Citat:
Ursprungligen postat av
idontknowmyself
Nu behöver ju inte en gammal bok vara något negativt och speciellt inte när det är fråga om att berätta dåtida historier. Sådant har stort värde i förståelsen hur människor levde förr i tiden.
Men jag hade nog gärna sett att bibeln fått status som just en historiebok och inget mer.
Håller med till punkt och pricka å människor levde verkligen rövare och mycket mer därtill på den tiden bibeln skrevs.
Bibeln har idag en skadlig inverkan på många människor då kärnbudskapet är att vänta på det goda och om så behövs även vänta i vila efter det goda. Ja de säger att Guds löften består och inget under alls då de aldrig infrias utan endast väntas på och naturligtvis i evinnerlighet.
Var är Guds Rike? På Jesus tid var det Romarriket och som han sa: "Det är mitt ibland eder." Ja Romarriket, och himmelriket som inte var av denna världen (judaland) var naturligtvis i staden Rom.
Var är Guds Rike nu? Jo även nu mitt ibland er men i form av evig väntan på att Guds löften skall infria sig. Var är då himmelriket? Ja nu som då där pengarna är och allt vad där tillhör och betyder.
Ja tiden då man inte längre kan gömma sig i döden käre Jesus är här nu och det är inget du kan göra åt det ty du är oförmögen att på något sätt handla....men va tusan gör det så länge fåren (var det väl?) väntar.....förgäves - smells evil
Den som väntar på nåt gott väntar väl alltid för länge.....