2021-12-23, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastAreaPapist
Ja, han är väl rimligen med på någon slags top-fem-lista. Om jag ska dra lite subjektiva sannolikheter ur röven kanske jag skulle få det till typ:
  • CA, 15%
  • Någon slags polis-konspiration, 5%
  • CP, 5%
  • SE, 5%
  • Någon annan, 70%
Helt lösa gissningar som jag inte är speciellt intresserad av att försvara, men ibland får jag känslan av att folk är mer överens än det verkar i diskussionerna om SE. De flesta är väl med på någon form av "Det kan ha varit SE, men vi vet inte. Antagligen var det någon annan". Eller är det någon i tråden som kastar handsken och sätter sin sannolikhet på SE under, säg, 0,1% eller över 50%?

De flesta på "förnekarsidan" utesluter i stort sett all möjlighet på SE som GM, flera har uttryckligen tillskrivit SE under 0,1%. Vi är några som har kämpat i motvind genom tusentals inlägg för att försvara att han ska anses vara misstänkt. Man har t.o.m. fått utstå kritik för att man inte väljer en tvärsäker ståndpunkt i endera riktning. Sen har vi ett antal idioter i "sekten" som anser det vara bevisat att SE är GM. Av någon anledning är de inte lika långlivade i tråden.

För mig är det självklart att inget är bevisat. Att SE inte är supersannolik som GM, men att han är misstänkt. Det är vi som har den inställningen och de som ser honom som närmast omöjlig som blir kvar i tråden över tid Debatten kommer alltid tillbaks till om han ska misstänkas eller uteslutas.
Citera
2021-12-23, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Man ska ha klart för sig att palmemordet säkert kommer gå till historien som den mest omskakande händelsen i Sverige på 1900-talet.

Många vill komma in i historieböckerna, inte minst som GM. Fler än 100 erkännanden. Med det i åtanke kanske inte så konstigt att det kan finnas ett vittne som hittar på en massa, för att kunna hamna i historieböckerna.

Jo det kanske iofs inte Engström tänkte på just där o då att det skulle bli så olöst ...

Visst kan han ljuga som vittne men då ska man faktiskt komma ihåg att dom som ljuger så nära ett mordfall också ofta har med mordet att göra...

O även om han inte har det o några uppgifter känns tveksamma o utan alibi så är misstänkt inget konstigt alls
Citera
2021-12-23, 03:24
Medlem
Citat:
Han kan vara GM, men det finns ju inte en enda besvärande omständighet som inte kan förklaras på något annat sätt än att han ljuger för att bli känd osv.

Om det bara fanns någon eller några omständigheter som visar på våld, extrem-aktivism (exempelvis i något obskyrt parti som EAP), militärt överintresse eller extremt vapenintresse så skulle det ge lite mer tyngd åt spåret SE.

Men nu har vi den lojale fast anställde som haft samma jobb i decennier, jobbar med estetik (grafisk design), försöker rädda en skola i Täby och spelar bridge en gång i veckan.

Det finns inte tendenser överhuvudtaget till någon som helst våldshandling, vilket också bekräftas av exfrun och grannens (vapenhandlarens) dotter.

Som gärningsmannaprofil är det ju ett bottennapp.

Men jag utesluter ingenting.

Om han på något sätt rättsaktist så är ju inte själva våldet i sig av någon betydelse ..

Det är inget krogslagsmål direkt. .

Sen är det ju mord av en känd person o det har vi sett i andra fall att det inte behöver vara en GM med högt våldskapital utan motivet kan vara politiskt typ...
Citera
2021-12-23, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
De flesta på "förnekarsidan" utesluter i stort sett all möjlighet på SE som GM, flera har uttryckligen tillskrivit SE under 0,1%. Vi är några som har kämpat i motvind genom tusentals inlägg för att försvara att han ska anses vara misstänkt. Man har t.o.m. fått utstå kritik för att man inte väljer en tvärsäker ståndpunkt i endera riktning. Sen har vi ett antal idioter i "sekten" som anser det vara bevisat att SE är GM. Av någon anledning är de inte lika långlivade i tråden.

För mig är det självklart att inget är bevisat. Att SE inte är supersannolik som GM, men att han är misstänkt. Det är vi som har den inställningen och de som ser honom som närmast omöjlig som blir kvar i tråden över tid Debatten kommer alltid tillbaks till om han ska misstänkas eller uteslutas.

Håller med fullständigt...

I denna tråd får man inte hålla Engström som misstänkt utan hållbara bevis...

Isåfall ska det gälla att andra potentiella GM som VG..CA...CP...osv...

