Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-21, 23:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av freaz
I januari får man alltså sammanlagd ca 16500:- och undrar om det gäller samma för augusti när man återupptar studier igen.

Nej, du får bidrag och lån för fyra veckor. ~11k, m.a.o. en vanlig månadsutbetalning.
Senast redigerad av raa310 2021-12-21 kl. 23:17.
Citera
2021-12-21, 23:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Hur mycket bryr sig CSN om om man löser identiska kurser ?

Säg folktro heter en kurs och den andra heter nordisk mytologi. Antar i grund och botten det är poäng allt handlar om och att jag har klarat av dem.

CSN bryr sig endast om poäng.
Citera
2021-12-22, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Ger din kurs på folkhögskola rätt till CSN så är det bara att söka då det rör sig om en annan kvot.
Man har en kvot med ett visst antal veckor på eftergymnasial nivå, en på gymnasial nivå och en på grundnivå; har du kvar veckor på din gymnasiala kvot och utbildningen ger rätt till CSN är det bara o söka.

Du måste klara, eller ha klarat, tillräckligt med studieresultat sedan senast du hade CSN-bidrag.

Vilken takt är din utbildning på, är det 50% eller mer?, annars kanske du får söka en komvuxkurs på 100p så att du kommer i 50% totalt över terminen.

Jag läser 100% på folkhögskola under en termin. Jag vill veta vad som gäller, om jag skiter i att plugga kommer jag då få CSN???
Citera
2021-12-22, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palfrey
Jag läser 100% på folkhögskola under en termin. Jag vill veta vad som gäller, om jag skiter i att plugga kommer jag då få CSN???

I början, men när skolan märker att du inte är där skrivs du ut och du får inga mer pengar samt kan bli återbetalningsskyldig.
Citera
2021-12-22, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
I början, men när skolan märker att du inte är där skrivs du ut och du får inga mer pengar samt kan bli återbetalningsskyldig.

Säker på detta?

Aldrig hört att man blir återbetalningsskyldig
Citera
2021-12-23, 06:27
Medlem
Citat:
Säker på detta?

Aldrig hört att man blir återbetalningsskyldig
CSN betalar i förskott men givetvis får man behålla det som avsetts fram till avbrottet.
Citera
2021-12-28, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raa310
CSN bryr sig endast om poäng.

Det väcker inge frågetecken hos kursledaren eller den som håller i en utbildning?
Citera
2021-12-28, 23:25
Medlem
Jag tar om frågan igen. Om jag blir beviljad CSN i en kurs som har ett annat kursnamn med identisk innehåll . Kommer skolan att se detta att jag har läst identisk kurs?

Det handlar om en yrkeshögskola och har redan tagit upp det på telefon och de verkar vara obrydd i den frågan då de inte vill att jag hoppar av (privat skola)

Att läsa tex matematik A på universitet och komvux är ju dag och natt.

Är rätt säkert jag lär få beviljat då CSN har bara efterfrågat resultat och inkomst
Citera
2022-01-01, 17:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Jag tar om frågan igen. Om jag blir beviljad CSN i en kurs som har ett annat kursnamn med identisk innehåll . Kommer skolan att se detta att jag har läst identisk kurs?

Det handlar om en yrkeshögskola och har redan tagit upp det på telefon och de verkar vara obrydd i den frågan då de inte vill att jag hoppar av (privat skola)

Att läsa tex matematik A på universitet och komvux är ju dag och natt.

Är rätt säkert jag lär få beviljat då CSN har bara efterfrågat resultat och inkomst

Överlappar kurserna och båda kurserna används som underlag till examen eller för att uppfylla poängkrav vid sök av kurs kommer du få problem. Detta är ett problem mellan dig och lärosätet, CSN har inget med saken att göra. Detta gäller vanliga kurser på högskola/universitet, har ingen koll på hur det fungerar på YH eller komvux. Jag antar att skolan du söker inte alls bryr sig att du läser samma kurs igen hos dem, dem tjänar ju pengar på det.
Citera
2022-01-01, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raa310
Överlappar kurserna och båda kurserna används som underlag till examen eller för att uppfylla poängkrav vid sök av kurs kommer du få problem. Detta är ett problem mellan dig och lärosätet, CSN har inget med saken att göra. Detta gäller vanliga kurser på högskola/universitet, har ingen koll på hur det fungerar på YH eller komvux. Jag antar att skolan du söker inte alls bryr sig att du läser samma kurs igen hos dem, dem tjänar ju pengar på det.

Jag skulle säga såhär att denna lärosäte har sällan kuggat människor utan de har alltid varit schyssta.
Citera
2022-01-03, 23:36
Medlem
Citat:
Vad gäller när man går på folkhögskola och får CSN?

Låt säga att man läser en kurs som går en termin. Vad är det som bestämmer om man får CSN? Är det närvaron eller att man gör uppgifterna? Fattar inte riktigt det.

Om du har hög ogiltig frånvaro ska folkhögskolan anmäla det till CSN. CSN har en gräns för hur mycket frånvaro du får ha, minns inte exakt med tror den var typ 15 eller 20%.
På folkhögskolan jag gick på var studievägledarna dock väldigt snälla angående detta. De gav flera varningar och gjorde flera försök att kontakta eleverna och fråga om deras anledning till frånvaron innan de anmälde till CSN.

Edit: Du är berättigad att få CSN för studier vid folkhögskola. Om du söker CSN innan skolstart så får du det på samma sätt som om du hade studerat vid en högskola. Om du inte klarar av uppgifterna/kursen blir du erbjuden att läsa en termin till, vilket CSN tycker är helt ok.
Senast redigerad av Vladimirovich 2022-01-03 kl. 23:40.
Citera
2022-01-04, 09:26
Medlem
Pastapastors avatar
Jag har beviljats CSN för 30p på en högskola
Också antagits till en 7,5p kurs på en annan högskola

Behöver 22,5p för att få CSN nästa termin, men verkar bara kunna få 15p på den 30p-kursen jag läser

Finns något sätt att få 7,5p kursen på annan högskola (orelaterad kurs) att räknas in i mina 22,5p?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in