2021-12-23, 14:09
Citat:
Ursprungligen postat av anorax1886
Jag hör vad du säger, men jag tror inte jag håller med dig. Alltså om man gör en långfilm, men den släpps aldrig. Ska man då retroaktivt ta på sig inköpen privat? Det blir ju ologiskt egentligen. Men jag förstår vad du menar. Kanske borde släppa filmerna istället, för då är det ju "helt grönt".

Precis, men då tänker jag som så att jag vloggar medans jag går in i en butik, provar lite, gör ett montage i filmen och sedan använder kläderna i videon. Det där med att få betalning för att använda är nog inte riktigt rimligt krav för att få avdragsgill.

Men ja, ta en del av kostnaden och betala förmån privat etc lät inte dumt. Som du säger då är man ju skyddad oavsett.

Men du måste ju påvisa att företaget ska gå i vinstsyfte om du ska dra av inköp. Vad ska intäkterna komma ifrån har du tänkt?
Citera
2021-12-23, 15:31
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Tror du missade en del jag skrev. Jag bedriver verksamhet inom digital marknadsföring i mitt AB och får således in en del pengar den vägen.

Men det känns orimligt att jag måste göra realistiska intäkter för att det ska vara avdragsgillt? Blir ju som att säga att man inte får går med förlust inom ett bolag. Förstår du hur jag menar?
Ok, då har du en chans. Men du har bevisbördan för att du har rätt till avdrag så du tar sjävklart en risk genom avdrag som du inte kan peka på har medfört intäkter.
Citera
2021-12-23, 15:34
Medlem
Privata levnadskostnader är aldrig avdragsgilla utan ska förmånsbeskattas. Spelar ingen roll att du är "influencer". Sen är väl viss representation okej antar jag.

Startar man upp en verksamhet (eller sidoverksamhet inom ett befintligt AB) som inte drar in några pengar men har väldigt mycket kostnader för mat och kläder etc. är det ju rätt uppenbart vad syftet är. Även om det inte heller är tillåtet för en mer etablerad och lönsam influencer så är det nog lättare att gå under radarn. För dessa kan ju säkert också mängden inköp/gratisvaror vara så omfattande att det inte ens vore möjligt för 1 person att "konsumera". Misstänker att det för en revisor/Skatteverket är rätt uppenbart vad som är legit och inte, även om större influencers nog kommer undan med en del.
Citera
2021-12-23, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PreciousCobra
Grundregeln är väl att du i så fall inte får (kunna) använda sakerna privat.

Jag vet att med till exempel kläder så är det väl i stort sett ett krav att det är profilkläder om det överhuvudtaget kan liknas vid normala kläder (dvs inte kökskläder, uniform motsv) för att Skatteverket ska godkänna avdragen.

Mat finns det väl också regler kring med representation, traktamente och så vidare, inte så påläst men tror inte ditt upplägg funkar riktigt så bra som du tänkt dig men visst, det kan säkert mörkas många utgifter som sedan används privat ändå.

Det är svårt att göra avdrag, men en resturang kan köpa kläder till sina anställda.

Men tanken med influenser är väl att de ska få betalt för att visa upp kläder? Tror det blir svårt vid en granskning dock.
Citera
2021-12-23, 18:02
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Jag hör vad du säger, men jag tror inte jag håller med dig. Alltså om man gör en långfilm, men den släpps aldrig. Ska man då retroaktivt ta på sig inköpen privat? Det blir ju ologiskt egentligen. Men jag förstår vad du menar. Kanske borde släppa filmerna istället, för då är det ju "helt grönt".

Precis, men då tänker jag som så att jag vloggar medans jag går in i en butik, provar lite, gör ett montage i filmen och sedan använder kläderna i videon. Det där med att få betalning för att använda är nog inte riktigt rimligt krav för att få avdragsgill.

Men ja, ta en del av kostnaden och betala förmån privat etc lät inte dumt. Som du säger då är man ju skyddad oavsett.

