Citat:
Ursprungligen postat av
PekkariP1
Ursprungligen postat av PekkariP1
Jo, men JFK förbjöd det andra anfallet,
https://history.state.gov/historicaldocuments/frus1961-63v10/d108
At about 9:30 p.m. on 16 April (D-1) I was called in the CIA headquarters for the Cuban operation by the Special Assistant to the President, Mr. McGeorge Bundy. He notified me that we would not be permitted to launch air strikes the next morning until they could be conducted from a strip within the beachhead. Any further consultation regarding this matter should be with the Secretary of State.
Bundy konsulterade inte JFK personligen här. Han konsulterade den av JFK godkända planen av hur invasionen skulle gå till.
Citat:
Amerikas FN ambassadör Adlai Steveson stod med byxorna nere inför den förvånade församlingen. Det nödlandade B-26 flygplanet visade sig vara av en modell som Castro inte disponerade, dvs det var uppenbarligen fejkat.
Ja, det var CIA/exilkubanerna som försökte sig på en falsk flagga som gick ut på att de sköt en massa hål i ett av de egna planen (hjälpligt ommålat för att likna ett kubanskt militärplan) och som därpå 'nödlandade' Florida och att piloten (exilkuban) därpå utgav sig för att vara en kubansk pilot som med nöd och näppe hade deserterat.
Tanken var att det dels skulle leda till att fler kubanska piloter/soldater skulle desertera och dels att inför omvärlden skapa illusionen av att invasionen hade stöd av delar av regimen och folket inne i Kuba = invasionen var legitim.
Det funkade sådär....
Citat:
Kennedy inhiberade det planerade komplementarande flyganfallet.
Men det finns inget som
inhiberar (lol) dig ifrån att lägga upp felaktiga påståenden i ett publikt forum på nätet? År ut och år in?
Och glöm inte att det underlag du refererar till när du hävdar något faktiskt också ger stöd till det du hävdar.
Annars så blir ju resultatet det omvända.
Citat:
Kennedy var i detta läge en svag ledare, som försökte parera en pågående militär operation gentemot dagsaktuell politik.
Jag väntar fortfarande på att du ska lägga upp citerad dokumentering som visar att JFK under pågående operation ändrade på något i den plan som han godkände innan operationen inleddes.
Väntar jag (som vanligt) förgäves?
Citat:
Jämför med Margaret Thatcher och Falklandskriget. Hon sa till sina miltärer:
-Detta är mina mål. Tala om för mig vad ni behöver för att de ska uppnås.
JFK var enligt alla inblandade, Allen Dulles inkluderad, sedan start glasklar med att inga amerikanska reguljära stridande förband fick delta i invasionen. Noll. Zero. Nulo.
Vad gäller myten om "det andra flyganfallet":
1. Det ingick inget andra flyganfall i planeringen om inte det genomfördes från ett etablerat brohuvud på stranden av Grisbukten.
2. Bissell och Cabell avstod ifrån att ringa upp JFK och be om hans godkännande till ett andra flyganfall från basen i Nicaragua.
Här har du andra uppgifter?