2022-01-01, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Din jävla fiffa, "service" dit äckel. 😈

Hoppasan, där träffa man mitt i prick. 🤣
Citera
2022-01-05, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducey10
Hoppasan, där träffa man mitt i prick. 🤣
Ja lite. 😜
Men frustrationen när man har en ny mobil och det ändå inte funkar kan väl inte ens du förneka? 😂
Citera
2022-01-05, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bailvaxter
Ska jag byta bank för att skaffa bank id? Bara flytta över mitt huslån och mina sparpengar eller?

Du behöver inte flytta något, man kan ha fler än 1 bank.
Citera
2022-01-05, 08:26
Medlem
Det verkar som det är pass hen saknar inte bankid
Citera
2022-01-05, 08:30
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bailvaxter
Jag köpte mig en ny telefon här runt jul och en av de första sakerna jag brukar styra är Bank id..

Jag loggar in på min bank SEB med mitt gamla bank id, ansöker om mobilt bank id och signersr med min digipass, jag laddar hem appen och ska aktivera det...

"Scanna Pass eller nationellt ID kort. Obs! Körkort ej giltigt"

Ja nu har jag inget pass för tillfället så jag ringer SEB

"har du inget pass kan du komma in till ett av våra kontor och legitimera dig där så får du bank id"

"jag bor i Östersund, ert närmsta kontor är i Örnsköldsvik - tre timmars bilfärd bort. Jag har digipass. Jag har mitt bank id på min gamla telefon"

"ja, nä. Pass är vad som gäller, körkort ej giltigt."

Vad i helvete? Glöm pensionärer och digitards det här är ju helt jävla absurt!
Vad tycker ni? Rimligt att det krävs pass för att identifiera sig för en identifieringsservice som används nästintill överallt online?
Varför duger digipass och bank id för att komma in på min bank men inte för att komma åt ett nytt bank id? Ett bank id som jag redan har tillgängligt?

God fortsättning på er

Edit: it säkerhet eller mobil och telefoni.. Jag singlade slant, applicerbart i båda forumen tycker jag

Jag bytte mobil under julen och har inte behövt scanna något ID för att få allt att fungera, det räckte bra med dosa+sladd.
Citera
2022-01-05, 10:08
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Det verkar som om att även ICA-Banken kommer att utfärda bankid på liknande sätt i framtiden

https://www.icabanken.se/vara-tips/n...mobilt-bankid/

Det är rätt avslöjande att de framar budskapet som att "nu blir det lättare". När det i själva verket är tvärtom. Hur de tänker sig att det skall fungera om någon valt en telefon utan nfc framgår inte heller.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2022-01-05 kl. 10:13.
Citera
2022-01-05, 10:12
Medlem
Bjurras avatar
Enklast och billigast är väl att skaffa nationellt ID.
Citera
2022-01-05, 10:14
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Du behöver inte flytta något, man kan ha fler än 1 bank.

Det hade varit bättre att ha haft ett land att vara medborgare i, än tvingas vara kund till en eller flera banker.
Citera
2022-01-05, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Det är rätt avslöjande att de framar budskapet som att "nu blir det lättare". När det i själva verket är tvärtom. Hur de tänker sig att det skall fungera om någon valt en telefon utan nfc framgår inte heller.
Finns det moderna mobiler som inte har NFC...?
Citera
2022-01-05, 11:40
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius

Ja, det var såklart mycket bättre när man inte kunde göra något online och istället var tvungen att åka till bank eller postkontor för alla sina ekonomiska bestyr.
Citera
2022-01-05, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Ja, det var såklart mycket bättre när man inte kunde göra något online och istället var tvungen att åka till bank eller postkontor för alla sina ekonomiska bestyr.
Då var det i alla fall inget man längtade efter.
BankID tex.
Citera
2022-01-05, 14:19
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japanskrapan
Då var det i alla fall inget man längtade efter.
BankID tex.

Absolut, men samma argument kan ju användas på vad om helst, bil, el, internet, flygplan, en god öl.

Innan man viste att det fanns så saknade man det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in