Citat:
Ursprungligen postat av
Alkibiades
Exempelvis ställningen i sprintvärldscupen är inget som skidförbundet har med i sina uttagningskriterier inför OS eller SOK i sina uttagningsregler så det är ju inget som de skall ta med i sin helhetsbedömning.
Självklart resultaten i sprintcupen ligger till grund för uttagningen. Det är ju de resultat man presterar under den säsong mästerskapet är. 🤔😊 Att Hagström ligger 5:a och Dyvik 13:e tyder på att hon presterat betydligt bättre än Dyvik under säsongen men att Dyvik naturligtvis i enstaka tävlingar kan ha presterat bättre.
I sådana fall hade man kunnat lägga upp det så. ” Jag kör bra i Gällivare, skiter i Ruka för det är ändå ingen fristilssprint, skiter i Lillehammer då det inte är någon fristilssprint, satsar i stället på Davos, dessutom på hög höjd. ( vet att jag blir uttagen då ledningen inte vågar något annat efter min insats i Gällivare)Ger allt i Davos, placerar mig hyfsat bra där. Hagström går från lågland i Lillehammer till Davos. Svår omställning.Dyvik har laddat hemma efter ett fall i Ruka..och tackat nej till Lillehammer. Dyvik tjänade alltså på att falla i Ruka, ringa sig skadad för att skippa Lillehammer. Hagström hade inget för att hon blev 2:a i Ruka, åkte i Lillehammer..och ligger 5:a i sprintcupen..🤔😊
Sedan har man koll vad ens rivaler har för placeringar. Sedan satsar man järnet i fristilssprinten i Lenzheide. Ett lopp i Gällivare, ett i Davos och ett i Lenzheide. Inga topplaceringar krävs inte. Bara du är före din rival. Alla andra resultat bryr vi oss inte om.
Såhär går det till när förbundet tar ut åkare till OS.. Bystedt är en fullständig clown😊😂