2021-12-26, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Nej, men Du vägrar förstå det jag skrivit. Det går bra att läsa om tråden, i den mån Du vill förstå vad jag anfört.

Snack du vägrar svara för dig så fort mina argument blir för svåra för dig.

Citat:
Det är inget "extremnationalistisk" i detta. Hade vi inte haft anledning att skilja på folkslag så hade vi inte haft vetenskaperna etnologi och antropologi. Man måste naturligtvis skilja på svenska folket respektive befolkningen i Sverige. Allt annat blir ohanterligt.

?? varför? Det går utmärkt att skilja på dem då det finns ett reellt skäl, ex kultur, men verkligen inte då det gäller mänskliga rättigheter eller våra lagar. en svensk är en svensk oavsett om hen har somaliskt eller samiskt eller norrländsk bakgrund.

Citat:
Nej, så fungerar det inte. Medborgarskap är några pennstreck och kanske en stämpel. Det kan vem som helst få, om man bara mutar någon på Migrationsverket. Att bli svensk (eller för den delen japan, kurd, vietnames, est osv) är något helt annat. Det är naturligtvis inte några svenska flickor som tvångsgifts i Irak - det är irakiska flickor. Många av dem kan nog inte ens svenska i någon substantiell mening. Då hjälper inte aldrig så många pennstreck och stämplar.

Medborgarskap är medlemskap i en nation och det är det medlemskapet som avgör ens nationalitet, avseende lagar och rättigheter etc. inte ens härkomst.

Citat:
Det är möjligt, men det motiverar inte att vi skall acceptera att svenskar blir ett minoritetsfolk i Sverige.

Vi får nog acceptera vår framtid oavsett hur den ser ut.
Och som jag redan förklarat för dig nu i 3000 svar, så är din syn på "svenskhet" helt åt helvete förvirrad.
Du får liksom bestämma dig för en definition för detta snart.
Är någon som du vid första granskningen anser vara "svensk" verkligen det om det uppdagas att hen har en chilenare i släktledet 3 generationer bak och fortsatt som svensk! Hemska tanke!!! står och lagar nått chilenskt recept efter dennes anfader men i övrigt ser ut, beter sig och värderar etc som alla övriga "svenskar" där och då..... eller är hen chilenare?

Om du värderar denne som chilenare.

Måste du då inte värdera motsvarande ex. amerikan som står och rullar köttbullar efter sin småländska morfarsmors recept, men i alla övriga hänseenden måste betraktas som afroamerikan...... svensk?

OM du nu har någon form logisk slutledningsförmåga över din egen förvirring, vill säga.

men låt mig gissa....detta har du heller inget som helst svar på...är väl för obekvämt för sånna som dig att nånsin sticka ut näsan i verkligheten.
Citera
2021-12-26, 11:27
Medlem
Merapi och Strix:

Vilka inlägg i tråden skulle ni säga är de starkaste inläggen för er respektive ståndpunkt ni förfäktar? Vilka inlägg sammanfattar era argument bäst?
Senast redigerad av palats 2021-12-26 kl. 11:32.
Citera
2021-12-26, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och som jag redan förklarat för dig nu i 3000 svar, så är din syn på "svenskhet" helt åt helvete förvirrad.
Är någon som du vid första granskningen anser vara "svensk" verkligen det om det uppdagas att hen har en chilenare i släktledet 3 generationer bak och fortsatt som svensk! Hemska tanke!!! står och lagar nått chilenskt recept efter dennes anfader men i övrigt ser ut, beter sig och värderar etc som alla övriga "svenskar" där och då..... eller är hen chilenare?

Intressant exempel. Är också nyfiken på om Strix ser en som svensk även om man har exempelvis en chilensk mormors mor.

Spelar kanske roll vad för chilenare? Är hon spanskättad chilenska kanske hon lättare accepteras av Strix än om hon är av indiansk härkomst?

