2008-05-10, 16:01
Medlem
Smartguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anker
Men, ni har ju glömt bort det bästa göteborgska ordet;

Bös = Etc, Grejer, skit, krafs. (engelskans "stuff" passar bra in.)

Ex:
"Men.. Du kan väl ta och städa upp allt bös i rummet"
"Jamen, det passar väl sig bättre för gardiner och sånt bös."

Bös kan ju också användas för att beskriva white trash folk, eller typ småkrimminella människor. " Måste vi åka å handla i Kållered, de é så mycke Bös där".
Citera
2008-05-10, 16:04
Medlem
Smartguys avatar
Bôla

Är ett annat fint gammalt göteborgsord. Används exempelvis om man bjuder på mat och vill att gästen ska ta en rejäl portion, "Ta en stor bôla nu".
Citera
2008-05-10, 16:10
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raoul
nu får du vara tyst - ett ord té å skjorta ä tom
Den finns över hela Sverige. Jag jobbade i början av 90-talet i Stockholm med en kille som vi kallade "tomma skjortan". Han brukade säga "ett ord till och skjortan är tom" när han blev riktigt arg och det blev han ofta...
Citera
2008-05-11, 01:48
Medlem
En fruktpizzas avatar
..

Lite ½OT, men detta är ändå värt att berätta:

Jag har en kamrat som har bytt ut ordet självklart med meningen: "De é la ingen konst att skita om arslet är fullt!" Uttalas med en mycket bred göttebosska.

.
Citera
2008-05-11, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blossa
Roligt att lära sig göteborska liksom no lifers
Sa du ja...men pysen ska dö inte ta å pracka dej hem nû?
Citera
2008-05-11, 21:11
Medlem
Mockens avatar
Här är en mer seiös ordlista. Många bortglömda ord där som jag aldrig har hört. http://www.pelibud.se/goteborgshumor/odlista.asp
Kombarris tex??? Stor sten.....
Citera
2008-05-11, 21:49
Medlem
trafalgars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskbot
Jag satt och pillade med en dator åt en kompis, skulle formatera, installera nytt system osv. Utan att skämmas så kan jag säga att jag är den personen som gärna snokar runt bland andras saker. Iallafall så satt jag och tittade igenom lite dokument osv när jag hittade en ganska rolig sak, nämnligen ett "minilexikon" med göteborska ord. Personligen så fick jag mig ett litet skratt

Svenska = Götebosska
Sammarbetsvillig = Go Göbbe
Utåtriktad = Tjötig
Socialt kompetent = Käck
Expansiv = Bré
Seriös = Änna Tetig
Dynamisk = Brötig
Resultatinriktad = Åpen
Självgående = Knö sig
Lyhörd = Go Göbbe
Kreativ = Go i Hövvet
Ansvarskännande = Tjallebötta
Strategisk = Görfiffig
Handlingskraftig = Töff
Säljande = Tyken Tjomme
Stresstålig = Stöddig
Tända eld = Lönta
Springa = Köbba
Kommunicera = Tjöta
Ta plats = Knö
Flytta = Flö
Till exempel = Änna / änna dåva
Väl = La
Person = Tjomme / Jeppe / Göbbe

Ex. på meningar:
”Kan ni vara vänlig & flytta på er” = ”Ö DÖ, flö dig änna!!!”
”Har du verkligen tänkt igenom detta” = ”È du go ellee?"

Vi säger flô och knô i värmland också.

Bamba = matsal.
Åpen (Open?) = girig, glupsk typ. Tar sista tårtbiten när alla inte har fått.
Tykar du dig = bråkar du (i värmland säger vi "checker du")

Förresten så undrar jag om någon använder ordet "skvatt". "Skvätter" gör man om man skrämmer någon så denne hoppar till. "Han skvatt". Även tölig borde användas i göteborgskan tycker jag. Likaså med "knôvlig" = krånglig.

