2022-07-20, 18:43
  #34165
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Du menar detta med att Lisbet faktiskt gör något och aktivt försöker ta situationen framåt omöjliggör att hon skulle försöka aktivera mördarjakten? Nja.

Jag har inga problem med att språngmarschen spricker. Den är rätt irrelevant för mig.

Men berätta gärna hur du menar Lisbetsamtalet och språngmarschen hör ihop i din värld. Han kunde väl lika gärna ha påstått att han sprang efter poliserna för han själv sett en man i blå jacka.

Jo i kronologi så behöver han ju signalementet för att ha en anledning till att springa efter...Han har ju inte själv sett GM så visst behöver han då samtalet med Lisbeth!

Sen behöver han språngmarschen för att vara så mkt borta från mordplatsen som möjligt då han kanske inser att folk borde annars kunna bekräfta honom...

Även vittnesmålet med polisen som också blev obekräftade var just efter språngmarschen...

Så jag menar att med kronligin så hänger dom ihop...
Citera
2022-07-20, 18:44
  #34166
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Själv tror ju jag att PU hade uppgifter som friade SE. Bara att de inte sett dagens ljus i dokumentform ännu.

Det ante mig, att du skulle tro detta. Tvärtemot dig, tror jag ju att det finns dokument som stärker misstankarna mot SE (som PU har), bara att de inte sett dagens ljus i dokumentform ännu (alternativt är söndermaskade).
Citera
2022-07-20, 18:50
  #34167
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Ja, oavsett GM eller ej så uttryckte man ju tidigt i Palme-Rummet att "det är något fel med honom", etc. Det hade räckt med att man gjort en skriftlig gymnasie-analys av SE efter förhöret 25 april, för att någon skulle slå näven i bordet, och konstatera bluffen SE, man hade kunnat ta in honom i början på maj och "satt klorna i honom" en gång för alla, därefter hade man med lätthet kunna lägga honom "åt handlingarna" eller häktat honom. Men lyssnar man på stolnötarna från ljudupptagningarna i Palme-Rummet veckorna efter mordet, är det någonstans lätt att första, varför de inte orkade eller förmådde sig att göra en simpel analys av SE. Det problemet överlät man till en viss HS istället, som fick skriva en uppseendeväckande promemoria om SE, februari 1987.
I februari 1987 är det fortfarande en person i Palmerummet som tror att det är SE som springer på David Bagares gata, "... jag kommer inte ifrån att det är Engström som springer i trapporna, att det är Engström som springer där uppe", någon som har koll på utredarna och lyckats identifiera vem det är som säger det?

https://www.svtplay.se/video/29567032/palmemordaren?position=1453&id=jXYPGJq
(spela från 24 minuter)
__________________
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-07-20 kl. 18:55.
Citera
2022-07-20, 18:53
  #34168
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Biografen Grand låg inte precis vid mordplatsen. Anser att det fanns flera sk Grandman dvs var olika personer som de såg under olika tider och platser omkring och inne i Grand dessutom. Jag frågade dig om du anser att mannen som gick utanför gatuköket var mördaren (som enligt Ljubisa N sade var vithårig i första förhöret men han ändrade sig med tiden) men du svarade inte.

Jag svarade inte av den enkla anledningen att han inte säger att mannen är vithårig.

Men nu var det ju så att jag tog upp mannen för att visa att Pia uppenbarligen hade fel, folk gick bakom Palme. Så att hon säger att ingen följer efter Palme betyder inte så mycket. Säger hon inte att ingen går 10 m bakom?
Citera
2022-07-20, 18:56
  #34169
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
I februari 1987 är det fortfarande en person i Palmerummet som är övertygad om att "... jag kommer inte ifrån att det är Engström som springer i trapporna, att det är Engström som springer där uppe", någon som har koll på utredarna och lyckats identifiera vem det är som säger det?

https://www.svtplay.se/video/29567032/palmemordaren?position=1453&id=jXYPGJq
(spela från 24 minuter)

Just det, så var det ja. Hans namn kanske står med i något protokoll från februari 1987, men svårt att veta vilket datum och vilken av utredarna, han låter dock inte purung, övre medelåldern mer?
Citera
2022-07-20, 18:56
  #34170
Medlem
Två frågor till de som är säkra på att SE är oskyldig:

1. Är det rimligt att han från mordplatsen kan urskilja att LJ har på sig en mörkblå täckjacka? Det är nämligen det han säger i första förhöret. Han har då inte pratat med Lisbeth. Måste vara synskärpa som en örn?

2. Hur ställer ni er till att han i ett förhör menar att han först pratar med LP och sedan ser LJ? I de andra är det tvärtom.
Citera
2022-07-20, 19:03
  #34171
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Just det, så var det ja. Hans namn kanske står med i något protokoll från februari 1987, men svårt att veta vilket datum och vilken av utredarna, han låter dock inte purung, övre medelåldern mer?
De två som var intresserade av SE som eventuell gärningsman var Arne Irvell och Per Skoglund. AI hade dock gått i pension under sommaren 86 och PS tror jag inte fick sitta i Palmerummet (längre) i feb 1987.

