2012-02-25, 15:38
Medlem
Tja fb , har fått en uppgift i skolan att intervjua folk på stan m.m om Göteborgska.
Känns lite random att gå runt på stan o fråga så tänkte att jag försöker här då dem flesta här är så hjälpsamma och snälla.

Frågor.

1. Vad är era tankar kring Göteborgska?
2. Finns det olika varianter?
3. Speciella ord?
4. Uttal?
5. Finns det tillfällen då ni undviker tala dialekt?

Tack på förhand!
Senast redigerad av Lunkztah 2012-02-25 kl. 15:41.
Citera
2012-02-25, 15:43
Medlem
Herrtrosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkztah
1. Vad är era tankar kring Göteborgska?
3. Speciella ord?
4. Uttal?

1. Den låter för munter, glad och käck många gånger. Ibland kan jag nästan tycka att dialekten är "uttjatad" och blir på så vis jobbig att lyssna på.
2. Huh?
3. "Änna" (äna?) och "gör". Görtrevligt!
4. Huh?
5. Jag talar ädelsvenska och försöker inte dölja någonting.
Citera
2012-02-25, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkztah

Frågor.

1. Vad är era tankar kring Göteborska?
3. Speciella ord?
4. Uttal?

Tack på förhand!

Jag kommer från Göteborg. Gillar uppenbarligen min dialekt, gör ingenting för att försöka dölja den, snarare tvärtom. Tycker det är gött att höra var folk kommer ifrån dialektalt.

2. Finns en hel del olika variationer av göteborgska och hur mycket man vill framhäva sin dialekt men tror ändå grunden är densamma. Man hör relativt tydligt om en person kommer från Gbg, så länge personen i fråga vill att man ska höra detta..

3. Googla göteborgska lokalord så får du fram en hel del. Bösa, bamba, svale, tjöta, knöka osv.

4. Kolla del 1,2,3 http://www.youtube.com/watch?v=Bldkjf8cAk4&feature=related

5. Jag undviker aldrig att prata min dialekt för att jag skäms, men det är roligt att härma andra dialekter.
Citera
2012-02-25, 19:43
Medlem
egon2bs avatar
På landet kunde man för några decennier sedan placera en dialekttalare med ca 8 kilometers precision om man själv bodde i trakten. Äldre göteborgare har berättat att man kunde skilja på stadsdelar som Haga och Majorna på någon kilometers avstånd. Det berodde bland annat på att upptagningsområdet för skolorna var mindre i den stora staden än på landet.

Samtidigt, som jag brukar nämna så var det en stark påverkan på göteborgskan från inflyttade västgötar framför allt. Även Bohuslän, Småland och Halland har svarat för inflöde. Den »genuine« göteborgaren Sten-Åke »Albert« Cederhök var född i Gislaved i Småland.

Det typiskt göteborska lilla ordet »’la« (välan) förekommer i stora delar av det omland jag nämnde. Vi kan gärna stava »gôrskôj« och »gôtt mos« för så har bôxer (byxor) uttalats och stundom skrivits i samma omland.

SVT-program producerade i det så kallade Hasselbladshuset görs i allmänhet på ädelgöteborgska. Landet runt, till exempel.

När Lisbeth Åkerman klockan 19:15 säger »Nu kommer era lokalprogram« så är det änna en lättnad att slippa främmande dialekter en hel kvart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in