2021-12-28, 14:36
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Snarare så kommer körkortet att fasas ut som giltig legitimationshandling också i Sverige framöver, då detta har föreslagits i tidigare utredningar. Troligen kommer det nationella id-kortet att ersätta körkortet i någon form.

Då blir det för en del några timmars bilresa till ett poliskontor som har utrustning för att utfärda pass, för det ansåg utredaren var smidigt att låta dem ta på sig också utfärdandet av id-kort. Utredaren var för övrigt skriven på Södermalm, minns jag att jag kollade upp.

Sverige blir alltmera fientligt mot dem som bor avlägset.
Citera
2021-12-28, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Har en vän som bor 3 timmar från Stockholm och bussarna där går var tredje timme, cirka 5 gånger på helgen. Det är egentligen inget nytt att du inte klassas som en första klassens medborgare om du inte bor i en stad.

När det gäller BankID kan man ju klappa sig på axeln med att det antagligen bara krävs 1 gång.
Citera
2021-12-28, 15:06
Medlem
Citat:
Då blir det för en del några timmars bilresa till ett poliskontor som har utrustning för att utfärda pass, för det ansåg utredaren var smidigt att låta dem ta på sig också utfärdandet av id-kort. Utredaren var för övrigt skriven på Södermalm, minns jag att jag kollade upp.

Nu blir jag nyfiken på vilken bättre lösning du.
Citera
2021-12-28, 16:30
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueSwede
utan att man gör en ny process och inför den

Det är det som inte går, eftersom processen inte går att göra säker. Man skulle kunna ha som ica-banken, du laddar upp ditt körkort och så kollas det mot transportstyrelsens register.

Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Man kan väl tycka att någon som redan loggat in med sitt mobila bankid

Det handlar inte om att man "inte litar på sin egen produkt", utan för att minska risken att nya BankID tas ut med ett stulet BankID (t.ex. som glömts kvar på en mobil som sålts på blocket).
Ju längre kedjan är (Fysiskt legitimation hos Swedbank --> BankID(Swedbank) --> BankID(SEB) --> BankID(Nordea) --> BankID(Handelsbanken) ) ju osäkrare blir kedjan, och någonstans i kedjan måste man omverifiera fysiskt legitimation.

Observera att om man INTE har använt mobilt BankID, så kan man inte göra verifieringen på distans, utan måste alltid infinna sig fysiskt på kontoret. Så man litar på viss del på ett "gammalt" BankID, bara det att man "förnya" den fysiska legitimationskontrollen.
Citera
2021-12-28, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Det är det som inte går, eftersom processen inte går att göra säker. Man skulle kunna ha som ica-banken, du laddar upp ditt körkort och så kollas det mot transportstyrelsens register.

Det handlar inte om att man "inte litar på sin egen produkt", utan för att minska risken att nya BankID tas ut med ett stulet BankID (t.ex. som glömts kvar på en mobil som sålts på blocket).
Ju längre kedjan är (Fysiskt legitimation hos Swedbank --> BankID(Swedbank) --> BankID(SEB) --> BankID(Nordea) --> BankID(Handelsbanken) ) ju osäkrare blir kedjan, och någonstans i kedjan måste man omverifiera fysiskt legitimation.

Observera att om man INTE har använt mobilt BankID, så kan man inte göra verifieringen på distans, utan måste alltid infinna sig fysiskt på kontoret. Så man litar på viss del på ett "gammalt" BankID, bara det att man "förnya" den fysiska legitimationskontrollen.

Hör du inte själv vilket skitsnack det är?
Citera
2021-12-28, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
TS behöver inte lämna SEB om han är nöjd med dem i övrigt men det kan vara bra att även vara kund i ytterligare en annan lokal bank där han skaffar BankId.

Stora problemet är att:

1. Körkortet är ingen riktig legitimation. Gäller exempelvis inte som identitetshandling utanför Norden. Den är det nationella Idkortet som gäller som officiell legitimation och det är nästan ingen som har stt sånt.

2. Det är privata företag (främst banker)!som utfärdar de flesta legitimationer i Sverige och de kan då sätta egna regler. Tidigare så var det plastkort som bankerna utfärdade och nu är det digitala.

3. Felet är att Svenska staten inte har en digital legitimation. Borde vara skatteverket som ansvarar då de har hand om folkbokföringen.

Skatteverket eller Polisen är mej veterligen inga privat aktörer, men en petitess i sammanhanget. Jag själv skulle inte göra annat än att använda deras tjänster men å andra sidan har jag inte haft id-kort sen jag fick körkortet. Pass har funkat men jag tar ogärna med mig passet på stan.

Ja, staten har inte bestämt vad som gäller utan lämnat frågan till andra aktörer som du säger, klent kan tyckas…

TS bör bli kund i en ytterligare bank om nu SEB är något hen vill vara kvar hos
Senast redigerad av Jaefvel 2021-12-28 kl. 17:28. Anledning: Tillägg till TS
Citera
2021-12-28, 17:47
Moderator
BlueSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Så, vi är vid vägs ände nu, när allt är optimalt utvecklat och alla förändringar leder till sämre resultat?
Ursäkta, men du kan inte så tvärsäkert bedöma det!
Citera
2021-12-28, 19:23
Medlem
Har haft samma problem med BankID SEB
men nu fungerar det efter ett bokat besök hos dom.
De sa OK till mitt körkort.
Senast redigerad av Japanskrapan 2021-12-28 kl. 19:27.
Citera
2021-12-28, 22:03
Medlem
Det verkar som om att även ICA-Banken kommer att utfärda bankid på liknande sätt i framtiden

https://www.icabanken.se/vara-tips/n...mobilt-bankid/
Senast redigerad av zapohd 2021-12-28 kl. 22:13.
Citera
2021-12-30, 00:05
Medlem
Citat:

TS kan dock ansöka om pass på poliskontoret i Östersund och slipper åka långt. När den här tråden postades så fanns lediga tider för passansökan så tidigt som i måndags vad jag såg. Det är möjligt att passet varit färdigt redan nästa vecka trots att det är ett par helgdagar, då leveranstiden anges till ca sex arbetsdagar.
Citera
2021-12-31, 03:03
Medlem
allt.o.ingets avatar
Om nu körkorten anses vara osäkra som id-handlingar så borde man omedelbart förbättra standarden på körkorten. Varför ska man överhuvudtaget kunna förfalska ett körkort?
Citera
2021-12-31, 05:02
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allt.o.inget
Om nu körkorten anses vara osäkra som id-handlingar

Det är inte därför körkort inte accepteras, utan snarare för att körkorten inte har någon elektronisk information som kan äkthetskontrolleras.
Pass och nationella ID-kort har ett chip som kan läsas med NFC, varav detta ger ifrån sig en elektronisk signerad information, vilket kan kontrolleras på distans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in