Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Nej, om rättigheterna antas stamma från naturen eller från Gud, så kan de inte tas av människor. De kan inskränkas och kränkas illegitimt, men inte fråntas.
Varken "naturen" eller nån fantasi-gubbe i skyn kan ge rättigheter. Det kan bara andra människor runt omkring oss göra i form av samhällen/ stater ex.
Rättigheter kan däremot vara baserade på rationalitet, rättvisa och vettigt konsekvenstänk (och det är detta du blandar ihop med "naturen"), eller inte.
Citat:
Du skickar mig en länk med Torbjörn Tännsjö? Ärkeutilitaristen. Tack, men jag har redans hans bok Du skall understundom dräpa. Den räcker gott.
Nej, jag skickade dig en länk till filosofiska rummet som tar upp varifrån "mänskliga rättigheterna" har sitt ursprung. Huruvida Tännsjö är utilitarist eller inte har väl inget med hans kunskap om detta att göra.
Dessutom är de fler deltagare än han i programmet.
Idén om att alla människor har samma värde är urgammalt, förmodligen lika gammal som människan själv, eller i vart fal civilisationen, eftersom den till sin grund är så "självklar" och lär ha dykt upp så fort någon försökte göra sig själv bättre än andra.
Citat:
Jag tror också att Du behöver åkalla högre makter till Din hjälp, ty här står Du Dig slätt. Människovärdet är givetvis inte binärt; att man antingen har det fullt ut, eller inte alls. Det måste snarast betraktas som en glidande skala. Och, nej jag likställer inte en fiendesoldat med en kriminell. Jag konstaterar att de båda genom sina gärningar blir moraliskt, och lagligt, möjliga att bekämpa, men moraliteten, och juridiken, är olika.
Nej, människovärdet är inte "glidande", är just det som är poängen med människovärdet.
Det är något som vi bestämt att alla människor har. Punkt.
Oavsett var man är född, vilket kön man har, vilken sexualitet, och faktiskt även om man gjort något brott eller tillhör en "fiendestat".
Vi har bestämt lagar i krig som just ska bevara människovärdet hos soldater på fiendesidan.
Att sen många tyranner bryter mot dessa samt väljer att behandla människor som djur ex, är en annan sak.
Citat:
Igen, så gör Du kvinnan till en sorts Gud som ensam sitter på sin sanning och som har att fatta de livsavgörande besluten. Du tycks omfatta någon slags extrem Madonna-kult, med dramatiska konsekvenser som följd.
Vem fan annars sitter med sanningen om en människa? om inte hon själv?
Det du gör är att sätta andra som "gudar" att bossa över kvinnors kroppar och liv.
Dessa är KVINNORS och ingen annans att bestämma över.
Citat:
Tydligen fungerar det inte alls särskilt bra, ty vi har fått precis det jag varnade för: "Men, Du bortser från de oerhörda konsekvenserna av att inte ha fördelat p-medel i tillräcklig omfattning; krig, massvält, epidemier. Är det finare i Din värld?" Nå, är det finare?
Tydligen fungerar det utmärkt, eftersom vi föder helt ok antal för tillfället i Sverige.
Och ja jag är FÖR! att kvinnor även i ex Indien ska ha samma rättigheter och möjligheter som kvinnor har i Sverige....men de tär ju inte du , eller hur?
Kvinnor i Sverige ska TVINGAS reproducera sig och män mot sin vilja.
Kvinnor i Indien ska TVINGAS att inte reproducera sig, mot sin vilja.
Nått sånt hade du gillat , eller hur?
Människovärde? mänskliga rättigheter....någon?
Citat:
När det finns p-stav för män, så bör vi nog överväga detta också. Intill dess får det bli gummiklädsel till männen.
Det finns P-stav för män, lille gubbe.
Men, ni män vill ju inte använda den...för usch! hormoner ger ju biverkningar, och de kan man ju glatt överlåta åt kvinnor att lida av är ju mest deras ansvar att män är fertila.
https://www.expressen.se/halsoliv/nu-finns-p-staven-for-man--men-ingen-vill-anvanda-den/
Citat:
Var har jag sagt att man måste hindra barnet från att avlida? Man skall lindra smärtan, men givetvis inte förlänga den.
Du är en tradig idiot.
Läkare har idag en skyldighet att rädda liv. Det är inte tillåtet att ex. stänga av en respirator. Den skyldigheten tycker ju du att man ska ha mot allt som är vid "liv".
Citat:
Har du missat alla svenska PISA-misslyckanden? Svensk skola överlever i kanske en generation till på att föräldrarna kan lära sina barn och kompensera för skolmisslyckanden, men sedan är det nog helt kört. Sedan 1990-talet har vi t ex blivit så dåliga på att lära ut matematik i grundskolan, att vi fick avskaffa den fyraåriga tekniska linjen. Jag har ett flertal äldre bekanta som gått den och de blev användbara och duktiga ingenjörer. Det är helt ödelagt numera.
Har du missat att PISA resultaten har ökat?
Samt att vi inte direkt ligger sämst i klassen i EU/ världen oavsett sämre PISA resultat.
Citat:
Det här har vi redan tröskat ett flertal gånger. Du vet mina svar, de finns i tråden. Att yla om att jag inte svarar, när svaren inte är de av Dig önskade, är mest litet löjligt.
ja vi tvingas att hamna vid denna tröskel hela tiden, eftersom du inte klarar ta dina argument över tröskeln.
Fakta är att tar du ifrån kvinnor deras rättighet och möjlighet till fri aborträtt samt barn sina barnbidrag så rasar jämställdheten direkt, och du får en rejäl obalans mellan könen avseende möjligheter och makt över sina liv.
Men så länge alla fördelar är på mäns sida så tycker sånna pantade fånar som du att allt är fine och "jämställt" eller hur?