2021-12-13, 05:10
Medlem
Kristallskeppet. Michael Strunges dikter i urval av Clemens Altgård. 1988

Strunge var en orfisk poet, en genialisk-musisk vulkan av kreativitet och sång. Vitalism, ateism, jodå, men också något odefinierbart därtill.

Detta är centrallyrik för punkgenerationen, för modern ungdom som ändå vill ha något mer än modernisering.

För nordisk poesi kan man historiskt befolka en stjärnhimmel med Strunge, Edith Södergran och Stagnelius, och leva i dess ljus länge och väl. Strunge var mer än punk, mer än "postmodernism"... han var (i sina bästa stunder) tidlös lyrik, helt enkelt.
Citera
2021-12-13, 21:44
Medlem
Svarta speglar av Kristoffer Leandoer - har stått i bokhyllan sedan 1994, och den håller för flera omläsningar.
90-tal. Aerosmith. Katarina kyrka brinner. Någon tappar bokstavligen ansiktet efter en kväll på krogen. Mer i den stilen…14 noveller med paranoia och krypande skräck.
(Nästan lika bra som ”Den Gula Tapeten” av Charlotte Perkins, i mitt tycke oöverträffad)
Citera
2021-12-13, 22:26
Medlem
Rebali179s avatar
Läste ut ett par böcker i helgen
Djurens gård (Djurfamen) nyutgåva från 2021 av George Orwell

En klassiker som jag har försökt att ta mig igenom. Men nu blev det av.
Alltid lika aktuell då som nu

Rainbow in the dark : historien om Ronnie James Dio
av Ronnie James Dio, Mick Wall, Wendy Dio

Biografin om Ronnie James Dio
Även om den inte är komplett så är det verkligen en riktigt bra och fullspäckad med info å även om hur han kände själv hur han skulle göra med bandet m.m..
Citera
2021-12-14, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Rainbow in the dark : historien om Ronnie James Dio
av Ronnie James Dio, Mick Wall, Wendy Dio

Biografin om Ronnie James Dio
Även om den inte är komplett så är det verkligen en riktigt bra och fullspäckad med info å även om hur han kände själv hur han skulle göra med bandet m.m..
Det där låter intressant... Wall har ju briljerat med biografier om Zeppelin och Iron Maiden, båda finns även på svenska så vitt jag vet, så Dio-boken blir något att spana efter.

Dio var en musisk-orfisk rocksångare... många av hans texter funkar som poesi i sin egen rätt... "give me the sign to build a dream on... dream on... dream on..."
Citera
2021-12-14, 17:56
Medlem
likabarnlekaballs avatar
Håller på att ta mig igenom Graham Hancocks: Mars of mystery :https://www.adlibris.com/se/e-bok/mars-mystery-9780307557797.