Hoppas vi får svar.
Citera
2021-12-26, 13:50
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Rättigheter kan tas eller ges till människor OAVSETT om dessa nu tror på iden att rättigheten på nått sätt sitter inuti människan som en "naturlig" guldskrift eller om människor omkring begriper förnuftet i just de rättigheterna. Att dra in det "eviga" eller "naturen" eller "Gud" i mänskliga förehavanden handlar i regel om ett behov av att rättfärdiga egenintressen och förtryck.
Det har vi ju onekligen sett tillräckligt av.

Nej, om rättigheterna antas stamma från naturen eller från Gud, så kan de inte tas av människor. De kan inskränkas och kränkas illegitimt, men inte fråntas.

Citat:
Spartacus kommer från en tid och plats där dessa idéer har sitt ursprung...(vad vi vet, de fanns säkerligen tidigare) istället för din befängda lögn om att de skulle "uppfunnits" i Storbritannien.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1294626

Där har du lite att lyssna igenom som julpyssel.

Du skickar mig en länk med Torbjörn Tännsjö? Ärkeutilitaristen. Tack, men jag har redans hans bok Du skall understundom dräpa. Den räcker gott.

Citat:
Du likställde just soldaten med brottslingen avseende människovärde

"Min uppfattning är att människor genom sina gärningar kan minska, och även helt förlora, sitt människovärde. På samma sätt som man kan agera så att man förlorar sin frihet och hamnar i fängelse, så kan man agera så att man rättfärdigt förlorar livet, genom straff, genom strid eller på annat legitimt sätt."

Och man dödar inte främmande soldater med motiveringen: de har förlorat sitt människovärde.
herregud säger jag bara.

Jag tror också att Du behöver åkalla högre makter till Din hjälp, ty här står Du Dig slätt. Människovärdet är givetvis inte binärt; att man antingen har det fullt ut, eller inte alls. Det måste snarast betraktas som en glidande skala. Och, nej jag likställer inte en fiendesoldat med en kriminell. Jag konstaterar att de båda genom sina gärningar blir moraliskt, och lagligt, möjliga att bekämpa, men moraliteten, och juridiken, är olika.

Citat:
Det vet i inte du, du har ingen aning om henens skäl, eftersom det kan bara hon veta.
Och ingen annan än hon kan därför avgöra detta.
Och man kan för 500 000 gången inte döda något som inte är vid liv.
Vi har inte fri aborträtt när "liv" börjar dyka upp hos sena foster.

Igen, så gör Du kvinnan till en sorts Gud som ensam sitter på sin sanning och som har att fatta de livsavgörande besluten. Du tycks omfatta någon slags extrem Madonna-kult, med dramatiska konsekvenser som följd.

Citat:
Det är en hel del som inte tål hormoner. Vidare hormoner kan leda till allvarliga biverkningar som blodproppar ex. Hur ska man försvara det?
Och vidare varför i helvete? ska inte kvinnor få lov föda barn 2, om man nu vill ha 2 barn förrän efter 5 år? Hur fasen går det ihop med ditt jävla tjat om att kvinnor ska TVINGAS föda 2,3 barn?
Den bästa och effektivaste vägen att reglera barnafödande är att låta människor bestämma detta själva och ge dem alla de verktyg som finns i saken så att de själva kan välja vad som funkar bäst för dem i just DERAS liv och kontext.

Tydligen fungerar det inte alls särskilt bra, ty vi har fått precis det jag varnade för: "Men, Du bortser från de oerhörda konsekvenserna av att inte ha fördelat p-medel i tillräcklig omfattning; krig, massvält, epidemier. Är det finare i Din värld?" Nå, är det finare?

Citat:
Du skrev att KVINNOR skulle påtvingas preventivmedel...män ska ju, verkligen inte!!! påtvingas nått som helst i reproduktionsfrågan enligt dig.

När det finns p-stav för män, så bör vi nog överväga detta också. Intill dess får det bli gummiklädsel till männen.

