2021-12-24, 15:51
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Den är gammal.
Den innehåller sånt som låter osannolikt och aldrig har kunnat ledas i bevis.
Som en gammal version av Harry Potter
Varför var det relevant i dina ögon att säga att den är gammal?
Citera
2021-12-24, 15:59
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Varför var det relevant i dina ögon att säga att den är gammal?

För att boken är väldigt gammal!
Den härstammar från en tid då faktakoll var mycket svårare.
Bitvis en vacker berättelse men likväl vilar ett skimmer av hittepå.
Citera
2021-12-24, 16:10
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
För att boken är väldigt gammal!
Den härstammar från en tid då faktakoll var mycket svårare.
Bitvis en vacker berättelse men likväl vilar ett skimmer av hittepå.

Ah, du är en kronologisk snobb. Det ante mig, men tack för att du inte försöker dölja det (längre).

(Är Bibeln Guds ord (vilket den är) ska den naturligtvis inte utsättas för attentat under det vackra namnet "faktakoll".
Den är såsom verbalinspirerad av Gud faktaindränkt själv, ja, i allt den lär är den vad andra alster och tankar faktakollas mot för att se om dessa stämmer.)
Citera
2021-12-24, 16:25
Medlem
returxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Nu behöver ju inte en gammal bok vara något negativt och speciellt inte när det är fråga om att berätta dåtida historier. Sådant har stort värde i förståelsen hur människor levde förr i tiden.

Men jag hade nog gärna sett att bibeln fått status som just en historiebok och inget mer.
Håller med till punkt och pricka å människor levde verkligen rövare och mycket mer därtill på den tiden bibeln skrevs.

Bibeln har idag en skadlig inverkan på många människor då kärnbudskapet är att vänta på det goda och om så behövs även vänta i vila efter det goda. Ja de säger att Guds löften består och inget under alls då de aldrig infrias utan endast väntas på och naturligtvis i evinnerlighet.

Var är Guds Rike? På Jesus tid var det Romarriket och som han sa: "Det är mitt ibland eder." Ja Romarriket, och himmelriket som inte var av denna världen (judaland) var naturligtvis i staden Rom.

Var är Guds Rike nu? Jo även nu mitt ibland er men i form av evig väntan på att Guds löften skall infria sig. Var är då himmelriket? Ja nu som då där pengarna är och allt vad där tillhör och betyder.

Ja tiden då man inte längre kan gömma sig i döden käre Jesus är här nu och det är inget du kan göra åt det ty du är oförmögen att på något sätt handla....men va tusan gör det så länge fåren (var det väl?) väntar.....förgäves - smells evil

Den som väntar på nåt gott väntar väl alltid för länge.....
Citera
2021-12-24, 17:38
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av returx
Håller med till punkt och pricka å människor levde verkligen rövare och mycket mer därtill på den tiden bibeln skrevs.
...
Du menar "... rövare ... men inte som i vår tid, dock ..."? NämligenaAnsträngande för mig att tänka att människor på den tiden var så - eller rentav mer - depraverade som inte minst storskrakarna (ateisterna och andra ogudaktiga figurer) här på FB visar upp att de är eller låter förstå mellan raderna att de är. Idag.
VAR det verkligen SÅ illa på den tiden? Tillåt mig betvivla det & låt oss inte riskera att svartmåla när vi inte vet!
Senast redigerad av Calovius 2021-12-24 kl. 17:40.
Citera
2021-12-24, 18:31
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ah, du är en kronologisk snobb. Det ante mig, men tack för att du inte försöker dölja det (längre).

(Är Bibeln Guds ord (vilket den är) ska den naturligtvis inte utsättas för attentat under det vackra namnet "faktakoll".
Den är såsom verbalinspirerad av Gud faktaindränkt själv, ja, i allt den lär är den vad andra alster och tankar faktakollas mot för att se om dessa stämmer.)

Du låter lite arg.
Är det jobbigt när inte tycker som du?

