Citat:
Ursprungligen postat av
olonam
Mina studier började 5e augusti. Om försäkringskassan betalar ut pengar blir det i slutet av september för perioden 8e augusti till 29e augusti. Men du menar alltså att dom kommer ej göra det automatiskt då dom har koll på att jag fått csn, och att jag inte kommer behöva meddela?
F-kassan lär inte betala ut pengar för samma period och du bör meddela ditt avbrott eftersom att du nu är student; om du ansöker om pengarna från f-kassan trots att du är student skulle detta kunna vara bidragsbrott så ansök inte om pengarna, eller om du redan har gjort det, dra tillbaka din ansökan.
Hade du meddelat direkt och från början du började studera hade du kunnat få pengar från CSN som inte drar dina veckor, för studerar man och blir sjuk betalar CSN första fyra veckorna och sedan tar f-kassan över där som om det vore ett jobb i princip.
Men iaf bra att du fått CSN pengarna först för dom har du rätt till, istället för om du hade fått pengar från f-kassan hade du INTE haft rätt till eftersom att du studerar, (finns undantag men det känns inte som om det gäller här), och hade f-kassan gett först hade du varit återbetalningsskyldig.