Citat:
Ursprungligen postat av
Darkwing Duck
Snacka om att inte ha koll...
Jaha, då skall vi se.
Citat:
Ursprungligen postat av
Darkwing Duck
Enligt lag så får man bara ansöka om att bygga nya kärnkraftverk i Sverige:
- På de platser där det redan finns ett i drift, och
Tja, det känner jag till så där hade du fel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Darkwing Duck
- Om man är det företag som redan driver kärnkraftverket på platsen.
Det skulle vara en nyhet för mig om det stämmer. Vänligen visa var i lagen det står. Om du gör det medger jag villigt att jag inte hade koll på den lagtexten.
(Vill minnas att blykalla och KTH har skickat in ansökan. Förvisso prototyp, men icke desto mindre en reaktor. Och dom har väl inte åkt i fängelse för det).
Citat:
Ursprungligen postat av
Darkwing Duck
Annars får man inte ens skicka in en ansökan.
Böter eller fängelse på det?
Har du lagen som visar påföljden. Du vill ju antyda att du har koll.
Citat:
Ursprungligen postat av
Darkwing Duck
Idag finns det två företag som driver kärnkraftverk: Uniper och Vattenfall. Vattenfall är helt tydligt politiskt detaljstyrt så de lyder regeringens minsta vink. De ville uppgradera och bygga nytt, men så fort S/Mp kom till makten så hemligstämplade de sina planer och bestämde sig för att lägga ned flera reaktorer i stället. Fast i Estland bygger de en ny...
Återstår då Uniper. De har sagt att de är intresserade av att bygga ny kärnkraft, men eftersom vi envisas med att välja regeringar som inte ens vill låta våra befintliga reaktorer köra vidare så är det lite vanskligt för ett företag att investera tiotals miljarder kronor i ett projekt som kanske aldrig ens får starta.
Skulle kunna vara så att Vattenfall bleknade när de insåg vad det kostade. Kostnaderna och förseningarna för Hinkley Point C, Flamanville 3, Olkiluoto 3 lär ju få den störste entusiasten att backa på att investera sitt pensionssparande.
För Vattenfall gäller att dom skulle behöva använda sina vinster. Givet att staten inte vill stjäla av folket och skjuta till med. Och det kan ju dröja innan dom har sparat ihop tillräckligt med kapital. Eller hur?
Kapitalkostnaden och prognoserna för elpriset lär göra att dom tvekar. Något politiskt hinder finns inte iom att vi kan ha 10 reaktorer. 4 till går att bygga. Var har det lagstiftats om något annat?
Då var det större motstånd när man drog igång optionshandel i Sverige. Och S var fast beslutsamma om att förbjuda det. Men det förbudet kom inte. Man insåg att det fanns ett behov. Precis som förarbetet till gällande lagstiftning för kärnteknisk anläggning pekar på ett behov.