Citat:
Varför
Du har ett spädbarn som kommer dö ovillkorligt om låt säga 24 timmar. Det lider svårt, har svåra smärtor och måste ev. påföras ännu mera smärtor när man ska tvinga ner nån slang i andningsorganen eller kanyl nr 10 med smärtstillande ex. för att förhindra det från att avlida.
Vad är poängen? För att verkligen se till att en liten förvirrad och rädd själ tvingas lida i 24 timmar extra?
Så att pantade arseln som du som inte kan hantera fler nyanser än 2 kan få som ni vill?

Var har jag sagt att man måste hindra barnet från att avlida? Man skall lindra smärtan, men givetvis inte förlänga den.

Citat:
För att man inte lär ut din skit?

Har du missat alla svenska PISA-misslyckanden? Svensk skola överlever i kanske en generation till på att föräldrarna kan lära sina barn och kompensera för skolmisslyckanden, men sedan är det nog helt kört. Sedan 1990-talet har vi t ex blivit så dåliga på att lära ut matematik i grundskolan, att vi fick avskaffa den fyraåriga tekniska linjen. Jag har ett flertal äldre bekanta som gått den och de blev användbara och duktiga ingenjörer. Det är helt ödelagt numera.

Citat:
Ja just...ansvaret ska avkrävas kvinnor...och all den roliga friheten ska ges till män.
DÅ tycker "vissa" vi har fått jämställdhet.

Du undviker verkligen nogsamt att svara på alla argument du inte har svar på.
Dett har du redan skrivit. Jag har svarat dig med argument mot detta.
KAN DU SVARA PÅ DET NÅNGÅNG?

Du får raka motsatsen till jämställdhet via att frånta kvinnor sina möjligheter att reglera oönskad reproduktion och via att inte utsätta män för samma typ av tvång till ansvar över oönskad reproduktion.

Hur ska du lösa den ojämställdheten? av att ge män "gudomlig" frihet att slippa ansvar för vad deras sexande ställer till med.

Sesså sätt igång och svara upp på hur VERKLIGHETEN faktiskt ser ut och sluta fan låtsas som den inte finns.

Det här har vi redan tröskat ett flertal gånger. Du vet mina svar, de finns i tråden. Att yla om att jag inte svarar, när svaren inte är de av Dig önskade, är mest litet löjligt.
Citera
2021-12-26, 14:04
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Snack du vägrar svara för dig så fort mina argument blir för svåra för dig.

Igen...

Citat:
?? varför? Det går utmärkt att skilja på dem då det finns ett reellt skäl, ex kultur, men verkligen inte då det gäller mänskliga rättigheter eller våra lagar. en svensk är en svensk oavsett om hen har somaliskt eller samiskt eller norrländsk bakgrund.

Naturligtvis inte. I det anförda fallet är det just kultur som är skillnaden. Svenskar skickar inte sina döttrar utomlands för tvångsgifte. Vi karvar inte i våra döttrars underliv, vi tvångsgifter inte. Det är alltså inte fråga om svenskar alls, oavsett vilka pennstreck och stämplar som producerat.

Citat:
Medborgarskap är medlemskap i en nation och det är det medlemskapet som avgör ens nationalitet, avseende lagar och rättigheter etc. inte ens härkomst.

Nej, det är medborgarskap i en stat. Sedan länge har det funnits en rörelse att få nation och stat att sammanfalla - nationalstaten - men detta har bara delvis blivit en framgång. Medlemskap i en nation är något betydligt mer komplicerat.

Citat:

Måste du då inte värdera motsvarande ex. amerikan som står och rullar köttbullar efter sin småländska morfarsmors recept, men i alla övriga hänseenden måste betraktas som afroamerikan...... svensk?

OM du nu har någon form logisk slutledningsförmåga över din egen förvirring, vill säga.

men låt mig gissa....detta har du heller inget som helst svar på...är väl för obekvämt för sånna som dig att nånsin sticka ut näsan i verkligheten.

