2021-12-22, 20:12
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Vilka har CA och VG mördat? Sedan kan jag inte förstå varför det ska anses ha bäring. Andrej Tjikatilo mördade över 50 människor men jag har svårt att se hur han är mer misstänkt för mordet än vad SE är.

Det är samma sak med CA och VG. Gedigen bevisning krävs jämf med exempelvis KGB som mördar på rutin.
Citera
2021-12-22, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Det är samma sak med CA och VG. Gedigen bevisning krävs jämf med exempelvis KGB som mördar på rutin.

Vilka bekräftade mördare kan då misstänkas för mordet på Olof Palme?

"Gedigen bevisning krävs jämfört med exempelvis KGB som mördar på rutin"

Så det krävs inga indicier för att påstå att KGB mördade Palme medan det krävs bevis för att misstänka att SE gjorde det?
Citera
2021-12-22, 20:27
Medlem
EastAreaPapists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Dock är det rätt att misstänka honom..

Hellre ha fler misstänkta än färre o speciellt eftersom det inte blivit löst på 35år...Varför då plocka bort ett ev ljugande vittne ?
Ja, han är väl rimligen med på någon slags top-fem-lista. Om jag ska dra lite subjektiva sannolikheter ur röven kanske jag skulle få det till typ:
  • CA, 15%
  • Någon slags polis-konspiration, 5%
  • CP, 5%
  • SE, 5%
  • Någon annan, 70%
Helt lösa gissningar som jag inte är speciellt intresserad av att försvara, men ibland får jag känslan av att folk är mer överens än det verkar i diskussionerna om SE. De flesta är väl med på någon form av "Det kan ha varit SE, men vi vet inte. Antagligen var det någon annan". Eller är det någon i tråden som kastar handsken och sätter sin sannolikhet på SE under, säg, 0,1% eller över 50%?
Citera
2021-12-22, 20:29
Medlem
quggels avatar
Citat:
Vilka bekräftade mördare kan då misstänkas för mordet på Olof Palme?

"Gedigen bevisning krävs jämfört med exempelvis KGB som mördar på rutin"

Så det krävs inga indicier för att påstå att KGB mördade Palme medan det krävs bevis för att misstänka att SE gjorde det?

Du fattar mycket väl vad jag menar. Till och med Thomas Pettersson kallar SE en osannolik mördare. Då kanske man ska ha en del att komma med om man själv har kommit till slutsatsen att han inte är sannolik som GM.
Citera
2021-12-22, 20:35
Medlem
Citat:
Du fattar mycket väl vad jag menar. Till och med Thomas Pettersson kallar SE en osannolik mördare. Då kanske man ska ha en del att komma med om man själv har kommit till slutsatsen att han inte är sannolik som GM.

Nej, jag förstår faktiskt inte vad du menar. Att Thomas Pettersson kallar honom osannolik betyder ju inte att han anser att det är otroligt. Tvärtom.
Citera
2021-12-22, 20:37
Medlem
quggels avatar
Man ska ha klart för sig att palmemordet säkert kommer gå till historien som den mest omskakande händelsen i Sverige på 1900-talet.

Många vill komma in i historieböckerna, inte minst som GM. Fler än 100 erkännanden. Med det i åtanke kanske inte så konstigt att det kan finnas ett vittne som hittar på en massa, för att kunna hamna i historieböckerna.
Citera
2021-12-22, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastAreaPapist
Förlåt för sent svar. Jag är rädd att jag inte har något vidare intressant att säga om det utan bara kommer upprepa saker som ältats i tråden. I slutändan landar det väl bara i hur man värderar uppgifterna. Men det finns ingen teknisk bevisning mot honom, och inget vittne ser honom skjuta eller kan ens identifiera honom. Allt man har är en historia om hur det skulle ha kunnat gå till rent tidsmässigt och ganska forcerade förklaringar vad gäller vapen och motiv. De indicier du nämner är ju besvärande, men enklare att förklara utan att han skjuter Palme.

Ok, jag uppskattar att du tog dig tid att svara, även om jag inte alls förstår att omständigheterna är enkla att förklara enligt dig. Ur mitt perspektiv är det just uppsjön av svårförklarade omständigheter som gör misstanken mot honom tämligen stark.
Citera
2021-12-22, 21:32
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Thomas Pettersson menar naturligtvis att SE av tidigare Palmeutredningar (i synnerhet PU/86) betraktats som en osannolik mördare och därför gått under radarn. Om man är observant så ser man att i bokomslaget för den andra utgåvan så är O:et i boktiteln nästan bortsuddat.
Citera
2021-12-22, 21:37
Medlem
quggels avatar
Citat:
Nej, jag förstår faktiskt inte vad du menar. Att Thomas Pettersson kallar honom osannolik betyder ju inte att han anser att det är otroligt. Tvärtom.

Han kan vara GM, men det finns ju inte en enda besvärande omständighet som inte kan förklaras på något annat sätt än att han ljuger för att bli känd osv.

Om det bara fanns någon eller några omständigheter som visar på våld, extrem-aktivism (exempelvis i något obskyrt parti som EAP), militärt överintresse eller extremt vapenintresse så skulle det ge lite mer tyngd åt spåret SE.

Men nu har vi den lojale fast anställde som haft samma jobb i decennier, jobbar med estetik (grafisk design), försöker rädda en skola i Täby och spelar bridge en gång i veckan.

Det finns inte tendenser överhuvudtaget till någon som helst våldshandling, vilket också bekräftas av exfrun och grannens (vapenhandlarens) dotter.

Som gärningsmannaprofil är det ju ett bottennapp.

Men jag utesluter ingenting.
Citera
2021-12-22, 21:45
Medlem
Citat:
Det skulle ändå kunna vara så att han ej är GM, trots att han hittar på allt, för suget att bli någon, en kändis, någon som blev ett supervittne, är så stort.

Han känner att han inte uträttat något av vikt och värde i sitt liv, för sin omgivning och för samhället, men nu har han chansen.
.
Det var ju lite så när han försökte rädda skolan i Täby. Han gav blanka f*n i att han gick emot partilinjen. Kosta vad det kosta vill

Samma sak här: Han ör beredd att ljuga så inåt h**vete om att han var där, trots att hans insats som vittne var obefintlig (och inte heller GM). Men han såg chansen att bli någon, en centralfigur, som vittne.

Eller så var han GM men jag har svårt att tro det.

Jag förstår vad du säger om hur det skulle kunna finnas en slags psykologisk drivkraft bakom att hitta på en massa saker. Men vad jag menar är snarare att hans agerande/berättelse så att säga "vittnar" om att han inte ens var där efter skotten.
Citera
2021-12-22, 23:10
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Jag förstår vad du säger om hur det skulle kunna finnas en slags psykologisk drivkraft bakom att hitta på en massa saker. Men vad jag menar är snarare att hans agerande/berättelse så att säga "vittnar" om att han inte ens var där efter skotten.

Ja okej, det är mycket som är rörigt och/eller inte stämmer. Men som statsministermördare, borde han inte ha något litet skelett i garderoben? Någon form av tidigare våldsyttring? osv.

Jag har svårt att se att ngt sådant här kommer helt plötsligt.
Citera
2021-12-22, 23:15
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Men om SE inte var där efter skotten, hur skall man då förklara samstämmigheten mellan SE:s och andra personers (som t.ex. Lisbeth Palmes och taxichauffören Hans J:s) vittnesmål om hur den förmodade gärningsmannen rörde sig in mot gränden/Tunnelgatan strax efter skotten:
(FB) Skandiamannen
Senast redigerad av Draifos 2021-12-22 kl. 23:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in