Är det genom guds kraft som historien inte ändrades av årtusenden var muntlig tradition innan den kundes skrivas ner?
Det låter osannolikt men om nån kan visa hur det har gått till så skulle det vara spännande att ta del av.
Citera
2021-12-24, 18:46
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Visst, om man stryker Gud ur resonemanget så fungerar allting lika bra.

Ja, det är ju ett bra sätt att inte alls bemöta vad jag skrev om vad som är problemet med vad Bibeln lär ut.
Citera
2021-12-24, 18:47
Medlem
returxs avatar
Citat:
Du menar "... rövare ... men inte som i vår tid, dock ..."? NämligenaAnsträngande för mig att tänka att människor på den tiden var så - eller rentav mer - depraverade som inte minst storskrakarna (ateisterna och andra ogudaktiga figurer) här på FB visar upp att de är eller låter förstå mellan raderna att de är. Idag.
VAR det verkligen SÅ illa på den tiden? Tillåt mig betvivla det & låt oss inte riskera att svartmåla när vi inte vet!
Tja ta GT:s Sodom och Gomorra som ett exempel och Romarbrevet som ett andra från NT. Sen vad bl.a. "mer därtill" står för kan du se här https://imgur.com/a/fcVdzz8 Romare som använder människor som facklor vid deras festligheter - jo kristna t.o.m.

Ett annan satanisk påfund romarna hade för sig var att plocka ihop olika djur + en människa i en stor lädersäck. https://imgur.com/a/8emddFr
Senast redigerad av returx 2021-12-24 kl. 18:52.
Citera
2021-12-24, 19:06
Medlem
Jag tror så här,
Muntligt först, sedan under hundratals, tusentals år texter läggs till.
Om texterna är sanna eller inte vet jag inte, utan det gäller att tro.
Tron är det viktiga...
Jag älskar bibelns bildspråk, så mustigt och kraftfull och fortfarande levande.
Babylon, den Babyloniska skökan, uttryck från bibeln men som idag kan passa in på EU Parlamentet.
God Jul!
Citera
2021-12-24, 20:29
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av returx
Tja ta GT:s Sodom och Gomorra som ett exempel och Romarbrevet som ett andra från NT. Sen vad bl.a. "mer därtill" står för kan du se här https://imgur.com/a/fcVdzz8 Romare som använder människor som facklor vid deras festligheter - jo kristna t.o.m.
Ett annan satanisk påfund romarna hade för sig var att plocka ihop olika djur + en människa i en stor lädersäck. https://imgur.com/a/8emddFr
Vad av det som nämns i Romarbrevet förekommer inte på bred front idag? Eller vad hade du för måttstock om inte jämförelse med idag?
Det är lätt att se romarrikets historia som ett enda stort händelseförlopp, och något bestialiskt som hände där som tongivande för hela epoken på flera hundra år.
I så fall ska man göra likadant med annat. Du ska t.ex. jämföra med Europas historia de sista 100 åren i så fall, eller Rysslands eller Kinas...
Citera
2021-12-24, 20:37
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ja, det är ju ett bra sätt att inte alls bemöta vad jag skrev om vad som är problemet med vad Bibeln lär ut.
"Problemet" med Bibeln är att djävulen blir rasande när den lärs ut, och hans hejdukar går då igång extra mycket.
Citera
2021-12-24, 20:40
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jan2021
Jag tror så här,
Muntligt först, sedan under hundratals, tusentals år texter läggs till.
Om texterna är sanna eller inte vet jag inte, utan det gäller att tro.
Tron är det viktiga...
Jag älskar bibelns bildspråk, så mustigt och kraftfull och fortfarande levande.
Babylon, den Babyloniska skökan, uttryck från bibeln men som idag kan passa in på EU Parlamentet.
God Jul!
Man ska tro på Bibeln. Så ja där, på den punkten.
Men man tror inte på Bibeln om man inte tror att den är sann. Så nej där, på den punkten.
Bibeln är sann. Amen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in