Du utgår med en intressant självklarhet från att svenskhet skulle ha ett högre värde än chilenskhet. vad är det som säger att det inte är tvärtom? Eller att olika etniciteter har samma värde? Men, i vilket fall legitimerar det inte att man inkräktar på andras nationaliteter och försöker tillskansa sig andra nationaliteters förmåner. Sådana som Du brukar vara emot imperialism och anse att vita människor skall lämna tillbaka kolonier till ursprungsbefolkningen. I Sverige är vi svenskar ursprungsbefolkningen...
Citera
2021-12-26, 14:19
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palats
Merapi och Strix:

Vilka inlägg i tråden skulle ni säga är de starkaste inläggen för er respektive ståndpunkt ni förfäktar? Vilka inlägg sammanfattar era argument bäst?

Jag tror inte att läget medger att jag letar igenom tråden i jakt på enskilda inlägg. Däremot kan jag sammanfatta några av mina ställningstaganden:

- Den traditionella kärnfamiljen är för allt vad vi vet den bästa familjelösningen för de allra flesta, barn, kvinnor och män. Samhället bör således lyft fram denna och underlätta dess bildande och upprätthållande.

- Givet att vi anser att det finns mänskliga rättigheter, så kan vi inte betrakta det ofödda livet som värdelöst som helt utlämnas till moderns godtycke. För att abort skall vara legitimt måste det föreligga någon legitim orsak, t ex medicinska skäl eller våldtäkt.

- Sverige och det svenska folket är värt att bevara och vi bör inte, vare sig på individ- eller samhällsnivå agera så att det svenska folket fördrivs från Sverige, eller blir en folkspillra i sitt eget land. Vi bör helt enkelt inte abortera bort vårt folks framtid.

Snabbt och förenklat.
Citera
2021-12-27, 10:05
Medlem
Citat:
Nej, om rättigheterna antas stamma från naturen eller från Gud, så kan de inte tas av människor. De kan inskränkas och kränkas illegitimt, men inte fråntas.
Varken "naturen" eller nån fantasi-gubbe i skyn kan ge rättigheter. Det kan bara andra människor runt omkring oss göra i form av samhällen/ stater ex.

Rättigheter kan däremot vara baserade på rationalitet, rättvisa och vettigt konsekvenstänk (och det är detta du blandar ihop med "naturen"), eller inte.

Citat:
Du skickar mig en länk med Torbjörn Tännsjö? Ärkeutilitaristen. Tack, men jag har redans hans bok Du skall understundom dräpa. Den räcker gott.

Nej, jag skickade dig en länk till filosofiska rummet som tar upp varifrån "mänskliga rättigheterna" har sitt ursprung. Huruvida Tännsjö är utilitarist eller inte har väl inget med hans kunskap om detta att göra.
Dessutom är de fler deltagare än han i programmet.

Idén om att alla människor har samma värde är urgammalt, förmodligen lika gammal som människan själv, eller i vart fal civilisationen, eftersom den till sin grund är så "självklar" och lär ha dykt upp så fort någon försökte göra sig själv bättre än andra.

Citat:
Jag tror också att Du behöver åkalla högre makter till Din hjälp, ty här står Du Dig slätt. Människovärdet är givetvis inte binärt; att man antingen har det fullt ut, eller inte alls. Det måste snarast betraktas som en glidande skala. Och, nej jag likställer inte en fiendesoldat med en kriminell. Jag konstaterar att de båda genom sina gärningar blir moraliskt, och lagligt, möjliga att bekämpa, men moraliteten, och juridiken, är olika.

Nej, människovärdet är inte "glidande", är just det som är poängen med människovärdet.
Det är något som vi bestämt att alla människor har. Punkt.
Oavsett var man är född, vilket kön man har, vilken sexualitet, och faktiskt även om man gjort något brott eller tillhör en "fiendestat".
Vi har bestämt lagar i krig som just ska bevara människovärdet hos soldater på fiendesidan.

