Citat:
Ursprungligen postat av
Mr-Mr
Det finns massor, det finns en drömscen där Alexander medverkar i urtåget ur Egypten, det finns korta dialogscener med Vergeus tjänstefolk som är längre i TV versionen, mycket när Alexander tar nattpromenaden hemma hos Isaak är starkt nerklippt i bioversionen, sedan i TV versionen är det mer utbroderat när Vergeus tränger sig in hos änkan och den plats han tar sig, i filmversionen dyker han bara upp utan förklaringar, men det är mer antytt i TV versionen att han vill lägga beslag på änkan.
Det finns mer utbroderade scener i sommarhuset i TV versionen än i filmen, när jag ser bio versionen kan jag sakna vissa saker, men TV versionen ser jag vart 4 år eller så det är lagom.
Bergman verkar när han inledde inspelningarna ha haft tanken att filmen skulle gå ännu närmare den här dynamiken mellan Emilie och Edvard, att man skulle se mer direkt av biskopens svartsjuka men också av hans direkta manliga attraktion på Emilie (det är i och för sig inte svårt att föreställa sig detta). Han jobbade en del med planer på t ex en scen där biskopen faktiskt skulle ge Emilie en örfil eller liknande, skälla på henne osv, och man repeterade detta, men det fungerade inte - en av faktorerna var nog att Bergman uppfattade Fröling som litet för oerfaren som skådespelerska (trots att han annars verkligen uppskattade henne i rollen). Lösningen blev i stället att Emilie själv får berätta för Helena om hur hon blev förförd av biskopen, hur lurad hon känner sig ha blivit och att hon nu tycker sig inte kunna komma loss (det manus som gavs ut i bokform är visserligen daterat redan sommaren 1979, men det är uppenbarligen delvis redigerat efter vad som faktiskt kom med i filmen).
Scenen mellan Emilie och Helena på sommarstället är alltså litet av en nödlösning för att täcka upp det vi inte fått se direkt mellan makarna, men den fungerar bra i alla fall. Jag har alltid känt (och jag såg filmen första gången redan på bio tidigt 1983) att detta att Emilies handlande inte förklaras fullt ut lämnar en slags öppen rymd i filmen som
inbjuder till identifikation och egna frågor. Kraften i hennes gestaltning gör att man drivs att fråga sig. "Varför händer det på det sättet? Kunde det där ha varit jag, eller någon jag känner?".