2021-12-30, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NickXIX
Men när de nu valt att köra amerikansk uttagning så går det inte att klaga på att Dyvik fick platsen. Hon slog Hagström, går inte att snacka bort om man sagt innan att den här tävlingen är helt avgörande.

Fast som rainbowia också är inne på, det är en lång process som lett fram till det här. En avgörande prestation i fristilssprint - både positiv eller negativ - hade nog räckt för att göra uttagningen redan före jul. Men nu är det som det är och Dyvik är piggast just nu.

Och på samma sätt, att man håller en plats till Kalla är ju för att ingen ytterligare distansåkare steppat upp. Kalla är närmast av de som inte är uttagna, men om LL plötsligt gör två topp åtta på masstarterna och slår Kalla klart så är nog platsen hennes, även om jag tror att det för lagets skull vore bra med tant Kalla där som kan hålla koll på ungdomarna.
Citera
2021-12-30, 12:46
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Fast vinna är att komma 1:a. En vinst i tds och VC är större än silver och bronsmedaljer i ett mästerskap. Sverige har problem att VINNA något.
Du menar att Jonna inte tävlar för Sverige?
Eller för den skull Maja?
Eller sprint och teamsprint för damer kanske inte räknas?
Citera
2021-12-30, 12:48
Medlem
Metallharrys avatar
Helt fel val att ta ut Dyvik före Hagström. Är helt övertygad att Hagström under säsongen kommer visa i vc hur fel det är. Dyvik kommer på sin höjd att ta sig till en semifinal om ens det i OS, förvånar mig inte om hon åker redan i en kvartsfinal.

Får vi Dyvik i en stafett kan vi ge guldet till norge eller ryssland redan nu och hoppas innerligt att det ens räcker till ett brons.

Fallet i lillehammer på Johanna tycks ha blivit oerhört kostsamt, väldigt tråkigt att det ska påverka då det i mina ögon är hon som blir nerkörd i situationen.
Citera
2021-12-30, 12:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Det är viktigare att Frida har förtroende för sin tränare.

Det märks att hon verkligen behöver det stödet och att hon helt och hållet lyssnar på honom. Det där med att upprepande säga »slipa ner kniven« (för min tränare har sagt det) kändes dock lite för mycket. Hon är inte 17 år och jag kan tycka att hon skulle hitta ett eget uttryckssätt i intervjuer i stället för att använda tränarens metaforer.
Citera
2021-12-30, 12:50
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Rubriken är ” bästa resultat” kan även kallas spetsresultat ( vill förtydliga så att alla förstår). Du har en förmåga att vilja missförstå..

Exempelvis ställningen i sprintvärldscupen är inget som skidförbundet har med i sina uttagningskriterier inför OS eller SOK i sina uttagningsregler så det är ju inget som de skall ta med i sin helhetsbedömning.
Citera
2021-12-30, 12:52
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Noterar att SOK i sitt pressmeddelande specificerat vilka tävlingar de uttagna åkarna är aktuella för. Vet inte om man kan dra några slutsatser kring detta.
Intressant att samtliga damer är aktuella för stafetten och att man i dagsläget bara har fyra åkare som är aktuella för ”traditionellt”. På herrsidan bara tre som är aktuella för traditionellt! Jag antar att detta inte handlar om vad de är aktuella att åka utan mer vad som motiverar deras plats i truppen, eller tänker man verkligen lämna platser vakanta på distansloppen?
Citera
2021-12-30, 12:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Du menar att Jonna inte tävlar för Sverige?
Eller för den skull Maja?
Eller sprint och teamsprint för damer kanske inte räknas?

Vi pratar distans. OS, VM, tds och VC.

Jonna och Maja klantar till det i VM 2019..Ett givet guld ( kanske trippel) blev en silvermedalj.

Sedan Stina slog igenom 2014 har Sverige haft världens bästa sprintåkare ( Falla konkurrerar kanske i början). Hur många sprintcuper har vi vunnit sedan vi haft världens bästa sprinters? På 4 VM har vi 1 guld, Stina tog inget. 1 OS-guld. Tycker det är ganska klent om man haft världens bästa sprinters i 7-8 år nu.
Citera
2021-12-30, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Du glömmer/vill inte se en viktig sak. Man gör en helhetsbedömning. Och uppenbarligen var det hyoerjämnt inför. Alltså inte 0-0 som du påpekar utan snarare 7-7 baserat på olika parametrar.

