2021-12-22, 11:32
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Hur har du fått till det?

Jag menar när andra experter säger att man inte kan säga något. Danmark har också mycket hög vaccinationståckning och man får också anta att fler av de ovaccinerade har haft COVID19. Det är liksom vanligare skäl till att inte vaccinera oss på våra breddgrader än anti-vaxxande.
En gång till;

Danmark har utmärkt statistik pga sina masstester.

Vi ser en tydligt minskad andel av omikronfall som behöver sjukhusvård jämfört med Delta, också bland ovaccinerade.

Delta spreds parallellt med Omikron.
Citera
2021-12-22, 11:32
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vi tycks väl enligt grafen snarare ligga stabilt om än högt?

Edit;
Med andra ord ser jag ingen ökad spridningstakt här, vilket torde tyda på att Omikron inte är utbredd alternativt inte testas för.

Nu är det ju R som visas dvs ett stabilt R resulterar i en exponentiell ökningstakt....... R=1.5 är högt!
Citera
2021-12-22, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Sämre allmän hälsa och ökad fetma har man ju gapat om i många år som ett stort hälsoproblem för befolkning och sjukvård. Är inget nytt att det påverkar även risker vid infektioner.
Man har småviskat i en evighet.

De borde naturligtviss påtala det minst lika ofta som vaccinering.

Åtgärder som hälsopass, tvångsmotionering och två veckors stenhård träning innan man får komma in i landet om positivt test av ohälsa.
Citera
2021-12-22, 11:35
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Flat smittekurve kan skjule omikron-økning
Mens en variant overtar for en annen, kan det vises på smittekurven som en utflating. Omikron-smitten blir dermed først synlig ved en betydelig økning

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/v5zVXm/flat-smittekurve-kan-skjule-omikron-oekning
Fast smittkurvan i Sverige stiger. Vad som ligger stabilt är spridningstakten enlig grafen "66" postade.
Citera
2021-12-22, 11:38
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
Det är väl olika faktorer som spelar in, eller har du källa på att man inte är skyddad mot återinsjuknande ens kort efter genomgången infektion?

Nu är inte det inte 100% risk att smittas oavsett, men när jag var som mest sjuk i Corona med hosta delade jag bil med två pers som haft Corona 6 månader innan. Ingen av dom fick nåt symtom.
Men enligt ditt påstående hade dom alltså inget skydd alls pga tidigare infektion?
Det är iaf åsikten bland experter om just Sydafrika och Omikron. Där har 60-80% immunitet efter sjukdom.
Citera
2021-12-22, 11:39
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nu är det ju R som visas dvs ett stabilt R resulterar i en exponentiell ökningstakt....... R=1.5 är högt!
Ja, men jag ser ingen ökning av R. Exponentiell ökning ja, och hög sådan, men kan inte det tillskrivas minskat vaccinskydd mot Delta?

Nu är jag iof själv övertygad om att vi redan har hög spridning av Omikron i Sverige, och eventuellt många fler fall än vad som testas för. Vet du om det gjorts fler tester på avloppsvatten?
Citera
2021-12-22, 11:40
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det är iaf åsikten bland experter om just Sydafrika och Omikron. Där har 60-80% immunitet efter sjukdom.
Sydafrika är gårdag, det finns nu mer täckande data (Danmark).
Citera
2021-12-22, 11:40
Medlem
arbetets avatar
Citat:
En gång till;

Danmark har utmärkt statistik pga sina masstester.

Vi ser en tydligt minskad andel av omikronfall som behöver sjukhusvård jämfört med Delta, också bland ovaccinerade.

Delta spreds parallellt med Omikron.
Men det har det väl inte?

Omikron är så pass nytt så ingen vågar sig på att säga något.

Jag säger att hursomhelst så kommer vi att se ett milt förlopp. Åtminstone i våra delar av världen med en hög vaccinationstäckning.
Citera
2021-12-22, 11:41
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ja, men jag ser ingen ökning av R. Exponentiell ökning ja, och hög sådan, men kan inte det tillskrivas minskat vaccinskydd mot Delta?

Nu är jag iof själv övertygad om att vi redan har hög spridning av Omikron i Sverige, och eventuellt många fler fall än vad som testas för. Vet du om det gjorts fler tester på avloppsvatten?

Ja, precis... Stabilt högt R tyder på att omicron redan står för ökningen vi ser.
Citera
2021-12-22, 11:43
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Vilka studier har du som fastställer det?

Jag försöker säga vad alla seriösa experter säger och ställer sig till de rapporter vi har än så länge. Jag kan inte finna någon som säger att Omikron skulle vara mild. Däremot hoppas alla på det. Men det ser inte ljusare ut än så länge..

Så därför säger många och även jag att vi får hoppas att immunitet via vacciner eller genomgången sjukdom hursomhelst gör denna Omikronvåg till mild.

Jag har länkat flera gånger till Danmarks dagliga statistik där det tydligt framgår andelen som behöver sjulhusvård.
Hitills ligger det 0,5% för Omikron och under samma period 1,4% för delta.
Det är en jävla skillnad och då kan man tänka vad skillnaden i dödlighet är.
Forfarande mindre än 5 fall på IVA av över 18 000 smittade.

Gå in där och bilda dig en egen uppfattning. Om man inte tycker det ser bra ut är man bra alarmistisk och faktaresistent.
Citera
2021-12-22, 11:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Jo det verkar faktiskt som det. För i princip alla är risk med covid försumbar. Att likställa med förkylning eller lindrig influensa.

Men ev har vi just varit med om ett paradigmskifte i risksamhället. Där inte längre förkylning, influensa, magsjuka etc etc bara får ha sin gång utan kraftiga restriktioner. Kanske komme vi se tillbaka på tiden innan covid på en helt galen tid då man lät virus spridas i princip helt utan restriktioner...

Men jag tror polletten snart trillar för opinionen, då kommer så klart våra horaktiga politiker världen över vända kappan efter vinden och sluta med regelbundna tvångsvaccineringar och symboliska och meningslösa restriktioner.

Skulle inte kalla risken för försumbar, för då hade inte dessa restriktioner införts över hela världen.
Citera
2021-12-22, 11:45
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, precis... Stabilt högt R tyder på att omicron redan står för ökningen vi ser.
Så du skulle säga att avtagande vaccinskydd mot spridning inte kan förklara R-värdet vi ser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in