Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Hur motiverar Du att det finns mänskliga rättigheter? Är det något medfött eller något som finns så länge det är "bra"?
Inte fan är jag så korkad att jag tror att punkterna med de mänskliga rättigheterna, hur många de nu är, skulle stå skrivet nånstans på nån molntapp i eviga guldbokstäver...bara för människan att susa upp i himlen och kopiera av.
Mänskliga rättigheter är en idé/ koncept genomtänkt, utfört och underskrivet i de flesta nationer av idag undantaget några som inte vill "vara med" ofta religiöst fundamentala dito som tror på nån "molntapp" med andra eviga bokstäver.
Citat:
Nej, det är "Ni" som använder det som kriterium. Vi som har ett mera naturrättsligt sätt att betrakta människolivet beaktar DNA och konceptionsögonblicket, emedan dessa betydligt mera distinkta aspekter av människolivet.
"Ni"??? Sverige och stora delar av västvärlden använder detta kriterium.
Så betydligt mer VI om jag får be....stollarna som tror på "naturätt" och DNA heligheten och att kvinnor inte ska få lova inneha makt pga att de inte ska få inneha makt.... får du stå för själv tack.
Citat:
Hade alla do-gooders och bleeding hearts begripit detta redan för hundra år sedan, så hade man alltid villkorat barnvaccin mot preventivmedel. Då hade vi inte haft det demografiska nödläge som nu råder i stora delar av världen, och svensk befolkning hade kunnat växa under kontrollerade former med i snitt en så där 2,3 barn per kvinna.
Nej s.k. do-gooders uppfann preventivmedel och säkra aborter samt den alldeles nya och fräscha idén av att även kvinnor är människor med rättigheter.
Och aha...nu är du igång och ska förbjuda småbarn sina barnvaccin också, utöver barnbidraget med mottot att skänka barn maximal trygghet eller?
Dina föräldrar använder inte preventivmedel men DÅ serru lilla plutt då får du inga vaccin, så att vi på så sätt kan säkra att du avlider i mässlingen eller stelkramp.
Eller vad fan menade du?
Citat:
Du hysterietramsar för för mycket. Jag kan inte tänka mig att han vill mörda alla spädbarn. Däremot är han tämligen vidlyftig med vad han anser vara acceptabla grunder för att ta livet av födda barn.
Ja, det är ju extremt viktigt att den där nyfödda lilla parveln född med obotliga och livshotande skador
som gör att han långsamt kvävs under svår ångest måste genomlida detta....är ju hans "naturrätt", eller hur Uven
precis som att det är väldigt viktigt att vissa barn fråntas ekonomisk trygghet och garanteras svåra barndomar....för så SKA det vara...står i guld på molntappen.
Vore ju jävligt "vidlyftigt" att ha andra regelverk som garanterar alla barns bästa i så stor omfattning som möjligt efter alla barns olika livssituationer.
Citat:
För att vara utilitarist är Du märkligt intresserad av millimeterrättvisa mellan könen, när Du istället borde fundera mera över vad som fungerar. Men, det sammanhänger så klart med att Du vill slippa ansvar och få alla möjligheter - och sedan pladdrar Du runt detta för att legitimera Dina egoistiska anspråk, så att Du också kan ge intryck av att Du är god. Skall vi säga att detta sammanfattar feminismen - ansvarsflykt, möjlighetskrav och godhetsanspråk?
menar du rättvisa inte skulle fungera?
Jag tycker mer ansvarsflykt och egoism sammanfattar den antifeminism som du står för, utöver då ren och skär dumhet.
Citat:
Binnickemaskar? Det var ett seriöst inlägg i debatten...
Lika oseriöst som ditt påstående om maktojämlikhet till kvinnors fördel.
Vi har ett system idag som ger mest maktbalans och mest bra och vettiga konsekvenser för barn och vuxna.
Ditt system däremot skulle omdelbart förskjuta maktobalansen rejält. typ 10-0
Så jag upprepar vågar du seriöst hävda att du på nått sätt skulle vara intresserad av maktbalans dvs jämställdhet mellan könen?
Citat:
Det är jag som framhåller tryggheten för barn som avgörande. Du tjatar mest om jättvisa (Annie Lööf-uttal) och jämlikhet. Utilitaristiskt sett har således män inget att tjäna på Din sorts rättvisa.
Ja OJ! vad din variant av samhälle gett/ ger trygghet till barn du...herrejävlars.
och berätta igen...hur ger du barn till ogifta ensamstående föräldrar trygghet via att frånta dem sitt barnbidrag?
Får jag påminna herrn om vad utilitarism står för:
"teori inom normativ etik som föreskriver att den rätta handlingen är den som maximerar nyttan, det vill säga maximera utfallet av lycka och minimera utfallet av lidande."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Utilitarism
den handlar alltså inte om att vissa ska "tjäna" mer på den än andra. Utan att alla, ska tjäna på den.
Så blanda inte ihop den med din egen ideologi som handlar om att svenskar och män ska tjäna mest på biffen... och utlänningar, kvinnor och barn ska underordnas och serva.
Citat:
Sverige har det, men svenska folket har det inte. Det är också ett ansvar som Din sida har att bära.
Svenska folket är de människor som bor i Sverige. Vi har för länge sen utrett att tom de som du kallar för svenskar är ett gravt mixat folk av alla möjliga etniciteter, så tycker kanske det är dags att du lägger ner den där extremnationalistiska tramset.
Och de är på intet vis viktigare än andra människor som bor i andra delar av världen.
Jag är tom lite inne på att människan heller inte är viktigare än annat liv i denna värld, om vi nu ska prata lite "Singerskt".
utan djur, träd, växter, insekter etc så lär vi ju oavsett dö ut rätt snabbt, svenskar eller ej.
men så klart! väldigt viktigt att de sista arma lidande stackarna på detta klot på väg mot planetkollaps är svenskar. Låt dumheten segra.