Citat:
Ursprungligen postat av
Lars48.
Söker man ensam vårdnad vid skilsmässa då är det för att ena anser att det ligger i barnetsbästa att ha en enda vårdnadshavare. Så är det sällan fallet. varför ska ena föräldren vara en dålig förälder för sitt eget barn ?!!
Det finns knappast nån logik i det. Ensam vårdnad döms nuförtiden i väldigt udda fall där finns tydliga tecken att ena föräldrren är exempelvis psykisk labil eller om det finns samarbetssvårigheter i en sån stor skala som barnet blir lidanade.
Jag tror att hon skulle fått avslag på sin stämning på samma sätt som kontaktförbudet.
...om han inte hunnit haft ihjäl henne.
Jag förstår vad du menar, och jag håller i stort med dig, men här har vi högst sannolikt ett facit på att han var okontrollerbart våldsam och därmed olämplig som förälder. Vi kan inte utgå ifrån att det var fel av henne att ansöka om ensam vårdnad för att man eventuellt skulle ha missbedömt hotbilden.
Hon fick inte igenom kontaktförbudet på papper, men hon tilläts med polisens och hyresvärdens hjälp att hålla honom borta från bostaden tills annat boende var ordnat för henne.