Att sen många tyranner bryter mot dessa samt väljer att behandla människor som djur ex, är en annan sak.

Citat:
Igen, så gör Du kvinnan till en sorts Gud som ensam sitter på sin sanning och som har att fatta de livsavgörande besluten. Du tycks omfatta någon slags extrem Madonna-kult, med dramatiska konsekvenser som följd.

Vem fan annars sitter med sanningen om en människa? om inte hon själv?

Det du gör är att sätta andra som "gudar" att bossa över kvinnors kroppar och liv.
Dessa är KVINNORS och ingen annans att bestämma över.

Citat:
Tydligen fungerar det inte alls särskilt bra, ty vi har fått precis det jag varnade för: "Men, Du bortser från de oerhörda konsekvenserna av att inte ha fördelat p-medel i tillräcklig omfattning; krig, massvält, epidemier. Är det finare i Din värld?" Nå, är det finare?

Tydligen fungerar det utmärkt, eftersom vi föder helt ok antal för tillfället i Sverige.
Och ja jag är FÖR! att kvinnor även i ex Indien ska ha samma rättigheter och möjligheter som kvinnor har i Sverige....men de tär ju inte du , eller hur?

Kvinnor i Sverige ska TVINGAS reproducera sig och män mot sin vilja.
Kvinnor i Indien ska TVINGAS att inte reproducera sig, mot sin vilja.
Nått sånt hade du gillat , eller hur?

Människovärde? mänskliga rättigheter....någon?

Citat:
När det finns p-stav för män, så bör vi nog överväga detta också. Intill dess får det bli gummiklädsel till männen.

Det finns P-stav för män, lille gubbe.
Men, ni män vill ju inte använda den...för usch! hormoner ger ju biverkningar, och de kan man ju glatt överlåta åt kvinnor att lida av är ju mest deras ansvar att män är fertila.
https://www.expressen.se/halsoliv/nu-finns-p-staven-for-man--men-ingen-vill-anvanda-den/

Citat:
Var har jag sagt att man måste hindra barnet från att avlida? Man skall lindra smärtan, men givetvis inte förlänga den.

Du är en tradig idiot.
Läkare har idag en skyldighet att rädda liv. Det är inte tillåtet att ex. stänga av en respirator. Den skyldigheten tycker ju du att man ska ha mot allt som är vid "liv".

Citat:
Har du missat alla svenska PISA-misslyckanden? Svensk skola överlever i kanske en generation till på att föräldrarna kan lära sina barn och kompensera för skolmisslyckanden, men sedan är det nog helt kört. Sedan 1990-talet har vi t ex blivit så dåliga på att lära ut matematik i grundskolan, att vi fick avskaffa den fyraåriga tekniska linjen. Jag har ett flertal äldre bekanta som gått den och de blev användbara och duktiga ingenjörer. Det är helt ödelagt numera.

Har du missat att PISA resultaten har ökat?
Samt att vi inte direkt ligger sämst i klassen i EU/ världen oavsett sämre PISA resultat.

Citat:
Det här har vi redan tröskat ett flertal gånger. Du vet mina svar, de finns i tråden. Att yla om att jag inte svarar, när svaren inte är de av Dig önskade, är mest litet löjligt.

ja vi tvingas att hamna vid denna tröskel hela tiden, eftersom du inte klarar ta dina argument över tröskeln.

Fakta är att tar du ifrån kvinnor deras rättighet och möjlighet till fri aborträtt samt barn sina barnbidrag så rasar jämställdheten direkt, och du får en rejäl obalans mellan könen avseende möjligheter och makt över sina liv.

Men så länge alla fördelar är på mäns sida så tycker sånna pantade fånar som du att allt är fine och "jämställt" eller hur?
Citera
2021-12-27, 10:17
Medlem
Citat:
Igen...