Så jag önskar också en annan debatt i tråden för det med bevis kan vi åtminstone enas om att det finns inte oavsett GM...
Citera
2021-12-23, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin

Man kan så klart ha olika åsikter, men jag tror att många som anser att man ganska säkert kan säga att SE genomförde mordet egentligen inte ger så mycket för hur privatspanare m.m. resonerar, vilket jag håller med om. Olika privatspanare, förnekares, existensberättigande är ju att säga någonting i stil med "han är ju känd för att skrävlat mycket". Men när man jobbat med brott inser att man kan lämna en sådan förklaring utan hänseende. Det är helt enkelt inte samma sak att vara en person som skarvar eller överdrivet, och att vara en person som ljuger i en mordutredning. 99 % av personer som ljuger i en mordutredning är nämligen på ett eller annat sätt inblandade i mordet.
Citera
2021-12-23, 09:53
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Men om SE inte var där efter skotten, hur skall man då förklara samstämmigheten mellan SE:s och andra personers (som t.ex. Lisbeth Palmes och taxichauffören Hans J:s) vittnesmål om hur den förmodade gärningsmannen rörde sig in mot gränden/Tunnelgatan strax efter skotten:
(FB) Skandiamannen
Ja där har vi onekligen "samstämmighet" men det är nog inte det som förnekarna menar när de använder sig av ordet "samstämmigt".

(FB) Skandiamannen
Citera
2021-12-23, 10:05
Medlem
quggels avatar
En fråga som alla här bör tänka igenom är:

När laddar SE revolvern och varför?

En långpipig revolver laddas genom att man plockar upp en ask med patroner, fäller ut patronhuset (eller vad det kallas) på revolvern och stoppar i ammunitionen. Ett moment som inte kan göras på trottoaren utan att bli sedd. Och dessutom tar lite tid och fipplande med ask och revolver. Den bör ha varit laddad. Och menar ni att han gör detta innan han går ut, som personskydd? En skarpladdad långpipig revolver innanför rocken, som personskydd?
Citera
2021-12-23, 13:10
Medlem
Citat:
En fråga som alla här bör tänka igenom är:

När laddar SE revolvern och varför?

En långpipig revolver laddas genom att man plockar upp en ask med patroner, fäller ut patronhuset (eller vad det kallas) på revolvern och stoppar i ammunitionen. Ett moment som inte kan göras på trottoaren utan att bli sedd. Och dessutom tar lite tid och fipplande med ask och revolver. Den bör ha varit laddad. Och menar ni att han gör detta innan han går ut, som personskydd? En skarpladdad långpipig revolver innanför rocken, som personskydd?

Ja en teori är ju att han helt enkelt är en feg man o har vapen som skydd...

Sen är det väl inte 100% att vapnet var långpipigt..
Citera
2021-12-23, 13:44
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Ja en teori är ju att han helt enkelt är en feg man o har vapen som skydd...

Sen är det väl inte 100% att vapnet var långpipigt..

Typen av ammunition samt vittnesmål indikerar att det ska ha varit ett sådant, såvitt jag vet. Men kanske någon annan har lite mer koll här?

100% säkerhet finns väl inte kring någon detalj i denna historia, förutom att Palme sköts på Sveavägen.
Citera
2021-12-23, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Man kan så klart ha olika åsikter, men jag tror att många som anser att man ganska säkert kan säga att SE genomförde mordet egentligen inte ger så mycket för hur privatspanare m.m. resonerar, vilket jag håller med om. Olika privatspanare, förnekares, existensberättigande är ju att säga någonting i stil med "han är ju känd för att skrävlat mycket". Men när man jobbat med brott inser att man kan lämna en sådan förklaring utan hänseende. Det är helt enkelt inte samma sak att vara en person som skarvar eller överdrivet, och att vara en person som ljuger i en mordutredning. 99 % av personer som ljuger i en mordutredning är nämligen på ett eller annat sätt inblandade i mordet.

Ja vem fan hittar på saker i en mordutredning på en statsminister...

Detta är ju väldigt märkligt dessutom för palmeuyredarna fastslog ju själva redan 1986 att Engströms berättelse var konstig o passade inte ihop...

HH gjorde ett grovt fel att inte tro på den ensamma galningen ...
Citera
2021-12-23, 13:56
Medlem
Citat:
Typen av ammunition samt vittnesmål indikerar att det ska ha varit ett sådant, såvitt jag vet. Men kanske någon annan har lite mer koll här?

100% säkerhet finns väl inte kring någon detalj i denna historia, förutom att Palme sköts på Sveavägen.

Sen är det ju ett klumpigt vapen oavsett GM..

O då tänker jag såhär: Att om det är planerat mord så kanske man inte tar ett sådant vapen ?
Citera
2021-12-23, 14:10
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Sen är det ju ett klumpigt vapen oavsett GM..

O då tänker jag såhär: Att om det är planerat mord så kanske man inte tar ett sådant vapen ?

Ja, det är ett klumpigt vapen och passar inte riktigt in på SE som bar plastrong och handledsväska. Han gör också mycket riktigt ett uttalande i Skydd & Säkerhet om att han skulle valt ett mindre vapen om han vore mördaren.

Valet av vapen passar ju bättre in på en kriminell person som kommer över ett sådant vapen via sitt kontaktnät av kriminella. Typ CP. Där passar ju vapnet in beydligt bättre och han hade väl struntat i vilken typ av vapen han fick tag på vid tillfället. Bara det funkar att döda med.

Så helt enkelt:
SE hade valt ett mindre smidigare vapen.
En yrkesmördare hade åtminstone haft ljuddämpare.
Återstår den korkade missbrukaren, typ.
Senast redigerad av quggel 2021-12-23 kl. 14:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in