2021-12-22, 11:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Källa på att medelåldern är lägre nu? För kännedom, åldersfördelning 2020 vs 2001. Den känsliga gruppen över 65 är en högre andel idag än för 20 år sedan.

2001 2020
0-4 år 5,1 5,7
5-14 år 13,1 12,0
15-24 år 11,6 11,1
25-34 år 13,5 14,0
35-44 år 13,9 12,5
45-54 år 13,6 12,9
55-64 år 12,1 11,7
65-74 år 8,3 10,5
75-84 år 6,6 7,1
85-94 år 2,2 2,3
95+ år 0,1 0,2

Sverige har ju fler äldre nu, men hälsan har också förändrats.
Citera
2021-12-22, 11:47
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men det har det väl inte?

Omikron är så pass nytt så ingen vågar sig på att säga något.

Jag säger att hursomhelst så kommer vi att se ett milt förlopp. Åtminstone i våra delar av världen med en hög vaccinationstäckning.
Jo, även om det ser ut som att Omikron ändå kan ta över.

Herregud, DU har ju själv uttryckt oro över att datan stundom kunnat tydas som att vi kan få parallell spridning av Delta och Omikron.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Så du skulle säga att avtagande vaccinskydd mot spridning inte kan förklara R-värdet vi ser?

Isåfall borde vårt R ligga under Omicron länder tycker jag
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Jag har länkat flera gånger till Danmarks dagliga statistik där det tydligt framgår andelen som behöver sjulhusvård.
Hitills ligger det 0,5% för Omikron och under samma period 1,4% för delta.
Det är en jävla skillnad och då kan man tänka vad skillnaden i dödlighet är.
Forfarande mindre än 5 fall på IVA av över 18 000 smittade.

Gå in där och bilda dig en egen uppfattning. Om man inte tycker det ser bra ut är man bra alarmistisk och faktaresistent.
Men det gör jag. Danmark har en hög vaccinationstäckning och många som inte är vaccinerade är barn och de med genomgången sjukdom.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Haha jag kommer definitivt klara mig. Det kan inte vara många i mina ålder och med min fysik som blivit allvarligt sjuka, om ens någon.

Det har dött personer i alla åldrar med olika slags fysik.
Citera
2021-12-22, 11:49
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Men det gör jag. Danmark har en hög vaccinationstäckning och många som inte är vaccinerade är barn och de med genomgången sjukdom.
Du behöver inte gissa. Danmark statistikför efter vaccinationsstatus.
Citera
2021-12-22, 11:51
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Isåfall borde vårt R ligga under Omicron länder tycker jag
Det torde väl bero av vilka restriktioner våra olika länder har?

Men visst, för att få klarhet i det behöver vi nog mer information, tex i form av generell smittspridning av olika sjukdomar.
Citera
2021-12-22, 11:53
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Jo, även om det ser ut som att Omikron ändå kan ta över.

Herregud, DU har ju själv uttryckt oro över att datan stundom kunnat tydas som att vi kan få parallell spridning av Delta och Omikron.
Ja, jag är väldigt orolig ändå.

För trots att vi nu ser ett milt förlopp säkerligen p.g.a. tidigare immunitet så blir massor av folk uppenbarligen sjuka med återinfektioner och genombrottsinfektioner på en nivå vi inte sett förut. Och COVID19 behöver inte leda till död nödvändigtvis men däremot sjukhusinläggningar och lång-COVID naturligtvis.

Vi får heller inte glömma bort de allra sköraste vi har. Vi vet inte vad som händer om Omikron får fäste på ett äldreboende t.ex.

Med detta riskerar vår sjukvårdsapparat att överansträngas igen.
Citera
2021-12-22, 11:54
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Du behöver inte gissa. Danmark statistikför efter vaccinationsstatus.
Genomgången sjukdom?
Citera
2021-12-22, 11:57
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Genomgången sjukdom?
Genomgången sjukdom skyddar uppenbart bättre mot Delta än mot Omikron och är alltså i gruppen ovaccinerade snarare då till fördel för argumentet att Omikron är mildare än Delta.
Citera
2021-12-22, 12:00
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ja, jag är väldigt orolig ändå.

För trots att vi nu ser ett milt förlopp säkerligen p.g.a. tidigare immunitet så blir massor av folk uppenbarligen sjuka med återinfektioner och genombrottsinfektioner på en nivå vi inte sett förut. Och COVID19 behöver inte leda till död nödvändigtvis men däremot sjukhusinläggningar och lång-COVID naturligtvis.

Vi får heller inte glömma bort de allra sköraste vi har. Vi vet inte vad som händer om Omikron får fäste på ett äldreboende t.ex.

Med detta riskerar vår sjukvårdsapparat att överansträngas igen.
Ja sjukvården kan man gott oroa sig för, men att vår sjukvård är uppenbart extremt underdimensionerad betyder inte att Omikron inte skulle vara mildare än Delta.

Sjukvården är ett stort bekymmer även utan hela pandemin, men det problemet hanteras i en sund värld separat.
Citera
2021-12-22, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Skulle inte kalla risken för försumbar, för då hade inte dessa restriktioner införts över hela världen.
Jo det verkar faktiskt som det. För i princip alla är risk med covid försumbar. Att likställa med förkylning eller lindrig influensa för i princip alla.

Men som sagt, snart kommer nog polletten trilla ner för opinionen att coronaförkylningen är här för att stanna, den kommer säsonga precis som alla andra virus, samt att återupprepande symboliska restriktioner utan covid-påverkan och regelbunden tvångsvaccinering inte är en hållbar långsiktig lösning. Men världen verkar inte riktigt mogen för den insikten ännu. Vi får verkligen hoppas att vi inte genomgått ett paradigmskifte och att vi fått ett nytt "risksamhälle", där vi exempelvis inte kan tillåta risk i samband med virus med förkylningsliknande symptom.
Senast redigerad av jerka11 2021-12-22 kl. 12:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in