Naturligtvis inte. I det anförda fallet är det just kultur som är skillnaden. Svenskar skickar inte sina döttrar utomlands för tvångsgifte. Vi karvar inte i våra döttrars underliv, vi tvångsgifter inte. Det är alltså inte fråga om svenskar alls, oavsett vilka pennstreck och stämplar som producerat.

Svenskar har både tvångsgift bort sina döttrar och även så utomlands för inte alltför länge sen.
Var extremt "svenskt" beteende en gång i tiden. Men? vi kanske inte var "svenskar "då?

Citat:
Nej, det är medborgarskap i en stat. Sedan länge har det funnits en rörelse att få nation och stat att sammanfalla - nationalstaten - men detta har bara delvis blivit en framgång. Medlemskap i en nation är något betydligt mer komplicerat.

Den extremnationalistiska idén: ett folk en stat, är en total omöjlighet. Eftersom snar sagt alla stater idag har flera olika kulturer och folk inom samma gränser, så även Sverige.
Det enda den idén leder till är förtyck, dumheter och förr eller senare inbördeskrig.

Citat:
Du utgår med en intressant självklarhet från att svenskhet skulle ha ett högre värde än chilenskhet. vad är det som säger att det inte är tvärtom? Eller att olika etniciteter har samma värde? Men, i vilket fall legitimerar det inte att man inkräktar på andras nationaliteter och försöker tillskansa sig andra nationaliteters förmåner. Sådana som Du brukar vara emot imperialism och anse att vita människor skall lämna tillbaka kolonier till ursprungsbefolkningen. I Sverige är vi svenskar ursprungsbefolkningen...

"andra nationaliteters förmåner"?
"inkräktar på andras nationaliteter"???
Senast redigerad av Merapi 2021-12-27 kl. 10:50.
Citera
2021-12-27, 10:49
Medlem
Citat:
Intressant exempel. Är också nyfiken på om Strix ser en som svensk även om man har exempelvis en chilensk mormors mor.

Spelar kanske roll vad för chilenare? Är hon spanskättad chilenska kanske hon lättare accepteras av Strix än om hon är av indiansk härkomst?

Hoppas vi får svar.

Du får inget svar, eftersom Strix nogsamt undviker att svara på allt han inte kan svara på.
Citera
2021-12-27, 10:51
Medlem
Citat:
Merapi och Strix:

Tror inte det finns ett enda inlägg som sammanfattar allt.
Citera
2021-12-27, 11:06
Medlem
Citat:
J
- Den traditionella kärnfamiljen är för allt vad vi vet den bästa familjelösningen för de allra flesta, barn, kvinnor och män. Samhället bör således lyft fram denna och underlätta dess bildande och upprätthållande.

Den traditionella kärnfamiljslösningen med ex. traditionella könsroller var/ är bra för alla parter utom kvinnor och homosexuella och andra som vill leva i andra lösningar.
Den är också direkt dålig i alla de fall den just är dålig, ex. då en part ägnar sig åt misshandel, sexuellt våld eller dylikt.

Samhället bör därför självklart! se till att det är möjligt ta sig ur dåliga relationer och att det är möjligt att leva utan och i den typ av relation man nu själv vill leva i ex. en homosexuell sådan.
Kärnfamiljen måste alltså vara frivillig och inte en påtvingat institution.

Citat:
- Givet att vi anser att det finns mänskliga rättigheter, så kan vi inte betrakta det ofödda livet som värdelöst som helt utlämnas till moderns godtycke. För att abort skall vara legitimt måste det föreligga någon legitim orsak, t ex medicinska skäl eller våldtäkt.

