Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-08-07, 09:55
Medlem
Jag passar på att fråga. Jag läste en termin för länge sedan som jag aldrig blev klar med (klarade väl 6hp eller så) det är dock inte så länge sedan att det faller under avskrivningstiden. Jag tänkte läsa YH till hösten. Jag är helt inställd på att jag inte kommer att kunna få CSN under hösten, och har rejält med buffert sparad för det (har sparat upp ca 150k och räknar med att kunna dra in runt 6k till i månaden på extrajobb), jag räknar också kallt med att jag kommer att kunna klara alla poäng på YH under första terminen. Av allt jag har förstått från CSN så spelar det ingen roll vilken nivå studiepoängen är på eller när de är tagna, bara du har tagit tillräckligt många poäng sedan du senast sökte så är de nöjda. Stämmer detta? CSN har nämligen en förmåga att bjuda på obehagliga överraskningar.
Senast redigerad av IngetNick2 2021-08-07 kl. 10:01.
Citera
2021-08-07, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Missar jag något här? Du får väl maximalt CSN för 100% studietakt, och 100% studietakt över sommaren är väl 15hp?

Enligt min beräkning studerar jag 15 hp över 12 veckor (5 juni - 30 augusti), vilket blir mindre än 1.5 hp i veckan. Då räknas det väl inte som 100% studietakt?

Citat:
Ursprungligen postat av Crowsi
Man bör i regel aldrig göra separat anmälan för sommerterminen om man läser på heltid vår och höst.
15hp motsvarar 100%, du klarar alltså målet som är 11hp för att behålla csn (75%).

Jag förutsåg inte att borttagningen av fribeloppet skulle förlängas, så jag gjorde tyvärr en separat anmälan (även för höstterminen för den delen).

Spelar det förresten någon roll om man får F eller inget betyg alls på kursen för CSN?
Citera
2021-08-07, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebin
Enligt min beräkning studerar jag 15 hp över 12 veckor (5 juni - 30 augusti), vilket blir mindre än 1.5 hp i veckan. Då räknas det väl inte som 100% studietakt?

Jag förutsåg inte att borttagningen av fribeloppet skulle förlängas, så jag gjorde tyvärr en separat anmälan (även för höstterminen för den delen).

Spelar det förresten någon roll om man får F eller inget betyg alls på kursen för CSN?

https://www.csn.se/fragor-och-svar/jag-vill-studera-pa-sommaren.-vad-kravs-for-att-jag-ska-fa-studiemedel/sommarstudier-i-sverige.html#h-Sommarkurshogskola

Om du läser en sommarkurs på 15 högskolepoäng i 12 veckor, får du studiemedel på heltid i 10 veckor.
Citera
2021-08-07, 15:11
Medlem
Citat:
https://www.csn.se/fragor-och-svar/jag-vill-studera-pa-sommaren.-vad-kravs-for-att-jag-ska-fa-studiemedel/sommarstudier-i-sverige.html#h-Sommarkurshogskola

Om du läser en sommarkurs på 15 högskolepoäng i 12 veckor, får du studiemedel på heltid i 10 veckor.

Jobbigt. Jag kommer alltså inte få något studiemedel under de sista två veckorna oavsett vad. Nu önskar man att man hade inkluderat sommarterminen i sin förra anmälan.
Citera
2021-08-07, 18:27
Medlem
Yuno-Gasais avatar
Hejsan alla!
Jag ska plugga på juristprogrammet och har förstås sökt CSN. Däremot står det i utbetalningarna att jag kommer få 13 510kr i utbetalning. Dvs 4 140 kr i bidrag och 9 520 kr i lån. Varför är det så? De som jag känner som ska plugga får bara runt 10-11 tusen kr i månaden. Vad kan detta bero på?

Tackam för svar!!
Citera
2021-08-08, 00:40
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yuno-Gasai
Hejsan alla!
Jag ska plugga på juristprogrammet och har förstås sökt CSN. Däremot står det i utbetalningarna att jag kommer få 13 510kr i utbetalning. Dvs 4 140 kr i bidrag och 9 520 kr i lån. Varför är det så? De som jag känner som ska plugga får bara runt 10-11 tusen kr i månaden. Vad kan detta bero på?

Tackam för svar!!
Det borde stå i beslutet, t.ex. om du fått tilläggslån eller liknande.
Citera
2021-08-08, 18:14
Medlem
Citat:

Du kan väl ändra i din gamla ansökan så det räknas som samma?
Citera
2021-08-08, 18:24
Medlem
Citat:
Jag passar på att fråga. Jag läste en termin för länge sedan som jag aldrig blev klar med (klarade väl 6hp eller så) det är dock inte så länge sedan att det faller under avskrivningstiden. Jag tänkte läsa YH till hösten. Jag är helt inställd på att jag inte kommer att kunna få CSN under hösten, och har rejält med buffert sparad för det (har sparat upp ca 150k och räknar med att kunna dra in runt 6k till i månaden på extrajobb), jag räknar också kallt med att jag kommer att kunna klara alla poäng på YH under första terminen. Av allt jag har förstått från CSN så spelar det ingen roll vilken nivå studiepoängen är på eller när de är tagna, bara du har tagit tillräckligt många poäng sedan du senast sökte så är de nöjda. Stämmer detta? CSN har nämligen en förmåga att bjuda på obehagliga överraskningar.

Var det mer än tio år sedan?
Citera
2021-08-09, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Var det mer än tio år sedan?

Nej
Citera
2021-08-09, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Du kan väl ändra i din gamla ansökan så det räknas som samma?

Är det ens möjligt? Jag har ju en gammal ansökan om studiemedel för HT20 och VT21, samt en ansökan om studiemedel för denna sommartermin. Det går väl knappast att ta bort min ansökan för sommarterminen och lägga till sommarkurserna i den gamla ansökan?
Citera
2021-08-09, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yuno-Gasai
Hejsan alla!

Tackam för svar!!

Du har sökt tilläggslån vilket man är berättigad om man arbetat och tjänat x antal hundratusen förra året.

Lycka till!
Citera
2021-08-09, 12:49
Medlem
Citat:
Är det ens möjligt? Jag har ju en gammal ansökan om studiemedel för HT20 och VT21, samt en ansökan om studiemedel för denna sommartermin. Det går väl knappast att ta bort min ansökan för sommarterminen och lägga till sommarkurserna i den gamla ansökan?

Det går ju söka för ett år i taget så det skulle nog gå, eller lägga till nästa höst och vår i din sommaransökan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in