2021-12-28, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Problemet är dock att det är utfärdande bank som är ansvarig för legitimationskontrollen. Så säg nu att du skaffar ett BankID hos SEB. Då är det SEB som är ansvariga för att legitimationskontroll utförs. Om du då går till Nordea och gör legitimationskontroll för SEB-bankID så kommer det stå att det är SEB som utfärdat certifikatet, något som Nordea sedan kontrollerat legitimation på.

Om det sedan skiter sig (någon oansvarig banktjänsteman) - vem är ansvarig då? SEB som utfärdat ett felaktigt BankID eller Nordea som slarvat i legkontrollen?
EXAKT samma "problem" uppstår vid försäljning av tobak/alkohol över nätet och posten slarvar med legkontrollen så mindreåriga får ut det. Då kan butiken bli av med tillståndet, varför butiken måste använda en "säker" leverantör med egna tillstånd där de kan vara säkra på att legitimationskontroll utförs.

Att scanna nationellt ID eller pass är bara ett verktyg som BankID infört för att utfärdande bank ska kunna göra legitimationskontroll på distans. Det är fortfarande utfärdande bank som är ansvarig, och de får givetvis inte göra legitimationskontroll på distans i situationer där det inte är säkert, dvs där man inte har en ursprunglig identifiering över huvud taget inte ens en BankID-identifiering.

Man kan väl tycka att någon som redan loggat in med sitt mobila bankid borde ses som lika säkert som ett digitalt pass.

Annars har man ju redan där visat att man inte litar på sin egen produkt.
Citera
2021-12-28, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueSwede
Om du läser tråden, så ser du att det var så TS gjorde, men det var nya rutiner som ställde till det.
Det kan alltså hända även dig nästa gång du byter telefon.

Men, nu löste det sig ändå på nåt mirakulöst sätt för TS

Det här är det sjuka med dagens samhälle.

Det finns alltså en lösning på problemet men kundtjänsten har fan ingen koll, så istället för att berätta hur man löser problemet hemifrån på 5min så drar de det senaste som står i Pärmen "åk till ett kontor". De har eg ingen aning om hur det funkar...
Citera
2021-12-28, 09:51
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
SEB har ett djupt rotat förakt för kunder!
Det är inte nog med att TS behöver åka x antal mil för att fixa detta, han kan inte bara stövla in på kontoret. Man måste boka tid!

Mitt tips till TS är: Regga dig som kund hos Skandiabanken och fixa BankId den vägen. Kostar noll kr. Dom har inga kontor, så dom behöver se till att allt funkar ändå! Och, det gör det!
Edit: Jag tar tillbaka allt! Skandiabanken kan inte lösa detta om man inte har pass eller nationellt ID!
När jag undrade om man skulle byta bank som lösning, så fick jag förslaget att öppna ett konto i annan bank för att lösa BankId den vägen.

Vi medelålders har lån, spar företagskonton och försäkringar. Det handlar inte om att fixa nåt käckt ungdomskonto. Byte är inte alls aktuellt för oss med komplicerade affärer.
Citera
2021-12-28, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Vi medelålders har lån, spar företagskonton och försäkringar. Det handlar inte om att fixa nåt käckt ungdomskonto. Byte är inte alls aktuellt för oss med komplicerade affärer.

Dom flesta banker tar gärna över lån osv betyder bara att dom får räntepengarna istället win win. Men det är klart medelåldern vet ju knappt vad en telefon är idag och har kreditlån långt över öronen.

Vi lite mer normala har inga problem att flytta över saker om vi vill däremot.
Citera
2021-12-28, 11:28
Moderator
BlueSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Var skrev jag att TS skulle byta bank?
Jag föreslog att skaffa en bank till, för att ev lösa problemen. Har man 3 h till närmsta kontor, så är kanske klokt att komplettera med en bank till.

Sen, vill man byta, så byter man. I vissa fall tar det bara längre tid och lämnar saker som är rent oklokt att flytta, typ pensionsförsäkringar.
Citera
2021-12-28, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Någon som vet motivet för att inte längre körkort fungerar som id-kort? Fullständigt idiotiskt att släpa fram ett pass för att få ett bankid. Det är rätt många som aldrig reser utanför EU t.ex och som inte har ett pass. Eller inte kan hitta det när det är bråttom.

Även om man bara reser inom EU så måste man förstås ha med sig en giltig legitimationshandling, dvs pass eller nationellt ID.

Citat:
Men ändå, nog har körkort varit giltigt i närmare 100 år. Och nu, när det är fritt fram för ip-kapningar, avlyssning, bankidbrott osv, DÅ ska Svensson tvingas leta fram passet.

Enklast är om säkerheten höjs på vanligt körkort. Det har man alltid med sig, passet har jag självklart aldrig på mig eftersom jag inte vill tappa det, så man kan aldrig spontan-kolla mig via passet.

Snarare så kommer körkortet att fasas ut som giltig legitimationshandling också i Sverige framöver, då detta har föreslagits i tidigare utredningar. Troligen kommer det nationella id-kortet att ersätta körkortet i någon form.

Citat:
Ursprungligen postat av https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3EW5J/sakert-id-ska-ersatta-korkort-och-andra-leg

Körkortet är en av de mest osäkra id-handlingar vi har. Det är ingen id-handling, det är en handling för behörighet. Det har väldigt lång giltighetstid (tio år) och man kan få det utan att personligen inställa sig, säger Askersjö.