Det ofödda är just ofött och heller inte ett "liv" enligt de definitioner som nu finns för "liv" i sina tidigare stadier. Det är också direkt skadligt, befängt för att inte säga grymt att tvångsutveckla fram "liv" som alla vet kommer fara illa.
Inte heller är det ett "godtycke" bara för att någon tycker det är "godtycke" när någon annan bestämmer över något.
Och den/ de enda/ a part här som bör ha rättigheten att bestämma över vad som ska ske med HENNES egen kropp och hennes eller hans kraft, arbete och energi i 18 år framöver är de direkt berörda, dvs de som skapat ett oönskad ( eller önskad) befruktning och ingen annan.

Citat:
- Sverige och det svenska folket är värt att bevara och vi bör inte, vare sig på individ- eller samhällsnivå agera så att det svenska folket fördrivs från Sverige, eller blir en folkspillra i sitt eget land. Vi bör helt enkelt inte abortera bort vårt folks framtid.

Visst, men finns inget som säger att svenskar kommer försvinna eller fördrivas bara för att vi inte ägnar oss åt att förtrycka kvinnor åt helvete.

Vidare, hur mycket är "svenskheten" värt för svenska kvinnor den dagen även Sverige behandlar kvinnor som skit, icke fullvärdiga människor? Tror många svenska kvinnor den dagen det sker kommer fly landet.
Citera
2021-12-27, 17:16
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Varken "naturen" eller nån fantasi-gubbe i skyn kan ge rättigheter. Det kan bara andra människor runt omkring oss göra i form av samhällen/ stater ex.

Rättigheter kan däremot vara baserade på rationalitet, rättvisa och vettigt konsekvenstänk (och det är detta du blandar ihop med "naturen"), eller inte.

Ah, "rationalitet, rättvisa och vettigt konsekvenstänk" är väl en utmärkt sammanfattning av utilitaristkulten. Att rättigheter är naturgivna är ett annat perspektiv, dvs viss rättigheter finns oberoende av andra människor.

Citat:
Nej, jag skickade dig en länk till filosofiska rummet som tar upp varifrån "mänskliga rättigheterna" har sitt ursprung. Huruvida Tännsjö är utilitarist eller inte har väl inget med hans kunskap om detta att göra.
Dessutom är de fler deltagare än han i programmet.

Idén om att alla människor har samma värde är urgammalt, förmodligen lika gammal som människan själv, eller i vart fal civilisationen, eftersom den till sin grund är så "självklar" och lär ha dykt upp så fort någon försökte göra sig själv bättre än andra.

Att han är utilitarist har allt med saken att skaffa. Men, just idén om urgamla rättigheter kommer just ur naturrättstanken. Alla urgamla civilisationer har omfattat olika idéer om krafter som står utanför människorna, vilka vanligen är varur man härleder dessa rättighetstankar.

Citat:
Nej, människovärdet är inte "glidande", är just det som är poängen med människovärdet.
Det är något som vi bestämt att alla människor har. Punkt.
Oavsett var man är född, vilket kön man har, vilken sexualitet, och faktiskt även om man gjort något brott eller tillhör en "fiendestat".
Vi har bestämt lagar i krig som just ska bevara människovärdet hos soldater på fiendesidan.

Att sen många tyranner bryter mot dessa samt väljer att behandla människor som djur ex, är en annan sak.

Du kan säga "punkt" bäst Du vill, men icke desto mindre så förhåller det sig på det sättet. Så gott som alla människor omfattar i något läge just uppfattningen om glidande människovärde. Exempelvis så visar uttrycket "Kvinnor och barn först", just detta. Uttrycket betyder inte att män saknar människovärde, bara att i ett nödläge så värderas kvinnor och barn litet mer.

Jag påminner om att så gott som alla sådana tyranner i modern tid tagit sin utgångspunkt i en utilitaristisk (och utopisk) ideologi.

Citat:
Vem fan annars sitter med sanningen om en människa? om inte hon själv?

Det du gör är att sätta andra som "gudar" att bossa över kvinnors kroppar och liv.
Dessa är KVINNORS och ingen annans att bestämma över.

