2021-12-22, 19:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Du har missat att regeringen kör över FHM. Nya spännande tider detta.

Nej men på riktigt. Tyckte att FoHM och regeringen var överens kring barnens situation och att de därför valt bort vaccinpass i de sammanhangen. Jag börjar tro att detta elände aldrig kommer att sluta. Hur ska vi någonsin komma ur den här fällan? Vi är helt körda.
Citera
2021-12-22, 19:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Duger detta bättre?

Risken för att bli inlagd på sjukhus med omikron är två tredjedelar mindre än med delta enligt en mindre studie i Skottland, rapporterar Sky News.
Studien är baserad på 15 sjukhus och gjord av forskare på University of Edinburgh.

Ja men då kanske vi kan börja lyfta bort vaccinpassen nu då? Sluta kräva att folk ska tvångsvaccinera? Vore inte det rimligt?
Citera
2021-12-22, 19:38
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Nej men på riktigt. Tyckte att FoHM och regeringen var överens kring barnens situation och att de därför valt bort vaccinpass i de sammanhangen. Jag börjar tro att detta elände aldrig kommer att sluta. Hur ska vi någonsin komma ur den här fällan? Vi är helt körda.
Vi får se. Det kan bli så att Europa backar, men gränser är redan flyttade till nästa gång.
Citera
2021-12-22, 19:39
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det är åtminstone det som är syftet med restriktionerna.
Och de reducerar såklart R'. Restriktionerna kan såklart delas upp i fler termer där de olika restriktionatyperna har olika stor impact.

Precis. Då är det enklare att införa vaccinpass. Valet är fortfarande fritt att vaccinera eller ej. Och utan vaccinpass forceras antivaxarnas idioti för alla andra iom att Res blir högre än den annars hade kunnat vara.

Det vore tacknämligt om du kom med någon substans istället för ad hominem. Jag tar inte åt mig om du trodde det, eftersom jag vet att jag har rätt och du fel. Jag föreslår att du istället mailar din "idiot" - kritik till nature och de andra källorna/universiteten jag postade till detta resonemang. Det är helt enkelt såhär man räknar inom epistemologin. Och det är väldigt enkelt att förstå. Bara man är villig att förstå.

You tell me. Börja där. Och spekulationer och fantasier samt personangrepp undanbedes vänligen men bestämt.
I verkligheten har smittan bara ökat sedan ditt omhuldade pass börjat uppmuntra vaccinerade att sprida smitta. Du är en apa om du tror att din simla lilla formel kan fungera som en spåkula som låter dig se in i framtiden. Alla vettiga vet att verkligheten är långt mer komplicerad än så.
Citera
2021-12-22, 19:42
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ja men då kanske vi kan börja lyfta bort vaccinpassen nu då? Sluta kräva att folk ska tvångsvaccinera? Vore inte det rimligt?

Risken var ju bara en tredjedel mindre, kom de fram till. D.v.s. utan restriktioner skullle det ändå bli många svårt sjuka. Eftersom antalet som smittas är så fruktansvärt stort - det går så snabbt med denna nya varianten. (Med många fler smittade blir det fler sjuka än med den tidigare varianten, även om risken är två tredjedelar.)

Jag tycker att vi borde ha skyndat på med tredje sprutan, och under tiden stängt ner allt utom de mest nödvändiga verksamheterna. Och även STARKT avrått från privata möten mellan människor som inte redan bor ihop.
Citera
2021-12-22, 19:53
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, speciellt emot Omikron så har vare sig enbart dubbelvaccinerade eller de som, enbart, gått igenom en SARS-COV2 infektion speciellt bra skydd, 33 procents respektive 20 procents skydd.

Men det finns, faktiskt, bara en hållbar förklaring till att Sverige, hittills, klarat sig ifrån Omikron, (även fast fallen, nu, ökar snabbt i skåne, grannregion till Danmark där nu Omikron dominerar.)