Hon tillägger att granskningar av hur falska id används har visat att det är just körkort och id från företag och banker som är lättast att förfalska och därmed också används vid bedrägerier.

Det id-kort som utredaren vill se ta över som den viktigaste handlingen från 2022 ska ha biometriska inslag som ansiktsbild och fingeravtryck på ett chip, likt de nationella id-kort som polisen utfärdar i dag. Och ingen ska kunna få det utan att ansöka personligen på plats.

Det ska bara gå att ansöka om det ett nytt kort med ett pass eller ett nationellt id-kort. Vid ansökan ska polisen kunna kontrollera, med hjälp av ansiktsbilden och program för ansiktsavkänning samt fingeravtryck, om personen finns med i registret över id-kort och passregistret och om uppgifterna stämmer. Det ska motverka bruk av dubbla identiteter.

Det ska ha kort giltighetstid: fem år, En människas utseende kan förändras mycket på bara fem år, enligt utredaren.

Hon vill ge polisen monopol på att utfärda de statliga id-korten.

– De har kunskaperna och erfarenheterna, säger Inga-Lill Askersjö och motiverar det bland annat med att polisen redan utfärdar nationella id-kort och pass.

Id-korten ska kunna kopplas till en statlig e-legitimation, med den högsta säkerhetsnivån. Korten ska också kunna användas i stället för pass vid resor inom EU.

Citat:
Nu beskriver du hur det är idag. Det är inte det jag menar, utan att man gör en ny process och inför den. Då tar man naturligtvis hänsyn till och löser det du pekar på.

Räkna inte med någon ny process som inte innefattar antingen pass eller nationellt id.
Senast redigerad av Jedis 2021-12-28 kl. 11:59.
Citera
2021-12-28, 12:01
Medlem
Citat:
Men då börjar vi närma oss corona-diskussionen där hela länder stänger ner pga något som liknar influensa. Man kan inte bortse från begränsningar för 99% Svenssons för att stoppa 0.1% som missköter sig. IT-säkerhetskraven t.ex de nya penningtvätt-lagarna har passerat vad jag anser vara rimliga och drabbar nu många vanliga skötsamma. Det kan man se på alla trådar på FB som liksom den här visar exempel där nackdelarna passerat fördelarna.
Okej. Och vad förespråkar du för rutiner med BankID? Ska jag kunna skaffa ett bankkonto i ditt namn och sedan hämta ut ett BankID utan att ha ditt ID-kort alls?
Citera
2021-12-28, 12:04
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bailvaxter
Jag köpte mig en ny telefon här runt jul och en av de första sakerna jag brukar styra är Bank id..

Jag loggar in på min bank SEB med mitt gamla bank id, ansöker om mobilt bank id och signersr med min digipass, jag laddar hem appen och ska aktivera det...

"Scanna Pass eller nationellt ID kort. Obs! Körkort ej giltigt"

Ja nu har jag inget pass för tillfället så jag ringer SEB

"har du inget pass kan du komma in till ett av våra kontor och legitimera dig där så får du bank id"

"jag bor i Östersund, ert närmsta kontor är i Örnsköldsvik - tre timmars bilfärd bort. Jag har digipass. Jag har mitt bank id på min gamla telefon"

"ja, nä. Pass är vad som gäller, körkort ej giltigt."

Vad i helvete? Glöm pensionärer och digitards det här är ju helt jävla absurt!
Vad tycker ni? Rimligt att det krävs pass för att identifiera sig för en identifieringsservice som används nästintill överallt online?
Varför duger digipass och bank id för att komma in på min bank men inte för att komma åt ett nytt bank id? Ett bank id som jag redan har tillgängligt?

God fortsättning på er

Edit: it säkerhet eller mobil och telefoni.. Jag singlade slant, applicerbart i båda forumen tycker jag

Vad sjukt!

Tar nog inte lång tid innan vi alla får ta bilen till App Store också.
Citera
2021-12-28, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Vad sjukt!

Tar nog inte lång tid innan vi alla får ta bilen till App Store också.
Ja väldigt sjukt att banken vill använda ID för BankID, vilket är något 99% av befolkningen redan har.
Citera
2021-12-28, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bailvaxter
Ja nu har jag inget pass för tillfället

Det är väl bra att ha (minst) två fysiska ID-handlingar. För blir du av med din enda ID-handling så blir det ju jobbigt att skaffa en ny. (Och en av ID-handlingarna är lämpligen ett pass.)
Citera
2021-12-28, 12:53
Medlem
Använd gamla mobilen till att betala med tills du har ärenden dit.
Citera
2021-12-28, 13:55
Medlem
Freja eID kan vara ett alternativ till Bank eID.

Man kan knappast logga in på bankerna med Freja. Men på en hel del ställen där man kan använda Bank ID så kan man även logga in med Freja. Har man bara en giltig legitimation så som körkort så kan man skaffa Freja.

När man har laddat ned appen för Freja så gör man en registrering genom att ta vissa bilder på sig själv och legitimationen i appen. För att få alla funktioner så behöver man även bege sig till ett ATG ombud för att göra en fysiskt identifiering.

Freja är gratis oh det tar inte lång tid att registerna sig.

https://frejaeid.com/skaffa-freja-eid/
https://frejaeid.com/registrering/
Senast redigerad av zapohd 2021-12-28 kl. 14:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in