För varje människa finns det både en objektiv, utifrån, sanning och en subjektiv inifrån, sanning. Dessa behöver balanseras.

Citat:
Tydligen fungerar det utmärkt, eftersom vi föder helt ok antal för tillfället i Sverige.
Och ja jag är FÖR! att kvinnor även i ex Indien ska ha samma rättigheter och möjligheter som kvinnor har i Sverige....men de tär ju inte du , eller hur?

Kvinnor i Sverige ska TVINGAS reproducera sig och män mot sin vilja.
Kvinnor i Indien ska TVINGAS att inte reproducera sig, mot sin vilja.
Nått sånt hade du gillat , eller hur?

Människovärde? mänskliga rättigheter....någon?

Det vore mig främmande att förneka kvinnor i Indien samma rättigheter som jag vill att kvinnor i Sverige skall ha. Däremot är det inte mitt ansvar som svensk att lika mycket arbeta för indiska kvinnor som det är för svenska kvinnor.

Svenska kvinnor fö inte alls tillräckligt med barn. Detta kan vi se i nativitetsstatistiken, eller för den delen i skolor och förskolor. Vi hittar numera klasser, till och med skolor, där det inte finns någon som ens har svenska som modersmål. Det förefaller mycket ont om klasser där alla elever är svenskar, eller ens har svenska som modersmål.

Citat:
Det finns P-stav för män, lille gubbe.
Men, ni män vill ju inte använda den...för usch! hormoner ger ju biverkningar, och de kan man ju glatt överlåta åt kvinnor att lida av är ju mest deras ansvar att män är fertila.
https://www.expressen.se/halsoliv/nu-finns-p-staven-for-man--men-ingen-vill-anvanda-den/

Nej, det gör det inte. Det framgår i artikeln:
Citat:
Trots det kommer den inte att släppas på marknaden eftersom efterfrågan saknas.

Att orsakerna är dåliga, innebär inte att produkten finns, bara att den skulle kunna finnas.

Citat:
Du är en tradig idiot.
Läkare har idag en skyldighet att rädda liv. Det är inte tillåtet att ex. stänga av en respirator. Den skyldigheten tycker ju du att man ska ha mot allt som är vid "liv".

Nej, det tycker jag inte. Den skyldigheten måste variera från situation till situation.

Du är fö en massa saker, men jag är ganska konservativt uppfostrad, så jag är artig nog att inte artikulera allt.

Citat:
Har du missat att PISA resultaten har ökat?
Samt att vi inte direkt ligger sämst i klassen i EU/ världen oavsett sämre PISA resultat.

Har Du missat att den "ökningen" är falsarium från regeringens sida?
https://www.gp.se/debatt/du-har-fuskat-med-pisa-resultaten-anna-ekstr%C3%B6m-1.46041585

Med tanke på de oerhörda utgifter som Sverige lägger på undervisningsväsendet, så är det ännu större skandal att vi inte ligger bättre till. Men, samtidigt visar detta att pengar inte är det viktigaste för en god utbildning.

Citat:
ja vi tvingas att hamna vid denna tröskel hela tiden, eftersom du inte klarar ta dina argument över tröskeln.

Fakta är att tar du ifrån kvinnor deras rättighet och möjlighet till fri aborträtt samt barn sina barnbidrag så rasar jämställdheten direkt, och du får en rejäl obalans mellan könen avseende möjligheter och makt över sina liv.

Men så länge alla fördelar är på mäns sida så tycker sånna pantade fånar som du att allt är fine och "jämställt" eller hur?

Den obalansen råder idag, när det är männen som står utanför allt väsentligt beslutsfattande i fortplantningsfrågor. Jag förstår att Du inte inser det som feminist, men män är påfallande maktlösa i många av dessa frågor. Men, det är väl som vanligt med feminister: 100% jämställt betyder 100% makt till kvinnorna.
https://pbs.twimg.com/media/Dv0lkCWXgAEXy1j?format=jpg&name=900x900
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in