Har även hört och märkt att de som bor på "öarna" pratar betydligt mer likt värmländskan. De säger "pösera" istället "påsarna" t.ex. Har även hört att en hel del värmlänningar härstammar från just Göteborg.
Senast redigerad av trafalgar 2008-05-11 kl. 22:13.
Citera
2008-05-11, 21:50
Medlem
http://www.insultmonger.com/swearing/gothenburg_swedish.htm
Citera
2009-10-16, 13:50
Medlem
Sam.Bogas avatar
Letade efter något helt annat och hittade denna underbara tråden och kunde inte låta bli att bumpa den,med den önskan att den skall fyllas
på av er alla flöjtar som finns där ute...
samson
Citera
2021-12-25, 17:03
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boga
Letade efter något helt annat och hittade denna underbara tråden och kunde inte låta bli att bumpa den,med den önskan att den skall fyllas
på av er alla flöjtar som finns där ute...
samson

Efter drygt tolv år ska jag uppfylla din önskan. Det finns här på Språk ganska många trådar om göteborgska / göteborska / götebåska / göteboska / götebåsska / götebosska (vad är egentligen den mest accepterade stavningen?) Som boende i det svenska språkområdets andra ytterkant står jag ytterst villrådig - var i hela hisingen ska den allmänna diskussionen om denna härliga språkform föras, och nyheter i ämnet presenteras?

(FB) Göteborgska!
(FB) Hur pratar man Göteborgska?
(FB) Var kommer göteborgskans "la" ifrån?
(FB) Göteborgska frågor.
(FB) Göteborgska - varför sån skillnad på dialekterna?
(FB) Göteborska-jobbig dialekt?
(FB) Är det här göteborgsord?

Men tack vare Sam.Bogas hjärtevarma appell besluter jag att bumpa denna diskussion.

Anledningen är att DN i dag berättar att professor Lars-Gunnar Andersson ger ut ett lexikon med göteborgska ord och uttryck. Han berättar om sitt favorituttryck, och vad han tror om munartens framtid.

”En stockholmare kommer aldrig att förstå”
https://www.dn.se/kultur/en-stockholmare-kommer-aldrig-att-forsta/
Den som inte begriper sig på bamba, tjottaheiti eller annan göteborgska kan nu vända sig till ett nytt lexikon.

Det är språkprofessor Lars-Gunnar Andersson som samlat nästan tusen ord och uttryck från hemorten. Men egentligen vänder han sig mest till de redan frälsta.

– Mycket bygger på igenkänning. En stockholmare kommer ändå aldrig att förstå.
/----/
De nära tusen orden och uttrycken i lexikonet har Andersson samlat in under 40 års tid. En referenspunkt är det tidigare standardverket från 1968 ”Kals ordbok” av Sven Schånberg, men minst lika viktigt är alla lyssnar- och läsarfrågor professorn fått under alla år i radions Språket och som spaltskribent i Göteborgs-posten.

Genom radion fick han till exempel svaret på var ett av hans egna favoritord kommer ifrån. ”Parra” – en vansinnig fart.

– Det är alltså inte att köra i 120 på 110-väg, utan det är när det går obehagligt fort. Som på skidor utför Bragebacken i Slottsskogen.
/----/
Många ord kan så klart slås upp av en utomsocknes som vill förstå vad göteborgarna säger, men egentligen tror inte Lars-Gunnar Andersson att det här är en bok för stockholmare.

– Det blir som om någon säger till mig att ”gräbba” betyder flicka i Skåne. Jaha. Jag kan notera det, men jag känner ingenting. Jag förstår inte med hjärtat. Säger någon tös däremot, så ser jag små flickor i Göteborg framför mig. Det ordet lever.

De har som sagt skrivits böcker om göteborgskan tidigare, men frågan är om det kommer fler efter den här. Lokala dialekter är hotade av flera skäl, säger professorn.

– När unga chattar med varandra på internet sprids deras uttryck blixtsnabbt över hela landet. Och en annan bra metod för att hålla en dialekt intakt håller också på att försvinna. Förr låste vi in en stor portion av den vuxna befolkningen på samma plats varje vardag – på Volvo, SKF eller Götaverken. När tjänsteyrkena växer kommer de anställda där att prata med många olika varje dag och anpassa sig till det, säger Lars-Gunnar Andersson.
Intervjun följs av den obligatoriska listan med tio typiska göteborgsuttryck.
Bamba – skolmatsal, av barnmatsbespisning

Exter – dumheter, påhitt

Flane – dumhuvud

Halv special – en korv med bröd och mos

Måckli – avundsvärd

Ola – räkna som i ramsan Ole, dole, doff

Svale – avsatsen i en trappuppgång

Tjottaheiti – långt bort, bottnar i Tahiti

Rascha – stora skälvan, troligen av engelskans rush

Åpen – girig, glupsk
Senast redigerad av Ördög 2021-12-25 kl. 17:07.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in