Anser mig vara duktig gällande engelska, men det tar sin tid må jag medge.
Citera
2021-12-17, 05:46
Medlem
serotonins avatar
Har kommit halvvägs in i Underkastelse av Michel Houellebecq. Skrevs 2015 och utspelas i ett 2022 där ett muslimskt parti tar makten i Frankrike. En småbitter universitetslärare är huvudperson. Boken är bra; intressant, intelligent, cynisk, höger och bitvis ganska rolig. Houellebecqs sexskildringar hade jag dock klarat mig utan.
Senast redigerad av serotonin 2021-12-17 kl. 06:05.
Citera
2021-12-19, 23:33
Moderator
Allaballawallas avatar
Thinking, Fast and Slow av Daniel Kahneman.
Har bara läst strax över 50 sidor och än så länge är det bra. Har tänkt läsa den en längre tid så det var väl lika bra att köra igång nu när jag egentligen har fullt upp med annat...
Kan säkert vara bra som distraktionsmoment.
Citera
2021-12-20, 23:49
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Haha ja det också!
En del Dostojevskijutgåvor har en namnförteckning i början med alla smeknamnen uppradade, nästan en förutsättning för att hänga med
Jag skulle verkligen behöva en sådan förteckning. Borde exempelvis ge Bröderna Karamazov en chans till. Har tidigare läst drygt halva den boken, men till sist blev det bara för rörigt med alla de många namnen. Den yngste fromme och troende brodern kallades bl.a. för Aleksej, Aljosja, Ljosja och Aljosjka. Sen fanns det någon eller några med namn jag inte förstod hur de skulle uttalas, och jag gjorde likt Kafka och började i mitt sinne kalla personer för K och liknande efter deras begynnelsebokstäver. Det blev till sist jätterörigt när det dök upp flera krångliga-namn-individer med en och samma begynnelsebokstav. När de sen dessutom hade smeknamn med helt andra begynnelsebokstäver blev röran total. Så ja, namnlistan behövs!
Citera
2021-12-21, 19:39
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Jag skulle verkligen behöva en sådan förteckning. Borde exempelvis ge Bröderna Karamazov en chans till. Har tidigare läst drygt halva den boken, men till sist blev det bara för rörigt med alla de många namnen. Den yngste fromme och troende brodern kallades bl.a. för Aleksej, Aljosja, Ljosja och Aljosjka. Sen fanns det någon eller några med namn jag inte förstod hur de skulle uttalas, och jag gjorde likt Kafka och började i mitt sinne kalla personer för K och liknande efter deras begynnelsebokstäver. Det blev till sist jätterörigt när det dök upp flera krångliga-namn-individer med en och samma begynnelsebokstav. När de sen dessutom hade smeknamn med helt andra begynnelsebokstäver blev röran total. Så ja, namnlistan behövs!

Min pocketutgåva av Bröderna Karamazov har en sån förteckning (Wahlström & Widstrand. Tryckt i Trondheim 2000). Listan är nog inte komplett tror jag, och man måste söka på det riktiga namnet. Vill man veta vem Ljosja är gäller det att kolla under Alexéj Fjodorovitj. Vill man veta vem Ljagavyj är gäller det att kika på Gorstkin. Hehe, det hade ju varit generösare med en lång lista, så att man inte behövde skumma igenom hela namnregistret varje gång. Det är mycket annat som är snårigt också förstås. Inte en page turner direkt. Men så väldigt värt besväret.
Citera
2021-12-27, 06:12
Medlem
"Pärlan" av John Steinbeck. Den är inte alls så bra som jag trodde/kom ihåg. Det är ett jädra tjat om olika "sånger i huvudet" och personlighetsförändringarna i boken går från 0 till 100 på två röda.

Nja ... tre av fem ger jag den.
Citera
2021-12-30, 12:04
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
"Pärlan" av John Steinbeck. Den är inte alls så bra som jag trodde/kom ihåg. Det är ett jädra tjat om olika "sånger i huvudet" och personlighetsförändringarna i boken går från 0 till 100 på två röda.

Nja ... tre av fem ger jag den.

Kanske är ute och cyklar nu men tänker mig att John Steinbeck är urtypen för en författare som gör sig allra bäst filmatiserad. Nu har jag nog bara läst Vredens druvor, så bör kanske inte uttala mig
Tyckte den var rätt bra men filmen ännu bättre.
Citera
2021-12-30, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Kanske är ute och cyklar nu men tänker mig att John Steinbeck är urtypen för en författare som gör sig allra bäst filmatiserad. Nu har jag nog bara läst Vredens druvor, så bör kanske inte uttala mig
Tyckte den var rätt bra men filmen ännu bättre.
Möss och Människor var en bättre läsupplevelse.

Pärlan kändes forcerad(?) ... Så mycket skulle hända på så kort tid.

Om han gör sig bättre på film vet jag inte. Har inte sett filmen Möss och Människor men jag inser nu när jag letar att den finns på SF Anytime för 39 kr med John Malkovich i huvudrollen.

Jag kan tänka mig att hans berättelser kan ge fina landskapsscenarion i en film. Det finns mycket sådant i böckerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in