Jag anser att du har fel här, eller misstolkar mig lite. Eftersom uttagningen kommer just nu har man nog låtit det här loppet varit helt avgörande, helt utan någon helhetsbedömning.

Man har naturligtvis gjort en form av helhetsbedömning inför att det är jämnt. Men nu slutade det här loppet med väldigt likvärdig prestation. Man lät då den som presterade marginellt bättre här få platsen istället för att göra en helhetsbedömning (där nästan alla andra lopp gjort större skillnad än just den här tävlingen som skulle varit i princip betydelselös i en helhetsbedömning). Vilket är helt rätt när man sagt innan att det är amerikansk uttagning och att det här loppet ska vara helt avgörande (utan någon helhetsbedömning).
Citera
2021-12-30, 12:56
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Jag anser att du har fel här, eller misstolkar mig lite. Eftersom uttagningen kommer just nu har man nog låtit det här loppet varit helt avgörande, helt utan någon helhetsbedömning.

Man har naturligtvis gjort en form av helhetsbedömning inför att det är jämnt. Men nu slutade det här loppet med väldigt likvärdig prestation. Man lät då den som presterade marginellt bättre här få platsen istället för att göra en helhetsbedömning (där nästan alla andra lopp gjort större skillnad än just den här tävlingen som skulle varit i princip betydelselös i en helhetsbedömning). Vilket är helt rätt när man sagt innan att det är amerikansk uttagning och att det här loppet ska vara helt avgörande (utan någon helhetsbedömning).
Det är väldigt likt hur det var ifjol, där tävlingarna i Falun avgjorde med marginal som var mindre än den i Lenzerheide.
Citera
2021-12-30, 12:58
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:

Att göra en helhetsbedömning tar inte flera veckor efter sista loppet. Inget konstigt att man är snabba med beslutet.
Citera
2021-12-30, 13:03
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Intressant att samtliga damer är aktuella för stafetten och att man i dagsläget bara har fyra åkare som är aktuella för ”traditionellt”. På herrsidan bara tre som är aktuella för traditionellt! Jag antar att detta inte handlar om vad de är aktuella att åka utan mer vad som motiverar deras plats i truppen, eller tänker man verkligen lämna platser vakanta på distansloppen?
Aktuella var slarvigt uttryckt (av mig, inte hittat det någon annanstans). Uppenbarligen har SOK fått med sig att Frida är reserv i damernas teamsprint men Persson och Grate är nog inte speciellt aktuella för herrarnas trots att de står listade. (2018 myglade man iofs in Teodor till sprinten genom att nominera honom för sprintstafett så kan vara för att säkerhetskälla uttagningen på de båda)
Citera
2021-12-30, 13:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Exempelvis ställningen i sprintvärldscupen är inget som skidförbundet har med i sina uttagningskriterier inför OS eller SOK i sina uttagningsregler så det är ju inget som de skall ta med i sin helhetsbedömning.

Självklart resultaten i sprintcupen ligger till grund för uttagningen. Det är ju de resultat man presterar under den säsong mästerskapet är. 🤔😊 Att Hagström ligger 5:a och Dyvik 13:e tyder på att hon presterat betydligt bättre än Dyvik under säsongen men att Dyvik naturligtvis i enstaka tävlingar kan ha presterat bättre.

I sådana fall hade man kunnat lägga upp det så. ” Jag kör bra i Gällivare, skiter i Ruka för det är ändå ingen fristilssprint, skiter i Lillehammer då det inte är någon fristilssprint, satsar i stället på Davos, dessutom på hög höjd. ( vet att jag blir uttagen då ledningen inte vågar något annat efter min insats i Gällivare)Ger allt i Davos, placerar mig hyfsat bra där. Hagström går från lågland i Lillehammer till Davos. Svår omställning.Dyvik har laddat hemma efter ett fall i Ruka..och tackat nej till Lillehammer. Dyvik tjänade alltså på att falla i Ruka, ringa sig skadad för att skippa Lillehammer. Hagström hade inget för att hon blev 2:a i Ruka, åkte i Lillehammer..och ligger 5:a i sprintcupen..🤔😊

Sedan har man koll vad ens rivaler har för placeringar. Sedan satsar man järnet i fristilssprinten i Lenzheide. Ett lopp i Gällivare, ett i Davos och ett i Lenzheide. Inga topplaceringar krävs inte. Bara du är före din rival. Alla andra resultat bryr vi oss inte om.
Såhär går det till när förbundet tar ut åkare till OS.. Bystedt är en fullständig clown😊😂
Senast redigerad av Hankypanky14 2021-12-30 kl. 13:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in