Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-12-27, 23:48
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Monoskogar och monoplantager av vete och majs har oerhört lågt värde för naturen och för att skydda oss mot klimatförändringar, det är i stort sätt helt värdelöst.

Ingen planta i världen kan skydda dig den dagen RIKTIGA substantiella klimatförändringar sker.

Tills dess kan du dock gömma dig under en ormbunke som skydd mot den hiskeliga temperaturhöjningen. Kanske dämpar tonårsångesten lite.

Citera
2021-12-27, 23:49
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Jävla märkligt. Vore rimligt att klimatkrisen borde kunna skönjas vid det här laget i så fall. Har ju trots allt varit "klimatkris" sedan 1980-talet..:

https://ourworldindata.org/grapher/wheat-production?tab=chart&country=~OWID_WRL

https://ourworldindata.org/grapher/maize-production?tab=chart&country=~OWID_WRL

https://ourworldindata.org/grapher/rice-production?tab=chart&country=~OWID_WRL

Eller så existerar det helt enkelt inte någon klimatkris annat än i fantasin...
Nej, det har verkligen inte varit någon klimatkris sedan 1980-talet. Däremot så har man vetat om att vi är på väg mot en klimatkris om man inte ändrar inriktning sedan 1980-talet. Två väldigt olika saker. Vi har idag redan fått se många effekter av klimatkrisen - som bara är i sin linda - som kunde ha förhindrats och jag har beskrivit en lång rad av dessa.
Citera
2021-12-27, 23:51
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Ingen planta i världen kan skydda dig den dagen RIKTIGA substantiella klimatförändringar sker.

Tills dess kan du dock gömma dig under en ormbunke som skydd mot den hiskeliga temperaturhöjningen. Kanske dämpar tonårsångesten lite.

Det där är ju bara barnsligheter och inga argument. Jag är 51 år, jag oroar mig inte särskilt mycket för egen del, men våra barn och barnbarn och så vidare kommer att få ett helvete.
Citera
2021-12-28, 05:30
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Du har ställt den typen av frågor många gånger. Men det handlar ju inte om det. Det handlar om att vi människor bryter det naturliga klimatet, som har varit tämligen stabilt på global nivå under vår korta historia fram till 1900-talet. Den globala medeltemperaturen har varit stabil under minst 2000 år och det är ju detta som vi är anpassade för. Allt levande på Jorden är anpassade till det. Jordbruk, infrastruktur är anpassade till det.

Man brukar säga att det man är van vid, det tänker man inte på, man tar det för givet och tror att det alltid skall vara så. Det är först när detta ändras som vi inser att det som vi hade vant oss vid var väldigt viktigt, ibland t om direkt avgörande. Så är det med klimatet, vi har inte behövt bekymra oss eftersom det har varit stabilt, årstiderna växlar efter samma mönster, temperaturen i ett område håller sig oftast inom kända intervall osv.

Så svaret på din fråga är att det bästa är att vi slutar påverka klimatet.

När jag var barn var Jordens befolkning två miljarder. Vi passerar nu åtta miljarder och befolkningen kommer att öka med ytterligare två miljarder innan den stannar vid en välmågereglerad befolkning på tio miljarder.

Vi är en del av Jordens biosfär och måste fungera ihop med resten av den. Åtta miljarder fungerar inte på samma sätt som två miljarder. Någon återgång till gamla tider finns inte. "Sluta påverka klimatet" finns inte. Du består av vatten och kol som du utbyter med atmosfären som ger klimatet. Du kan alltså inte sluta påverka men du kan ändra din påverkan. Föreslå gärna förändringar men tänk igenom dem först så vi slipper "operationen lyckades men patienten dog".

Jag lever nu i en värld som är långt bättre än den jag såg som barn och ännu bättre än den jag hörde talas om som utvandrartiden. Och jag har sett hur mycket och snabbt ogenomtånkt fanatism kan förstöra. Det är viktigt att de åtgärder som vi vidtar är baserade på realistisk förhoppning om påtaglig förbättring, inte bara på fanatisk tro.

Vi måste iblnnd tänka tanken att av det vi gör är inte allt av ondo. Kanske börjar det bli dags att återföra en del av det fossila kolet till biosfären. Kanske är det det som är meningen med människan.
Citera
2021-12-28, 08:29
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
När jag var barn var Jordens befolkning två miljarder. Vi passerar nu åtta miljarder och befolkningen kommer att öka med ytterligare två miljarder innan den stannar vid en välmågereglerad befolkning på tio miljarder.

Vi är en del av Jordens biosfär och måste fungera ihop med resten av den. Åtta miljarder fungerar inte på samma sätt som två miljarder. Någon återgång till gamla tider finns inte. "Sluta påverka klimatet" finns inte. Du består av vatten och kol som du utbyter med atmosfären som ger klimatet. Du kan alltså inte sluta påverka men du kan ändra din påverkan. Föreslå gärna förändringar men tänk igenom dem först så vi slipper "operationen lyckades men patienten dog".

