2021-12-24, 20:50
Medlem
returxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Vad av det som nämns i Romarbrevet förekommer inte på bred front idag? Eller vad hade du för måttstock om inte jämförelse med idag?
Det är lätt att se romarrikets historia som ett enda stort händelseförlopp, och något bestialiskt som hände där som tongivande för hela epoken på flera hundra år.
I så fall ska man göra likadant med annat. Du ska t.ex. jämföra med Europas historia de sista 100 åren i så fall, eller Rysslands eller Kinas...
Ja det var ju inte riktigt meningen att de sexuella perversionerna skulle komma i förgrunden utan just att människorna verkligen hämningslöst avrättade människor på formligen löpande band och på de mest bestialiska sätten och inför total allmän beskådan och tillika förnöjelse. Så gör vi inte idag i vårt PK-samhälle. En enorm skillnad fastän det även idag halshuggs och flås levande m.m. men nu illegalt i skymundan och inte som då del i folklustspel.
Citera
2021-12-24, 21:19
Medlem
Citat:
Man ska tro på Bibeln. Så ja där, på den punkten.
Men man tror inte på Bibeln om man inte tror att den är sann. Så nej där, på den punkten.
Bibeln är sann. Amen.
Det du säger låter logiskt, den som tror på Bibeln, tror att den är sann.
Många är troende och går på gudstjänster, men många av dem kan inte bibeln, man har inte läst den pärm till pärm, men man tror, man tror på det prästen predikar.
Många kristna jag känner kan inte Biblen, men de kan hitta mässan i psalmboken, när gudstjänsten
börjar.
Muslimerna jag känner, kan Koranen, den känner den mkt väl och de tror på den.
Kristna tror att Bibeln är sanningen, du har rätt.
Citera
2021-12-24, 21:49
Medlem
Smesos avatar
Citat:
"Problemet" med Bibeln är att djävulen blir rasande när den lärs ut, och hans hejdukar går då igång extra mycket.

Jaså?
Inte heller du kan svara på kritiken.
Inte oväntat, men du kunde i alla fall ha försökt.
Citera
2021-12-24, 22:12
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Du borde fokusera på andra saker i din vardag. Blind tro på gud, shit happens.
”Ateistisk Satanism -Vi ser oss själva som dessa sataner; motståndare och anklagare av alla andliga trossystem som skulle försöka hämma njutningen av vårt liv som människa.”

Runka på du din fjortis.
Citera
2021-12-24, 22:29
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jaså?
Inte heller du kan svara på kritiken.
Inte oväntat, men du kunde i alla fall ha försökt.
Vilken kritik, exakt, kunde jag inte svara på?
Varför exakt var den värd att svara på ens?
Citera
2021-12-24, 22:31
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jan2021
Många är troende och går på gudstjänster, men många av dem kan inte bibeln, man har inte läst den pärm till pärm, men man tror, man tror på det prästen predikar.
Många kristna jag känner kan inte Biblen, men de kan hitta mässan i psalmboken, när gudstjänsten
börjar.
Muslimerna jag känner, kan Koranen, den känner den mkt väl och de tror på den.
Kristna tror att Bibeln är sanningen, du har rätt.
En kristen älskar Guds ord Bibeln, som är hans/hennes livboj.
Jag vet inte vad för folk du har träffat på.
Citera
2021-12-24, 22:36
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av returx
Ja det var ju inte riktigt meningen att de sexuella perversionerna skulle komma i förgrunden utan just att människorna verkligen hämningslöst avrättade människor på formligen löpande band och på de mest bestialiska sätten och inför total allmän beskådan och tillika förnöjelse. Så gör vi inte idag i vårt PK-samhälle. En enorm skillnad fastän det även idag halshuggs och flås levande m.m. men nu illegalt i skymundan och inte som då del i folklustspel.
Ah. Tankarna går osökt till fostermorden, över 41 miljoner hittills i år. I ÅR. På denna hemsida rullar det på
https://www.worldometers.info
Gå ner till "Health" och hitta dem. Se på dem och betänk att det är 1 stycke människoliv varje gång. En människa.
Så kanske - vem vet - bli mindre benägen till kronologiskt snobberi.
Senast redigerad av Calovius 2021-12-24 kl. 22:39.
Citera
2021-12-24, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jan2021

I det här sammanhanget är det viktigt komma ihåg att det finns många olika kristna inriktningar och det verkar som att det enda centrala för att det ska vara en kristen tro är att man tror på att Jesus är guds son. Missar man den detaljen, ja då är man helt enkelt inte kristen utan något annat.

Således det finns flera versioner av bibeln och många olika inriktningar på VAD i bibeln som är sant eller som man känner sig förpliktigad att följa.

Det lär bli fler versioner för människors fantasi är starkt och man försöker hela tiden att fylla ut den gamla historien med fler och fler detaljer eller att ändra på tolkningen av de texter som lämnat öppet för det eller rent av ändra på texterna i de nya versionerna av bibeln som man gör med jämna mellanrum.

Skulle vara kul och läsa bibeln såsom den kommer att se ut när ytterligare 2000 år har gått. Tyvärr så lever vi inte så länge så vi får göra det.
Citera
2021-12-24, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshbags
”Ateistisk Satanism -Vi ser oss själva som dessa sataner; motståndare och anklagare av alla andliga trossystem som skulle försöka hämma njutningen av vårt liv som människa.”

Runka på du din fjortis.

Smuttat på glöggen ser jag. Ni kristna har verkligen livliga fantasier.
Citera
2021-12-24, 23:23
Medlem
returxs avatar
Citat:
Ah. Tankarna går osökt till fostermorden, över 41 miljoner hittills i år. I ÅR. På denna hemsida rullar det på
https://www.worldometers.info
Gå ner till "Health" och hitta dem. Se på dem och betänk att det är 1 stycke människoliv varje gång. En människa.
Så kanske - vem vet - bli mindre benägen till kronologiskt snobberi.
Du vad de på den tiden bibeln skrevs gjorde med både nyfödda å foster vill du inte jag skriver om - så igen de var fan mycket värre förr. Hur många invånare var det då runt Medelhavet för det var ju världen de kände eller åtminstone betraktade som sin dessa romare?

EDIT: vill avsluta den här diskussionen om mänskans växande moralkänsla för estetik och etik med att tillföra att än längre bak i tiden då var det inte bara ytterst ovanligt med kannibalism utan istället nåt ganska vanligt förekommande. Vi har fått mer vett innanför pannbenet och tiden är inne att vi människor förverkligar det som skall till å slutar vänta på nåt abstrakt som lovar....
Senast redigerad av returx 2021-12-24 kl. 23:37.
Citera
2021-12-24, 23:43
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Smuttat på glöggen ser jag. Ni kristna har verkligen livliga fantasier.

En av de bästa fantasierna jag har är när de judisk-islama satanen får komma hem till sin svarta sten. Och stanna där för gott.
Citera
2021-12-24, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshbags
En av de bästa fantasierna jag har är när de judisk-islama satanen får komma hem till sin svarta sten. Och stanna där för gott.

Vi bör nog avsluta diskussionen här. Vill ändå passa på att önska dig en trevlig jul och god fortsättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in