Men sluta... Du kommer få en audit så långt uppkörd i röven att det sprutar skatt ur öronen på dig. Tror du de är dumma i huvudet på Skatteverket? Tror du att du är först med detta "geniala" upplägg?

Så fort du börjar få lite omsättning på sådana avdrag kommer du granskas ordentligt och taxeras. Vad du sedan hittar på för historier spelar ingen roll. De taxerar dig ändå. Du kan sedan roa dig med att bestrida detta i alla evighet om det roar dig.
Citera
2021-12-23, 18:16
Medlem
anorax1886s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Men sluta... Du kommer få en audit så långt uppkörd i röven att det sprutar skatt ur öronen på dig. Tror du de är dumma i huvudet på Skatteverket? Tror du att du är först med detta "geniala" upplägg?

Så fort du börjar få lite omsättning på sådana avdrag kommer du granskas ordentligt och taxeras. Vad du sedan hittar på för historier spelar ingen roll. De taxerar dig ändå. Du kan sedan roa dig med att bestrida detta i alla evighet om det roar dig.

Ad hominem.

Jag tror absolut inte de är dumma i huvudet, tvärtom. Sen vad som går att bevisa är en annan sak. Allt går inte hand i hand vet du.
Citera
2021-12-23, 18:36
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ad hominem.

Jag tror absolut inte de är dumma i huvudet, tvärtom. Sen vad som går att bevisa är en annan sak. Allt går inte hand i hand vet du.

Faktumet att du har köpt produkterna existerar. Du kommer bli beskattad. Det är inte ett brottmål vi talar om.

Men lycka till. Har du otur blir det ett brottmål av det när du väl trasslat in dig i många lögner nog och de plötsligt har uppsåt på dig med.
Citera
2021-12-23, 19:30
Medlem
anorax1886s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Faktumet att du har köpt produkterna existerar. Du kommer bli beskattad. Det är inte ett brottmål vi talar om.

Men lycka till. Har du otur blir det ett brottmål av det när du väl trasslat in dig i många lögner nog och de plötsligt har uppsåt på dig med.

Du behöver väl inte bli så grinig. Jag ville diskutera en hypotes, bolla lite. Fan vad du tog åt dig.

Jobbar du på SKV?
Citera
2021-12-23, 19:32
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PreciousCobra
Grundregeln är väl att du i så fall inte får (kunna) använda sakerna privat.

Jag vet att med till exempel kläder så är det väl i stort sett ett krav att det är profilkläder om det överhuvudtaget kan liknas vid normala kläder (dvs inte kökskläder, uniform motsv) för att Skatteverket ska godkänna avdragen.

Mat finns det väl också regler kring med representation, traktamente och så vidare, inte så påläst men tror inte ditt upplägg funkar riktigt så bra som du tänkt dig men visst, det kan säkert mörkas många utgifter som sedan används privat ändå.

Hur kontrollerar SKV att de inte används privat?
Citera
2021-12-23, 19:35
Medlem
anorax1886s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Hur kontrollerar SKV att de inte används privat?

Vanligtvis (dvs inte influencer i mitt argument) så om du flashar på sociala medier på tydligt privata tillfällen. Vanligt bland folk som säger att de bedriver klockhandel (alltså köp och sälj).
Citera
2021-12-23, 19:56
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Vanligtvis (dvs inte influencer i mitt argument) så om du flashar på sociala medier på tydligt privata tillfällen. Vanligt bland folk som säger att de bedriver klockhandel (alltså köp och sälj).

Är man tillräckligt smart så flashar man inte i sociala medier och då kommer nog ingen kunna veta 😉
Citera
2021-12-23, 20:08
Medlem
anorax1886s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Är man tillräckligt smart så flashar man inte i sociala medier och då kommer nog ingen kunna veta 😉

Ja precis. Tänkte jag svarade på din fråga hur folk åker fast på att det används privat.

Men givetvis, gör man en sån grej så får man tänka lite långsiktigt också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in