2021-12-24, 12:58
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
OK. Maffialedaren skickar ut en av sina underhuggare för att meddela en restaurangägare att han måste betala 50 000 kr. Om han inte gör detta kan han råka illa ut. Men, detta är bara information, eller hur menar du? Och kan detta provocera många rättskaffens människor?
Läkaren informerar patienten om cancern och att den är dödlig om han vägrar underkasta sig behandling. Hot?
Domaren informerar brottslingen om straffet för ett dåd. Hot?
Rättskaffens människor är din teori, och ohållbar.
Inför Guds lag finns det inga rättskaffens människor.
Bra att du talade om dem i tredje person, för du kan rimligtvis inte ens drömma om att du är en sådan.
Senast redigerad av Calovius 2021-12-24 kl. 13:01.
Citera
2021-12-24, 13:02
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av returx
Jaså minsann, så bibeln skall skriva mig på näsan att jag inte äger rätten att få vara god. Är det bibelstället där Jesus säger att bara gud är god du tänker på och att han själv inte var det? Ja Jesus, den romerske agenten, har sagt mycket dumt. En mer överskattad bluffmakare har inte funnits. Det går inte å ta ifrån honom.

Klart att det som gagnar gruppen (mänskligheten) också gagnar individen bäst. Utan medmänniskor vore vi ingenting. Ja värre än så, man straffar människor genom att isolera dem. Det är ingen som bestämt att det skall vara så utan så är det av en självklarhet.
Bara Gud är god, ja, och Jesus är Gud.
Citera
2021-12-24, 13:06
Medlem
Hamleyss avatar
Det kan vara sant även om det ter sig osannolikt. En gammal sagobok som betyder mycket för vissa.
Citera
2021-12-24, 13:16
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Det kan vara sant även om det ter sig osannolikt. En gammal sagobok som betyder mycket för vissa.
Försök att ge belägg för din uppfattning att Bibeln är en sagobok.
Varför tyckte du det vara relevant att kalla den gammal?
Citera
2021-12-24, 13:21
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Försök att ge belägg för din uppfattning att Bibeln är en sagobok.
Varför tyckte du det vara relevant att kalla den gammal?

Den är gammal.
Den innehåller sånt som låter osannolikt och aldrig har kunnat ledas i bevis.

Som en gammal version av Harry Potter
Citera
2021-12-24, 13:43
Medlem
Nu behöver ju inte en gammal bok vara något negativt och speciellt inte när det är fråga om att berätta dåtida historier. Sådant har stort värde i förståelsen hur människor levde förr i tiden.

Men jag hade nog gärna sett att bibeln fått status som just en historiebok och inget mer.
Citera
2021-12-24, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Vad menar du med allting?

Imorgon kan du komma med en helt annan uppfattning, anything goes.
Citera
2021-12-24, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av returx
Jaså minsann, så bibeln skall skriva mig på näsan att jag inte äger rätten att få vara god. Är det bibelstället där Jesus säger att bara gud är god du tänker på och att han själv inte var det? Ja Jesus, den romerske agenten, har sagt mycket dumt. En mer överskattad bluffmakare har inte funnits. Det går inte å ta ifrån honom.

Klart att det som gagnar gruppen (mänskligheten) också gagnar individen bäst. Utan medmänniskor vore vi ingenting. Ja värre än så, man straffar människor genom att isolera dem. Det är ingen som bestämt att det skall vara så utan så är det av en självklarhet.

Fel, läs det stället i Bibeln igen och återkom.

Rätt, Bibeln har rätten att stämpla dig som icke-god.
Citera
2021-12-24, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Imorgon kan du komma med en helt annan uppfattning, anything goes.

Du vet alltså inte vad du själv menar. Häftiga små uttryck på engelska flera troende kör med här.
Citera
2021-12-24, 14:37
Medlem
returxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Fel, läs det stället i Bibeln igen och återkom.

Rätt, Bibeln har rätten att stämpla dig som icke-god.
Nej, det är precis vad han säger sen är det du som tillskriver honom gudarollen men han var inte god utan rätt å slätt en romersk charlatan. Sprang omkring å slängde ur sig en massa floskler då han skulle förföra folk. Sen hans kompis Paulus (också en helig ande dvs romare) som satt där i sitt lyxfängelse och kommenderade. Inget under va att de så "mirakulöst" lyckades fly från sina vakter. Du ser väl hur det stinker....

Okey, så bibeln stämplar mig som ond om jag tolkar den rätt. Tja bättre bevis för att jag tolkar rätt går ju inte att få
Citera
2021-12-24, 14:58
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Du vet alltså inte vad du själv menar. Häftiga små uttryck på engelska flera troende kör med här.
2+2=5 Shit Happens.
Citera
2021-12-24, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshbags
2+2=5 Shit Happens.

Du borde fokusera på andra saker i din vardag. Blind tro på gud, shit happens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in