Jag lever nu i en värld som är långt bättre än den jag såg som barn och ännu bättre än den jag hörde talas om som utvandrartiden. Och jag har sett hur mycket och snabbt ogenomtånkt fanatism kan förstöra. Det är viktigt att de åtgärder som vi vidtar är baserade på realistisk förhoppning om påtaglig förbättring, inte bara på fanatisk tro.

Vi måste iblnnd tänka tanken att av det vi gör är inte allt av ondo. Kanske börjar det bli dags att återföra en del av det fossila kolet till biosfären. Kanske är det det som är meningen med människan.
Den globala medeltemperaturen har snabbt stigit till en nivå som inte funnits på flera tusen år. Orsaken till uppvärmningen är användningen av fossila bränslen i massiv skala. Vi tillför atmosfären miljarder ton koldioxid varje år.

Naturligtvis kan vi sluta med det. Allt liv på Jorden skulle vinna på det. De enda som anser sig förlora är fossilbolagen, deras vinster försvinner. Det är alltså ett kortsiktigt, egotrippat tänkande som förstör för oss alla.
Citera
2021-12-28, 08:33
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CapsLock99
Du är mytoman och har plågat tråden med osanningar länge. Många här förstår att dina inlägg går ut på att skapa oreda och bygga på den okunskap som funnits hos gemene man. Dilemmat för Er miljömuppar är att gemene man idag har väsentligt mer kunskap inom området klimat än för 10-år sedan vilket gör dem svårare att duperade.

Tiden är vår bästa vän här då vi sedan starten av 2000-talet läst om jordens undergång, varmare temperaturer och översvämningar som täcker hela kontinenter.

Inget.av.detta.har.hänt.

Gemene man har betydligt mer kunskap om klimatet än tidigare, tack vare vetenskapen och tack vare att förändringarna har blivit allt tydligare. Det är bara några få procent som fortfarande avfärdar fakta och sprider desinformation.
Citera
2021-12-28, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Det spelar egentligen ingen roll vad som orsakar att en skogsbrand startar, det intressanta är varför den blir extremt omfattande. Det beror på extrem torka, värme och vind. Detta är orsakat av klimatförändringarna.
Det är också intressant om skogen förmår växa tillbaka efter branden:
https://www.science.org/content/article/ecosystems-could-once-bounce-back-wildfires-now-they-re-being-wiped-out-good
Citera
2021-12-28, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Gemene man har betydligt mer kunskap om klimatet än tidigare, tack vare vetenskapen och tack vare att förändringarna har blivit allt tydligare. Det är bara några få procent som fortfarande avfärdar fakta och sprider desinformation.

Jo, men det är trist när fejk news letar sig in bland etablerad media.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/koeldrekord-och-snoekaos.ar4vJk8b_

Citat:
Köldrekord och snökaos

USA:s västkust brottas med vädrets makter, där arktiska vindar ställer till med fortsatta bekymmer.

Delar av Kalifornien är lamslaget av snökaos, medan kylan kopplat greppet om Oregon och Washington. I Seattle uppmättes -6,7 grader, en temperatur som inte setts till sedan 1948. Och i staden Bellington i Washington slogs köldrekordet med tre grader.

I delar av Oregon har nödläge utlysts, och i Arizona har flygplatsen rapporterat rekordnederbörd. (TT)
Citera
2021-12-28, 10:20
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är också intressant om skogen förmår växa tillbaka efter branden:
https://www.science.org/content/article/ecosystems-could-once-bounce-back-wildfires-now-they-re-being-wiped-out-good
Ja, det är riktigt skrämmande. Det som vi tidigare kunde se som normala skogsbränder var inte något negativt för naturen, tvärtom så var det nödvändigt för att skogen skulle må bra. Den omfattningen vi ser idag har inget positivt, skogen återhämtar sig inte alls på samma sätt som tidigare. Intressant artikel.
Citera
2021-12-28, 10:23
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell

Vad pratar du om? Det är fakta som presenteras. Vad menar du med "fake news"?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7d4AJB/koldrekord-och-snokaos-i-usa
Citera
2021-12-28, 10:51
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell

Vad var fejk news i det här fallet?
Citera
2021-12-28, 10:52
Medlem
humanlifes avatar
En kinesisk studie har kommit fram till att tyfonerna i Asien har blivit värre.

Climate Change: Typhoons in coastal Asia and China could be twice as powerful by 2100, says Chinese University of Hong Kong study

• Their overall destructive power could double by the end of the century in the worst-case climate change scenario
• The projection also suggests that an average typhoon by then will last 56 per cent longer and travel 50 per cent further inland

The researchers found that between 1979 and 2016 the tropical storms increased in duration by two to nine hours and penetrated 30 to 190km further inland.

https://www.scmp.com/business/article/3161184/climate-change-typhoons-coastal-asia-and-china-could-be-twice-powerful
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in