2021-01-16, 16:12
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Griever
Finns just nu på SVT Play:
https://www.svtplay.se/video/1639306...-och-alexander

Kan NÅGON förklara mig vad som händer vid ca 03:42:00? Jacobi får ner barnen i kistan, men blir upptäckt och plötsligt är barnen i sitt rum igen? WHAT? Är det nån slags judisk magi eller vad?

Det finns flera rimliga tolkningar. Fanny och Alexander präglas av magisk realism och den magiske juden är en arketyp i konsten. Det kan vara så att Bergman menar att Isak med hela sitt väsen frammanar ett simulucrum av barnen på övervåningen, så de får en chans att fly.

Alternativt kan mycket tolkas ur Alexanders fantasi. Han har genom hela filmen lite svårt att skilja på verklighet och fantasi så hans pappas spöke, Ismael som hjälper Alexander att med tankens kraft döda biskopen och flyktförsöket kan vara Alexanders fantasier av vad som hände.
Senast redigerad av Duerf 2021-01-16 kl. 16:14.
Citera
2021-01-18, 21:19
Medlem
Galen-Ekorres avatar
Nu har jag ju bara sett den "korta" versionen på tre timmar eller vad det nu var. Filmen är absolut inte dålig men jag tycker faktiskt att den är gravt överskattad och att Bergman gjorde bättre filmer än denna (Det sjunde inseglet och Nattvardsgästerna för att nämna ett par). Men faktum är ju att vissa filmer får lite högre status än de förtjänar; The Shawshank Redemption brukar ju klassas som världens bästa film men det håller inte jag med om även om jag tycker att den är bra.
Citera
2021-01-19, 09:48
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Jag tycker att den långa versionen är mycket överskattad. Vi såg om den nu när den sändes. Det finns för många segdragna partier. Hela teatergrejen är bara så GÄSP.
För övrigt, så håller jag med er som skriver att Fanny och Alexander är överskattad oavsett version. Jag älskar många andra Bergman-filmer. Men just f&a är lite för publikfriande. Och han blandar genrer alldeles för mycket i filmen. Det är fars, jul-myspys, Bergman-ångest, övernaturlighet, ”action”, och även ”dramatisk saga” (man kan ju se det som att Emelie blir bortrövad av en ond kung), uppväxtskildring...FÖR MYCKET, jag tycker den står sig slätt mot ex vis Persona och Viskningar och Rop. De är mycket mer renodlat Bergman, mycket högre konstnärlighet, på en helt annan nivå.
Citera
2021-03-12, 14:01
Medlem
Grievers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoulevardAlruna
Jag tycker att den långa versionen är mycket överskattad. Vi såg om den nu när den sändes. Det finns för många segdragna partier. Hela teatergrejen är bara så GÄSP.
För övrigt, så håller jag med er som skriver att Fanny och Alexander är överskattad oavsett version. Jag älskar många andra Bergman-filmer. Men just f&a är lite för publikfriande. Och han blandar genrer alldeles för mycket i filmen. Det är fars, jul-myspys, Bergman-ångest, övernaturlighet, ”action”, och även ”dramatisk saga” (man kan ju se det som att Emelie blir bortrövad av en ond kung), uppväxtskildring...FÖR MYCKET, jag tycker den står sig slätt mot ex vis Persona och Viskningar och Rop. De är mycket mer renodlat Bergman, mycket högre konstnärlighet, på en helt annan nivå.
Kan hålla med där.

Förstår att folk tycker olika och gillar den här djupare delen av filmen/serien. Men jag tycker att i princip allt med Jacobi-familjen är oerhört märkligt och segt. Medan allt med bröderna Ekdahl och biskopen är MÄSTERLIGT i min mening.
Citera
2021-03-12, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reflexivitet
Denna 5 timmar långa film av Ingemar Bergman visade SVT för några dagar sedan. Jag såg c:a en halvtimma av den, kanske 10 minuter på tre skilda ställen av filmen.

Det som slog mig var att ingen av dialogerna i filmen kändes naturlig, utan det kändes lite som "Hej, nu säger jag mina onaturliga repliker med dramatisk röst". Ingen av karaktärerna kändes därmed realistisk. Jag har aldrig mött en enda människa som pratar på det sättet. Hur normalt är det att en tioårig kille (eller något åt det hållet) presenterar sig för en jämnårig kille med orden: "Mina föräldrar är döda" med teatralisk röst och sedan går därifrån? (det var ungefär så jag kom ihåg det).

Sedan såg jag en snutt där en gubbe pratade på en bröllopsliknande tillställning. Han höll en oerhört lång och ointressant monolog.

Jag pratade med en kompis någon dag senare. Han sa att Bergman anses vara finkultur. Det är alltså så att bara för att något är finkultur så måste det inte vara bra?

Jag menar, det finns ju dålig och bra skräpkultur. En del skräpkultur kan vara mästerlig, och en del kan ha urusel kvalitét.

Är det likadant med finkultur? Att det finns bra finkultur, och usel finkultur? Ungefär som att det kan finnas fula diamanter?

DU har ju inte ens sett filmen hur kan du då ens ha en åsikt.
Köp criterion utgåvan och njut i 5 underbara timmar.
En av världens helt klart bästa filmer!
Citera
2021-08-02, 00:01
Medlem
TokyoBarns avatar
såg igenom någon timme igår och tyckte den kändes rätt seg/långsam? Tycker om hur dom fått till miljöerna så bra dock, känns väldigt trovärdigt.

Reagerade på en detalj man ser väldigt tydligen bara

Senast redigerad av TokyoBarn 2021-08-02 kl. 00:03.
Citera
2021-08-02, 00:29
Medlem
Älskar Fanny och Alexander.. Såg den första gången som 7-åring och jag var alldeles tagen av den.
Citera
2021-12-26, 16:33
Medlem
Fanny och Alexander

Ingemar Bergman har gjort filmen Fanny & Alexander på 80-talet och den är riktigt jävla bra. Den går på TV nu. Fem timmar, den håller för det. Oj vilka intressanta personporträtt och bra skådisar i filmen. Min favorit är Jan Malmsjös roll som biskop, fy fan va han spelar bra och är riktigt ond, lite J.R Ewing
Citera
2021-12-26, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
(FB) Fanny och Alexander - gravt överskattad (eller, har jag bara taskig smak) ?
Det med smak är ju olika, du har nog bara annan smak. Jag tyckte filmen var konstig när jag såg den första gången men nu tycker jag att det är en riktigt bra film. Långsamt berättad så det är ju ingen action
Citera
2021-12-26, 17:02
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missouri
Ingemar Bergman har gjort filmen Fanny & Alexander på 80-talet och den är riktigt jävla bra. Den går på TV nu. Fem timmar, den håller för det. Oj vilka intressanta personporträtt och bra skådisar i filmen. Min favorit är Jan Malmsjös roll som biskop, fy fan va han spelar bra och är riktigt ond, lite J.R Ewing
Ja den är verkligen ett mästerverk. Ser på den just nu.
Citera
2021-12-26, 17:09
Medlem
godboys avatar
Jag tvingades se skiten när jag gick i grundskolan på 80 talet. Snacka om barnplågeri. I alla fall så ser jag Bergman som gravt psyksjuk och om jag varit diktator så hade satt honom på hispan när han levde.

Nu tittar min kära hustru på denna skit och min fina hustru har servat mig med ett antal goda belgiska julöl, vilket gör att jag mest skrattar åt skiten.
Citera
2021-12-26, 17:25
Medlem
Som film är den bara ett sömnpiller men som tv-serie är den bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in