Nej, det är, inte, D-vitamin. Portugal har både gott om solsken och sardiner. Den, enda, förklaringen är att vi, i Sverige, har en relativt utbredd hybridimmunitet. Accepterar du den hypotesen så faller, alla, pusselbitar på plats.
Finns ingen anledning att tjafsa om hybridimmunitet. Portugal hade en mycket lugn första våg, där skiljer de sig mot Sverige. Vår naturliga immunitet är sannolikt bättre. Det var inte förrän i oktober 2020 de nådde upp till 2000 avlidna, medan vi passerade 2000 redan 19 April och var uppe i nästan 6000 när Portugal passerade 2000 i oktober. Där verkar skillnaden ligga, innan det fanns nåt vaccin.
Citera
2021-12-22, 20:00
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Det betyder väl att regeringen inte agerar på vetenskaplig grund, och därmed utövar maktmissbruk. FHM borde kunna göra en bättre vetenskaplig analys (tvärvetenskaplig, med hänsyn till många olika aspekter av folkhälsan) än regeringen. Så går det när dumma blondiner tar över.
Citera
2021-12-22, 20:00
Medlem
Citat:
Förstår inte riktigt. Nu inför SF hårdare regler med vaccinpass. Trodde att FoHM och regeringen var tydliga med att inte använda vaccinpass i kultur- och fritidsaktiviteter för barn och unga där vuxna föräldrar är ovaccinerade utan istället införde de regeln om avstånd. Vad har jag missat?
Det kan ju ha funnits kunder som klagade över att behöva vara i närheten av ovaccinerade.

Man har redan öppnat Pandoras ask genom att normalisera åtskillnad mellan vaccinerade och ovaccinerade. Det är ett självspelande piano. Även om pandemin officiellt tar slut så kan det här med vaccinbevis finnas kvar under många år. Närhelst man bedömer det vaccinerade kundurvalet som positivt för verksamheten.
Citera
2021-12-22, 20:01
Medlem
Citat:
Förstår inte riktigt. Nu inför SF hårdare regler med vaccinpass. Trodde att FoHM och regeringen var tydliga med att inte använda vaccinpass i kultur- och fritidsaktiviteter för barn och unga där vuxna föräldrar är ovaccinerade utan istället införde de regeln om avstånd. Vad har jag missat?

Jag tror att FoHM förespråkar både vaccinpass och avståndsregler. I deras remissvar angående just vaccinpassen så ställer de sig (med vissa undantag) positiva till vaccinpass men anser att det därutöver även behövs restriktioner. Så jag tror de vill ha både och så länge som situationen med Omicrom är osäker. Detta är dock min egen spekulation.
Citera
2021-12-22, 20:03
Medlem
Citat:

Jag tror inte de blir överkörda faktiskt. Om man läser FoHMs remissvar om vaccinpass så framgår det att de vill ha både och d.v.s. både vaccinpass och restriktioner kring avstånd. De har dock reservationer gällande exempelvis vaccinpass på tåg.
Citera
2021-12-22, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
” Risken för att bli inlagd på sjukhus med omikron är två tredjedelar mindre än med delta enligt en mindre studie i Skottland, rapporterar Sky News.

Studien är baserad på 15 sjukhus och gjord av forskare på University of Edinburgh.”

Härligt!

Det var goda nyheter! Hoppas andra studier visar samma sak.
Citera
2021-12-22, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det betyder väl att regeringen inte agerar på vetenskaplig grund, och därmed utövar maktmissbruk. FHM borde kunna göra en bättre vetenskaplig analys (tvärvetenskaplig, med hänsyn till många olika aspekter av folkhälsan) än regeringen. Så går det när dumma blondiner tar över.

Du anser alltså att FoHMs ståndpunkter enbart beror på att deras GD är en blond kvinna?

Fräsch åsikt!

Edit: inser nu att du kanske syftade på Maggan men min fråga kan även appliceras på regeringens ståndpunkter.
Senast redigerad av Leland1979 2021-12-22 kl. 20:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in