Någon av utredarna säger strax efter i videon att "han är kvar som varande på brottsplatsen ... det finns ingen anledning att utreda honom separat" och så avför Holmér Engström från utreedningen.
__________________
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-07-20 kl. 19:12.
Citera
2022-07-20, 19:09
  #34172
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det finns inget logiskt samband mer än i den fria fantasins värld.

En förenklad hypotetisk teori om Engströms berättelse :

Vi leker med tanken att Engström är GM

När Engström ramlar in på Skandia ca 23:38 så berättar han för vakterna som undrar vad i helsike han kommer tillbaka för o samt uppjagad , att han varit på en brottsplats med Olof som offer..

Nu har redan Engström försatt sig i en postion att han befunnit sig på brottsplatsen i ca 15min utan att varit där !

Sen det enda han gör eg är att han försöker bekräfta sin närvaro så mkt han kan utan att vara där...

Varför lägger han till den korkade språngmarschen...Jag tror att han faktiskt är rädd för en del vittne ang sett honom springa o försöker korkat nog säga att han sprang...Men som vittne
Citera
2022-07-20, 19:11
  #34173
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
De två som var intresserade av SE som eventuell gärningsman var Arne Irvell och Per Skoglund. AI hade dock gått i pension under sommaren 86 och PS tror jag inte fick sitta i Palmerummet (längre) i feb 1987.

Skoglund känns ju som en rimlig kandidat.

Lite intressant (och märkligt) att Borgnäs bestämt hävdar att AI inte alls trodde på SE, utan på att SÄPO låg bakom mordet, vilket han påstår sig ha täckning för eftersom han fått AIs samlade anteckningar efter dennes död. Dock är ju detta enbart Borgnäs ord, han har ju notoriskt vägrat att visa dessa anteckningar, eller berättat om vad som står med ingående. Vill minnas att han fick kritik av Per och Andreas kring detta under debatten i Palmemordspodden kring granskning av granskarna?
Citera
2022-07-20, 19:20
  #34174
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Skoglund känns ju som en rimlig kandidat.

Lite intressant (och märkligt) att Borgnäs bestämt hävdar att AI inte alls trodde på SE, utan på att SÄPO låg bakom mordet, vilket han påstår sig ha täckning för eftersom han fått AIs samlade anteckningar efter dennes död. Dock är ju detta enbart Borgnäs ord, han har ju notoriskt vägrat att visa dessa anteckningar, eller berättat om vad som står med ingående. Vill minnas att han fick kritik av Per och Andreas kring detta under debatten i Palmemordspodden kring granskning av granskarna?
Jag gjorde ett tillägg i tidgare inlägg:
"Någon av utredarna säger strax efter i videon att "han är kvar som varande på brottsplatsen ... det finns ingen anledning att utreda honom separat" och så avför Holmér Engström från utredningen."

Tycker det låter som samma röst som den som trodde det var Engström som sprang, kan det vara Håkan Ström? Om man tolkar Ströms PM så verkar han tro att det är SE som springer men att han ändå inte är GM, han var ju "kvar som varande" på brottsplatsen.
__________________
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-07-20 kl. 19:22.
Citera
2022-07-20, 19:24
  #34175
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag svarade inte av den enkla anledningen att han inte säger att mannen är vithårig.

Men nu var det ju så att jag tog upp mannen för att visa att Pia uppenbarligen hade fel, folk gick bakom Palme. Så att hon säger att ingen följer efter Palme betyder inte så mycket. Säger hon inte att ingen går 10 m bakom?

Ljust melerad och ljushårig är inte mörkhårig i.a.f. http://www.itdemokrati.nu/page36b.html

Det är väl önsketänkande och spekulation från din sida att "folk gick bakom Palme" från Grand. Vittnet Pia sade att hon inte såg någon alls göra det så mer sannolikt gjorde ingen det.
Citera
2022-07-20, 19:25
  #34176
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag gjorde ett tillägg i tidgare inlägg:
"Någon av utredarna säger strax efter i videon att "han är kvar som varande på brottsplatsen ... det finns ingen anledning att utreda honom separat" och så avför Holmér Engström från utredningen."

Tycker det låter som samma röst som den som trodde det var Engström som sprang, kan det vara Håkan Ström? Om man tolkar Ströms PM så verkar han tro att det är SE som springer men att han ändå inte är GM, han var ju "kvar som varande" på brottsplatsen.

Aha - missade det. Jag är inte lika övertygad som dig om att det låter som samme person. Jag har även fått för mig att Håkan Ström var yngre då, typ 25-30 år. Jag tycker personen låter betydligt äldre. Men, jag kan ha fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in