Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Du har ställt den typen av frågor många gånger. Men det handlar ju inte om det. Det handlar om att vi människor bryter det naturliga klimatet, som har varit tämligen stabilt på global nivå under vår korta historia fram till 1900-talet. Den globala medeltemperaturen har varit stabil under minst 2000 år och det är ju detta som vi är anpassade för. Allt levande på Jorden är anpassade till det. Jordbruk, infrastruktur är anpassade till det.
Man brukar säga att det man är van vid, det tänker man inte på, man tar det för givet och tror att det alltid skall vara så. Det är först när detta ändras som vi inser att det som vi hade vant oss vid var väldigt viktigt, ibland t om direkt avgörande. Så är det med klimatet, vi har inte behövt bekymra oss eftersom det har varit stabilt, årstiderna växlar efter samma mönster, temperaturen i ett område håller sig oftast inom kända intervall osv.
Så svaret på din fråga är att det bästa är att vi slutar påverka klimatet.
När jag var barn var Jordens befolkning två miljarder. Vi passerar nu åtta miljarder och befolkningen kommer att öka med ytterligare två miljarder innan den stannar vid en välmågereglerad befolkning på tio miljarder.
Vi är en del av Jordens biosfär och måste fungera ihop med resten av den. Åtta miljarder fungerar inte på samma sätt som två miljarder. Någon återgång till gamla tider finns inte. "Sluta påverka klimatet" finns inte. Du består av vatten och kol som du utbyter med atmosfären som ger klimatet. Du kan alltså inte sluta påverka men du kan ändra din påverkan. Föreslå gärna förändringar men tänk igenom dem först så vi slipper "operationen lyckades men patienten dog".
Jag lever nu i en värld som är långt bättre än den jag såg som barn och ännu bättre än den jag hörde talas om som utvandrartiden. Och jag har sett hur mycket och snabbt ogenomtånkt fanatism kan förstöra. Det är viktigt att de åtgärder som vi vidtar är baserade på realistisk förhoppning om påtaglig förbättring, inte bara på fanatisk tro.
Vi måste iblnnd tänka tanken att av det vi gör är inte allt av ondo. Kanske börjar det bli dags att återföra en del av det fossila kolet till biosfären. Kanske är det det som är meningen med människan.