2021-12-05, 16:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut
Moa var på god väg att bli avhängd. Av Stepanova. Emma - Frida - Ebba - Maja / Jonna. Nöff said.

Moa kände redan igår att hon saknade sprutten i VM. Det var 3: loppet på 3 dagar. Var stum i backen men kunde ändå slå Fossleholm. Starkt gjort. Man får se vad som händer till OS.
Citera
2021-12-05, 16:17
Bannlyst
Lindström går från position 16 från start till att vara 11 sekunder i mål. Hon går från klarhet till klarhet.
Citera
2021-12-05, 16:18
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Efter idag tror jag att det är kört för Kalla. Hon gjorde ett försök på första varvet men det är något som inte stämmer överhuvudtaget. Trots hennes ytterst lojala inställning till tränarna så tror jag felet ligger där. Hon är feltränad sedan många år tillbaka. Börjar bli alltmer rveksam till den filosofi som gäller i Piteå (och i landslaget?)

Har du nån uppfattning om vilken filosofi det skulle vara, eller syftar du i ”blindo” så att säga? Om du förstår hur jag menar
Citera
2021-12-05, 16:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Diversifierat
Har du nån uppfattning om vilken filosofi det skulle vara, eller syftar du i ”blindo” så att säga? Om du förstår hur jag menar

Tror inte hon kan hantera situationen att Ebba och Frida gått om henne som skidåkare. Kalla har alltid varit nummer 1 i landslaget men är inte det längre. Idag är det typiskt. Hon öppnar i ett hårt tempo för att komma ikapp Frida. Hon kör kör för hårt och faller totalt igenom.
Citera
2021-12-05, 16:40
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Jag hoppas dom ställer över Kalla nu till Davos, alternativt att hon tackar nej själv. Hon har fått chanser så det räcker och det finns flera på hemmaplan som skulle gjort det bättre.
Vilka då?
Citera
2021-12-05, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diversifierat

Jag kan alldeles för lite och är inte mer insatt än att Piteå och landslaget delar tränare i Ingesson/Thomson. Sen skrivs det mellan raderna här på Fb att det finns en rivalitet mellan olika ”skolor” i olika delar av landet. Att landslaget har slagsida till en skola där det är hög belastning, stor träningsmängd osv framstår som ganska klart.

Om det kan man säga två saker; dels imponerar inte Piteås resultat trots aggressiv rekrytering. Öberg försvann, Henriksson försvann, Vinsa försvann, Kalla försvinner framför ögonen på oss, Ebbas utveckling har stannat av efter andra säsongen i klubben, lillebrorsan är långt ifrån den förhoppning alla har haft, resten av herrtruppen har underpresterat lääänge. Även Sundling såg sliten ut under första delen av säsongen ifjol. Lätt att glömma bort efter succén i VM.

Dels finns det ju numera en öppen kritik mot att det som göra i landslaget verkligen inte passar alla. Så pass att åkare lämnar landslaget och åkare som hamnar i Team Bauhaus och i de regionala träningsgrupperna helt plötsligt utvecklar sig relativt bättre än A-lagsåkarna.

Som sagt - egna funderingar och baserat på lekmannamässig observation från TV-soffan. Vore kul om någon med större kunskap och mer insyn kan laborera på ämnet - finns det en tråd av sanning här eller inte?
Citera
2021-12-05, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Vilka då?

Om de gjort det bättre än Kalla eller inte låter jag vara osagt men både Dyvik och Lundgren bör ges chansen i nästa VC. Lundgren har haft en bra helg med vinst bägge dagarna och om Dyvik är återhämtad efter hjärnskakningen så bör hon få chansen att visa upp sig efter lovande starter både i Gällivare och i Ruka.

Lindström och Moa Olsson skulle nog också må bra av lite återhämtning, men då åker de säkert Skandinavisk Cup istället 🤗
Citera
2021-12-05, 16:49
Medlem
Citat:
Lindström och Moa Olsson skulle nog också må bra av lite återhämtning, men då åker de säkert Skandinavisk Cup istället 🤗

Maja är nog sugen på att visa upp sig i distanslopp och det tycker jag landslaget ska överväga
Citera
2021-12-05, 16:56
Bannlyst
Charlotte Kalla gjorde sina bästa lopp förra säsongen i VM. Kalla var 5:a skialthon och 6:a på 10 km fritt. Sedan fick hon värdelösa skidor av Perry Olsson i stafetten. Kalla har alltid varit en mästerskapsåkare. Förväntar mig att hon kommer i toppform till OS. Det har sett ut såhär de senaste åren.
Citera
2021-12-05, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Charlotte Kalla gjorde sina bästa lopp förra säsongen i VM. Kalla var 5:a skialthon och 6:a på 10 km fritt. Sedan fick hon värdelösa skidor av Perry Olsson i stafetten. Kalla har alltid varit en mästerskapsåkare. Förväntar mig att hon kommer i toppform till OS. Det har sett ut såhär de senaste åren.

Det var fantastiska dagar som påminde om fornstora dar. Men jag är rädd att andra åkare faktiskt konkurrerar ut henne i år även om hon skulle höja sig till OS. Det här forumet har ju inte varit nådiga i sin kritik mot Dyvik men hon hade en poäng ifjol (som försvann i reaktionen på hennes lite klumpiga sätt att säga det) som i år är uppenbar. Dagarna då Kalla ges automatisk förtur är över hur ledsamt det än må vara.

Vill hon fortsätta sin satsning så skulle mitt råd vara att söka sig till något nytt. Något som får henne 34-åriga kropp att känna sig ung och pånyttfödd igen.
Citera
2021-12-05, 17:12
Medlem
Settlin är ytterligare en åkare som har sjunkit som en Sten med Ingesson/Thomson som tränare
Citera
2021-12-05, 17:18
Medlem
Citat:
Jag kan alldeles för lite och är inte mer insatt än att Piteå och landslaget delar tränare i Ingesson/Thomson. Sen skrivs det mellan raderna här på Fb att det finns en rivalitet mellan olika ”skolor” i olika delar av landet. Att landslaget har slagsida till en skola där det är hög belastning, stor träningsmängd osv framstår som ganska klart.

Om det kan man säga två saker; dels imponerar inte Piteås resultat trots aggressiv rekrytering. Öberg försvann, Henriksson försvann, Vinsa försvann, Kalla försvinner framför ögonen på oss, Ebbas utveckling har stannat av efter andra säsongen i klubben, lillebrorsan är långt ifrån den förhoppning alla har haft, resten av herrtruppen har underpresterat lääänge. Även Sundling såg sliten ut under första delen av säsongen ifjol. Lätt att glömma bort efter succén i VM.

Dels finns det ju numera en öppen kritik mot att det som göra i landslaget verkligen inte passar alla. Så pass att åkare lämnar landslaget och åkare som hamnar i Team Bauhaus och i de regionala träningsgrupperna helt plötsligt utvecklar sig relativt bättre än A-lagsåkarna.

Som sagt - egna funderingar och baserat på lekmannamässig observation från TV-soffan. Vore kul om någon med större kunskap och mer insyn kan laborera på ämnet - finns det en tråd av sanning här eller inte?
Tror nog att det ligger nånting i det du skriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in