2009-11-30, 17:26
Medlem
LaZi3b0ys avatar
Jag har ett skolarbete där jag ska skriva om svenska dialeketer och lite annat, men jag undrar om man vet något ungefärligt årtal eller årsintervall då man började märka vissa drag hos folk ifrån göteborg och deras uttal som kom att bli göteborgska?
Citera
2009-11-30, 18:31
Medlem
Egon3s avatar
Göteborgskan är knappast en enhetlig dialekt utan en finare uppdelning uppvisar som alltid i storstäder inslag av sociolekter. Å andra sidan är göteborgska idiomet inte isolerat utan har utvecklats i en omgivning som grovt kan inringas av Falkenberg, Borås, Trollhättan, Strömstad. Det har över åren varit avsevärd invandring från landsbygden, bland annat av snickare och varvsarbetare från Västergötland. Man kan ana en viss språkimport ända från Värmland. En av de klassiska goa gubbarna i Göteborg var Sten Åke Cederhök, som var född i Gislaved i Småland. Laila Westersund och Farbror Frej kommer från Trollhättan.

Kanske hade göteborgsdialekten sin blomningstid under varvsepoken. Den kan räknas från 1830 till 1975. Masthugget och Haga på bara en kilometers inbördes avstånd hade sina dialektala särdrag. Skolgårdarna var säkert plantskolor för dialekter och sociolekter. Normaliseringen via radio var måttlig, medan TV fick starkt normaliserande verkan från 1960. Normaliseringen via rikssvenska kan även benämnas Gärdets språkimperialism.

En del enkla fakta om Göteborgskorna finns förstås på Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Göteborgska
Citera
2009-11-30, 18:45
Medlem
LaZi3b0ys avatar
Tack så jätte mycket för ditt svar Detta hjälpte mig en hel del faktiskt

Om någon annan har en annan synpunkt på det eller något mer att tillägga så får ni gärna skriva!
Citera
2009-11-30, 19:15
Medlem
LaZi3b0ys avatar
Citat:
Normaliseringen via radio var måttlig, medan TV fick starkt normaliserande verkan från 1960. Normaliseringen via rikssvenska kan även benämnas Gärdets språkimperialism.

Läste igenom det igen, och skulle du eller någon annan kunna förklara detta lite närmare för mig?
Citera
2009-11-30, 19:47
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaZi3b0y
Läste igenom det igen, och skulle du eller någon annan kunna förklara detta lite närmare för mig?

Dem snackar Stockholmska på TV. Folk utanför Stockholm påverkas. Är nog inte svårare än så.
Citera
2009-11-30, 19:53
Medlem
LaZi3b0ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesar Johansen
Dem snackar Stockholmska på TV. Folk utanför Stockholm påverkas. Är nog inte svårare än så.

Ok, tackar så mycket
Citera
2009-11-30, 23:34
Medlem
Deksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaZi3b0y
Jag har ett skolarbete där jag ska skriva om svenska dialeketer och lite annat, men jag undrar om man vet något ungefärligt årtal eller årsintervall då man började märka vissa drag hos folk ifrån göteborg och deras uttal som kom att bli göteborgska?

Lars-Gunnar Andersson ("Hur göteborgskan växte fram") skriver att vi börjar få en göteborgsk dialekt i samband med den omfattande invandring till Göteborg som ägde rum i slutet på 1800-talet och början på 1900-talet.

Om du kan få tag på den artikeln (finns publicerad i Göteborgs hembygdsförenings skriftserie XXXI, 2006, borde gå att fjärrlåna från ditt stads-/kommunbibliotek) så ger den en väldigt bra introduktion till göteborgskan.
Citera
2009-11-30, 23:49
Medlem
Caesar Johansens avatar
Ähh skippa teoritiserande förresten, detta är allt du behöver veta:

http://www.youtube.com/watch?v=E8XHvnf-eBc
Citera
2009-12-01, 00:22
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ähh skippa teoritiserande förresten, detta [Veiron i ottan] är allt du behöver veta: ...
Robert Gustafsson är uppvuxen i Skövde, vilket är typiskt. Karikatyr kräver viss distans men ändå närhet så att r-en blir överdrivet rätt.

I följande artikel tar nämnde L-G Andersson upp det faktum att göteborgskan påverkar ungdom i kranskommunerna.
http://www.kalsaden.se/intervju1.htm
Senast redigerad av Egon3 2009-12-01 kl. 00:26.
Citera
2009-12-01, 00:40
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Robert Gustafsson är uppvuxen i Skövde, vilket är typiskt. Karikatyr kräver viss distans men ändå närhet så att r-en blir överdrivet rätt.

I följande artikel tar nämnde L-G Andersson upp det faktum att göteborgskan påverkar ungdom i kranskommunerna.
http://www.kalsaden.se/intervju1.htm

Jag bor ju numera i Göteborg, och jag tycker det här är väldigt tydligt. Om jag gå på krogen och träffar en kille med en riktigt go-gubbe-dialekt, så brukar jag vara ganska säker på att han kommer från Partille eller Kungälv, motsv.. Infödda Göteborgare, pratar sällan så Robert Gustavsson-mässigt
Citera
2009-12-01, 11:24
Medlem
Struttens avatar
Citat:
Jag bor ju numera i Göteborg, och jag tycker det här är väldigt tydligt. Om jag gå på krogen och träffar en kille med en riktigt go-gubbe-dialekt, så brukar jag vara ganska säker på att han kommer från Partille eller Kungälv, motsv.. Infödda Göteborgare, pratar sällan så Robert Gustavsson-mässigt

Som infödd stockholmare kan jag säga att vi har ett liknande fenomen. De som pratar riktigt nasal och ful "klassisk" stockholmska är oftast inflyttade och sjukt nog ofta från Värnamo eller annan väldigt otippad plats.
Citera
2009-12-01, 11:30
Medlem
Raouls avatar
Citat:
Slumgöteborgskan frodas i kranskommunerna, men visst finns det en klassisk Göteborgsdialekt - dock är det inte den (snart utdöda) Varvsgöteborgska som Robert Gustavsson begagnar i sin Frank Gunnarsson-imitation Weiron i Ottan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in