftersom inget förändrats i en helhetsbedömning av senaste loppet.

Så jag tycker nog tidpunkten tyder på att man kört amerikansk uttagning. Vilket har fördelen att det är rättvist på så sätt att det ger samma möjlighet för båda kandidaterna utan subjektivt tyckande. Men jag föredrar personligen en helhetsbedömning.
Citera
2021-12-30, 13:17
Medlem
Kalla kommer naturligtvis köra stafetten om formen under OS motiverar det. Det är ju inte första tävlingen direkt, ledningen kommer nog ha bra koll på hur det ser ut vid det laget. Om hon kör är det för att hon är bästa alternativet, även om grundtipset nog är att vi kör med Ribom eller Olsson på första och en sprinter på sista.
Citera
2021-12-30, 13:19
Medlem
Citat:
Vi pratar distans. OS, VM, tds och VC.

Jonna och Maja klantar till det i VM 2019..Ett givet guld ( kanske trippel) blev en silvermedalj.

Sedan Stina slog igenom 2014 har Sverige haft världens bästa sprintåkare ( Falla konkurrerar kanske i början). Hur många sprintcuper har vi vunnit sedan vi haft världens bästa sprinters? På 4 VM har vi 1 guld, Stina tog inget. 1 OS-guld. Tycker det är ganska klent om man haft världens bästa sprinters i 7-8 år nu.

Stina tog sin första seger i december 2015.
Det är "bara" 6 år Sverige haft världens bästa sprinter(s). Och då var Stina relativt ensam första halvan av den tiden.

Sverige har vunnit 4/6 guld(+2 silver) i sprint/ sprintstaffett senaste 3 mästerskapen. Utan fallet i Seefeld och Stinas skada hade det varit 5 guld.
Citera
2021-12-30, 13:19
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Kalla kommer naturligtvis köra stafetten om formen under OS motiverar det. Det är ju inte första tävlingen direkt, ledningen kommer nog ha bra koll på hur det ser ut vid det laget. Om hon kör är det för att hon är bästa alternativet, även om grundtipset nog är att vi kör med Ribom eller Olsson på första och en sprinter på sista.

Kalla ska inte att köra något under OS om hon inte dessförinnan visat sig vara topp-8. Det kan ju inte vara meningen att hon ska tas ut till OS för att hitta formen där eller hur tänker du?
Citera
2021-12-30, 13:24
Medlem
Tråkigt med Hagström. Tror på henne mer än Dyvik som jag dessutom tror är sämre för dynamiken i gruppen. Men Johanna har underpresterat lite medan Dyvik har presterat på en, för henne, hög nivå. Dock tror jag inte att hon har så mycket att hämta i ett OS men jag hoppas att jag har fel.

Vad gäller Kalla tycker jag hon ska åka om vi ändå inte har någon annan som är bättre. Vet att hon är viktig för framförallt Ebba men även för hela gruppen.
Citera
2021-12-30, 13:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski.rage
Vad gäller Kalla tycker jag hon ska åka om vi ändå inte har någon annan som är bättre. Vet att hon är viktig för framförallt Ebba men även för hela gruppen.

Är det inte bättre att skicka någon ung för att se och lära då? Om Ebba är så osjälvständig är det nog bättre att klippa navelsträngen så fort som möjligt.
Citera
2021-12-30, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Är det inte bättre att skicka någon ung för att se och lära då? Om Ebba är så osjälvständig är det nog bättre att klippa navelsträngen så fort som möjligt.

Det kan man absolut göra. Jag har inte en jättestark åsikt i frågan men rent spontant säger jag Kalla, om inte LL plötsligt smäller till med ett par kanonlopp framöver. Då tycker jag självklart hon ska få den sista platsen.
Citera
2021-12-30, 13:33
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Självklart resultaten i sprintcupen ligger till grund för uttagningen. Det är ju de resultat man presterar under den säsong mästerskapet är. 🤔😊 Att Hagström ligger 5:a och Dyvik 13:e tyder på att hon presterat betydligt bättre än Dyvik under säsongen men att Dyvik naturligtvis i enstaka tävlingar kan ha presterat bättre.

I sådana fall hade man kunnat lägga upp det så. ” Jag kör bra i Gällivare, skiter i Ruka för det är ändå ingen fristilssprint, skiter i Lillehammer då det inte är någon fristilssprint, satsar i stället på Davos, dessutom på hög höjd. ( vet att jag blir uttagen då ledningen inte vågar något annat efter min insats i Gällivare)Ger allt i Davos, placerar mig hyfsat bra där. Hagström går från lågland i Lillehammer till Davos. Svår omställning.Dyvik har laddat hemma efter ett fall i Ruka..och tackat nej till Lillehammer. Dyvik tjänade alltså på att falla i Ruka, ringa sig skadad för att skippa Lillehammer. Hagström hade inget för att hon blev 2:a i Ruka, åkte i Lillehammer..och ligger 5:a i sprintcupen..🤔😊

Sedan har man koll vad ens rivaler har för placeringar. Sedan satsar man järnet i fristilssprinten i Lenzheide. Ett lopp i Gällivare, ett i Davos och ett i Lenzheide. Inga topplaceringar krävs inte. Bara du är före din rival. Alla andra resultat bryr vi oss inte om.
Såhär går det till när förbundet tar ut åkare till OS.. Bystedt är en fullständig clown😊😂

Nej, du har fel. Hade placering i sprintcupen haft någon betydelse hade det funnits med i uttagningskriterierna eller uttagningsreglerna och man hade kommunicerat det.

Ja, det är viktigare att prestera i vissa typ av lopp än i andra typ av lopp. Davos viktigaste före Lenzerheide. Därefter Lillehammer och sist Ruka.
Citera
2021-12-30, 13:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski.rage
Det kan man absolut göra. Jag har inte en jättestark åsikt i frågan men rent spontant säger jag Kalla, om inte LL plötsligt smäller till med ett par kanonlopp framöver. Då tycker jag självklart hon ska få den sista platsen.

För mig är det givet att Louise Lindström borde få den platsen om inte Kalla klarar att kvalificera sig genom att vara topp-8.

Edit: Tycks vara vikt för Kalla ändå och de pratar då om: självklart att en erfaren och aktiv åkare som Charlotte är viktig i ett lag när det kommer till stafetter och trygghet. (Thomas Engdahl, sportchef SOK)

Man kan undra var framtidsperspektivet finns hos dessa nostalgiska drömmare? Ganska uppenbart att allt nu bygger på att försöka få in Kalla i stafettlaget för att ge henne en avskedsmedalj.
Senast redigerad av HerrGickhan 2021-12-30 kl. 13:40.
Citera
2021-12-30, 13:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Nej, du har fel. Hade placering i sprintcupen haft någon betydelse hade det funnits med i uttagningskriterierna eller uttagningsreglerna och man hade kommunicerat det.

Ja, det är viktigare att prestera i vissa typ av lopp än i andra typ av lopp. Davos viktigaste före Lenzerheide. Därefter Lillehammer och sist Ruka.

Du har fel där då flera svenska åkare redan varit uttagna inför säsongen. Deras uttagningar baseras på förra årets resultat. Således skall årets resultat..samt förra årets resultat inkluderas vid uttagningarna. Annars är det dubbla måttstockar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in