2019-09-04, 17:50
Medlem
Jag får studiestardstöd a la 8600 något sådant. Det är alltså ett bidrag som ja kommer få fram till slutet av december. Jag kommer dock få retroaktivt från försäkringskassan en sista gång som gäller för augusti månad då jag varit sjukskriven. Kan det påverka csn eller finns det risk att jag torskar för detta då det är en månad det handlar om?
Citera
2019-09-04, 18:25
Medlem
knazbarnets avatar
Har precis börjat plugga universitet och sökte första halvåret bara lån och andra halvåret lån+bidrag.

Har tidigare tjänat ganska bra och några av dom lönerna ”spillde” över på detta halvår därav sökte jag inget bidrag utan bara lån denna hösttermin

Dock fick jag precis besked att jag första halvåret blev nekad lån, trodde lånet var givet? Är det ide att överklaga detta o tips isf?
Citera
2019-09-04, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olonam
Jag får studiestardstöd a la 8600 något sådant. Det är alltså ett bidrag som ja kommer få fram till slutet av december. Jag kommer dock få retroaktivt från försäkringskassan en sista gång som gäller för augusti månad då jag varit sjukskriven. Kan det påverka csn eller finns det risk att jag torskar för detta då det är en månad det handlar om?

Nej, pengarna man får är ju öronmärkta för en viss period, när dom betalas ut spelar noll roll
Citera
2019-09-04, 20:06
Medlem
Fridaynights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knazbarnet
Har precis börjat plugga universitet och sökte första halvåret bara lån och andra halvåret lån+bidrag.

Har tidigare tjänat ganska bra och några av dom lönerna ”spillde” över på detta halvår därav sökte jag inget bidrag utan bara lån denna hösttermin

Dock fick jag precis besked att jag första halvåret blev nekad lån, trodde lånet var givet? Är det ide att överklaga detta o tips isf?

Vad stod det i ditt beslut och varför blev du nekad (de anger orsak)?
Citera
2019-09-05, 01:30
Medlem
needAlifes avatar
Citat:

Låter mystiskt, de har ingen möjlighet alls att veta vad du tjänar i år innan deklarationen görs nästa år. Måste vara någonting annat. En annan fråga dock, varför söka lån utan bidrag? Bidraget är väl "gratis" så att säga?
Citera
2019-09-05, 07:29
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridaynight
Vad stod det i ditt beslut och varför blev du nekad (de anger orsak)?

Tror det stod att jag blev nekad pga ”studiestödslagen, Kap 8 (s18&22)

Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Låter mystiskt, de har ingen möjlighet alls att veta vad du tjänar i år innan deklarationen görs nästa år. Måste vara någonting annat. En annan fråga dock, varför söka lån utan bidrag? Bidraget är väl "gratis" så att säga?

Fyller ju i ”förväntad” inkomst, yes bidraget är gratis men om du tjänar för mkt kan du bli återbetalningsskyldig för bidraget därför fyllde jag i den korrekt.
Citera
2019-09-05, 08:27
Medlem
Fridaynights avatar
Citat:
Tror det stod att jag blev nekad pga ”studiestödslagen, Kap 8 (s18&22)

Fyller ju i ”förväntad” inkomst, yes bidraget är gratis men om du tjänar för mkt kan du bli återbetalningsskyldig för bidraget därför fyllde jag i den korrekt.

Finns bara 6 kap i studiestödslagen så då har du nog läst fel
Citera
2019-09-05, 12:10
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridaynight
Finns bara 6 kap i studiestödslagen så då har du nog läst fel

Oups, menade 3!
Citera
2019-09-05, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Nej, pengarna man får är ju öronmärkta för en viss period, när dom betalas ut spelar noll roll

Kruxet är ju att jag fick betalt från CSN för augusti månad. Och försäkringskassans pengar avser också augusti månad. Borde ja meddela försäkringskassan?
Citera
2019-09-05, 14:03
Medlem
Citat:
Kruxet är ju att jag fick betalt från CSN för augusti månad. Och försäkringskassans pengar avser också augusti månad. Borde ja meddela försäkringskassan?
Beror på när studierna började, förmodlingen är det lugnt för att f-kassan och CSN samskör sina register., hade det varit fel hade du inte fått det ena.
Citera
2019-09-06, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Beror på när studierna började, förmodlingen är det lugnt för att f-kassan och CSN samskör sina register., hade det varit fel hade du inte fått det ena.

Mina studier började 5e augusti. Om försäkringskassan betalar ut pengar blir det i slutet av september för perioden 8e augusti till 29e augusti. Men du menar alltså att dom kommer ej göra det automatiskt då dom har koll på att jag fått csn, och att jag inte kommer behöva meddela?
Citera
2019-09-06, 00:45
Medlem
Citat:
Mina studier började 5e augusti. Om försäkringskassan betalar ut pengar blir det i slutet av september för perioden 8e augusti till 29e augusti. Men du menar alltså att dom kommer ej göra det automatiskt då dom har koll på att jag fått csn, och att jag inte kommer behöva meddela?

F-kassan lär inte betala ut pengar för samma period och du bör meddela ditt avbrott eftersom att du nu är student; om du ansöker om pengarna från f-kassan trots att du är student skulle detta kunna vara bidragsbrott så ansök inte om pengarna, eller om du redan har gjort det, dra tillbaka din ansökan.

Hade du meddelat direkt och från början du började studera hade du kunnat få pengar från CSN som inte drar dina veckor, för studerar man och blir sjuk betalar CSN första fyra veckorna och sedan tar f-kassan över där som om det vore ett jobb i princip.

Men iaf bra att du fått CSN pengarna först för dom har du rätt till, istället för om du hade fått pengar från f-kassan hade du INTE haft rätt till eftersom att du studerar, (finns undantag men det känns inte som om det gäller här), och hade f-kassan gett först hade du varit återbetalningsskyldig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in