2021-12-23, 20:11
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Hur kontrollerar SKV att de inte används privat?

Utgångspunkten är det omvända, dvs att grejerna som typiskt sett används privat faktiskt också används privat, så bevisbördan ligger i princip på dig.

Inte så lätt att bevisa - eller göra sannolikt som är det korrekta uttrycket - att ett plagg eller en klocka inte använts privat.

I de få fall där man sluppit förmånsbeskattning så har det funnits ett reellt tvåpartsförhållande - dvs arbetsgivaren och jag är i princip inte släkt eller på annat sätt i intressegemenskap - och dessutom exempelvis ett förbud i personalhandbok att använda plagget eller vad det nu kan vara privat.
Senast redigerad av lemonzhello 2021-12-23 kl. 20:14.
Citera
2021-12-23, 21:57
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Är man tillräckligt smart så flashar man inte i sociala medier och då kommer nog ingen kunna veta 😉

Du kommer ju att redovisa inköpen. Skatteverket kommer att utgå från att det inte är avdragsgillt och sedan är det upp till dig att argumentera för det. Ett enmansbolag som försöker leva genom företaget för att undvika skatt är ganska tydligt. Börjar du då konstruera omständigheter för att undvika skatt blir det brottsligt.
Citera
2021-12-23, 21:58
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anorax1886
Du behöver väl inte bli så grinig. Jag ville diskutera en hypotes, bolla lite. Fan vad du tog åt dig.

Jobbar du på SKV?

Det är lite barnsligt det här... Är det första året du ska betala skatt eller?
Citera
2021-12-23, 22:47
Medlem
anorax1886s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Det är lite barnsligt det här... Är det första året du ska betala skatt eller?

Nädå du behöver inte vara orolig. Drivit bolag i en mängd år. Men du verkar fortfarande inte förstå innebörden av vad en "diskussion" är. Detta var en tanke som kom till mig, och ville höra hur andra resonerar då det är en gråzon.

Sluta gå på bidrag och försök hitta ett sätt att betala mindre skatt som vi andra som jobbar för våra pengar. Förstår att du är ointresserad då du säkert tar emot ett och annat bidrag efter din medverkan i lyxfällan och din "arbetsskada".

God jul!
Citera
2021-12-23, 22:53
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anorax1886
Nädå du behöver inte vara orolig. Drivit bolag i en mängd år. Men du verkar fortfarande inte förstå innebörden av vad en "diskussion" är. Detta var en tanke som kom till mig, och ville höra hur andra resonerar då det är en gråzon.

Sluta gå på bidrag och försök hitta ett sätt att betala mindre skatt som vi andra som jobbar för våra pengar. Förstår att du är ointresserad då du säkert tar emot ett och annat bidrag efter din medverkan i lyxfällan och din "arbetsskada".

God jul!

Nu börjar du bli patetiskt...

Har du drivit bolag mer än ett år vet du att detta inte fungerar.
Citera
2021-12-23, 22:55
Medlem
Man kan starta vilket företag som helst och dra av precis vad man vill. Ingen kommer att hindra dig, det kanske till och med går bra ett par år. Men... "dont do the crime if you cant do the time"
Citera
2021-12-23, 22:57
Medlem
anorax1886s avatar
Citat:
Nu börjar du bli patetiskt...

Har du drivit bolag mer än ett år vet du att detta inte fungerar.

Du. Missar. Fortfarande. Hela. Poängen.

Vi släpper det här nu. God jul, och gott nytt år.
Citera
2021-12-23, 23:00
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Det skattemyndigheten kommer att gå på är huruvida det är din huvudsakliga förvärvsinkomst och det är summor som går att leva på. Åker du på skatterevision och har dragit in åtminstone en halv miljon på influencer-leverne torde det vara lugnt, men fixar du det? Tveksamt.
Citera
2021-12-23, 23:05
Medlem
PreciousCobras avatar
Citat:
Hur kontrollerar SKV att de inte används privat?

Det är givetvis svårt det är därför företag normalt "bara" köper in profilkläder, då blir man inte alls lika ifrågasatt.

Med andra ord, det är egentligen oviktigt OM du använder kläderna privat eller ej. Skatteverket kommer vara mycket tjuriga med att godkänna avdrag på kläder som inte har en logga eller är omöjliga att använda privat, exempelvis kockkläder. Jag vet att folk som jobbar på bank haft problem då de velat köpa kostymer och göra avdrag för...
Citera
2021-12-23, 23:12
Medlem
Anktalares avatar
Hur ska du förklara att du inte drar in en krona till företaget? Din affärsplan kommer bli sågad vid fotknölarna när de ringer upp dig.
Citera
2021-12-23, 23:31
Medlem
anorax1886s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anktalare
Hur ska du förklara att du inte drar in en krona till företaget? Din affärsplan kommer bli sågad vid fotknölarna när de ringer upp dig.

Läser inte folk på flashback? Jag sa i trådstart samt i ett ytterligare inlägg att jag drar in pengar till bolaget då jag arbetar som konsult inom sociala medier.
Citera
2021-12-24, 09:43
Medlem
Citat:
Men sluta... Du kommer få en audit så långt uppkörd i röven att det sprutar skatt ur öronen på dig. Tror du de är dumma i huvudet på Skatteverket? Tror du att du är först med detta "geniala" upplägg?

Så fort du börjar få lite omsättning på sådana avdrag kommer du granskas ordentligt och taxeras. Vad du sedan hittar på för historier spelar ingen roll. De taxerar dig ändå. Du kan sedan roa dig med att bestrida detta i alla evighet om det roar dig.

Syns detta vid bokslut menar du? Annars är det ju bara vid en revision, och den är ju rätt liten chans att få
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in