Citat:
Ursprungligen postat av
palats
Blir väldigt lätt att genomskåda att du ej är seriös om du regelbundet ej offentliggör videomaterialet.
Skatteverket är extremt kinkiga med att godkänna sådana här avdrag. Ska man ens ha chansen att få det godkänt måste upplägget vara oantastligt.
Jag hör vad du säger, men jag tror inte jag håller med dig. Alltså om man gör en långfilm, men den släpps aldrig. Ska man då retroaktivt ta på sig inköpen privat? Det blir ju ologiskt egentligen. Men jag förstår vad du menar. Kanske borde släppa filmerna istället, för då är det ju "helt grönt".
Citat:
Ursprungligen postat av
billigost
Om du gör det i ett AB så är det ju grönt att dra av allt, men då måste inköpen ha en koppling till företaget mer än att det är ett inköp. Dvs om du köper in kläder på företaget så bör du rimligtvis åstadkomma en deal med företaget som tillverkat dem att du får en viss betalning beroende på hur mycket kläderna exponeras i dina kanaler.
Men en viktig tumregel är att ju mer du har möjlighet att nyttja inköpen privat desto mer bör du fundera på att bara dra av en del av inköpen i företaget och resten som privat, då kommer du alltid undan, typ.
Precis, men då tänker jag som så att jag vloggar medans jag går in i en butik, provar lite, gör ett montage i filmen och sedan använder kläderna i videon. Det där med att få betalning för att använda är nog inte riktigt rimligt krav för att få avdragsgill.
Men ja, ta en del av kostnaden och betala förmån privat etc lät inte dumt. Som du säger då är man ju skyddad oavsett.