2021-12-21, 17:47
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
HAR VILL INTE SITTA MED I Palmerummet! Makförhållandena var sådana att från HH och framåt beordrade Säpo att utföra vissa åtgärder på order utifrån. De fick inte göra något på egen hand. Ni kan ju inte vara blinda för de påtryckningar som fanns mot Näss i Ebbeaffären och hela kurdaktionen där Näss till och med försökte gå högre upp men tvingades in i ledet och sedan blev utpekad för de olagligheter de utförde där.

Var öppna för att det kan finnas många bottnar i den sörjan.

Vi tar till protokollet att du inte kan ge en trovärdig förklaring till varför Tore F åker HEM när han får veta att statsministern är skjuten.

Inte heller hur han kunde peka ut Christer P offentligt som mördare utan bevis.

Din whataboutism ger inga svar på ovanstående. Det var ju knappast Christer P som agerade mot Näss.

Sen finns det många frågetecken kring Holmér och Ebbe C också, men det handlar inte diskussionen om här.
Citera
2021-12-21, 18:05
Medlem
Jag har kollat på Otto Ekevis youtubekanal där han senaste veckan lagt upp en del klipp när han går runt och frågar folk på stan om palmemordet. Och jag måste säga att jag blir fullkomligt häpen. Folk har ju absolut ingen allmänbildning. Det är helt absurt.

Blivande historielärare som knappt vet vem
Olof Palme var och aldrig tycks ha hört talas om Christer Pettersson…

Bildningsnivån i Sverige har aldrig varit lägre!
Citera
2021-12-21, 18:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Jag har kollat på Otto Ekevis youtubekanal där han senaste veckan lagt upp en del klipp när han går runt och frågar folk på stan om palmemordet. Och jag måste säga att jag blir fullkomligt häpen. Folk har ju absolut ingen allmänbildning. Det är helt absurt.

Blivande historielärare som knappt vet vem
Olof Palme var och aldrig tycks ha hört talas om Christer Pettersson…

Bildningsnivån i Sverige har aldrig varit lägre!

Mja att gå till en lantisskola som Halmstad högskola och fråga nåt sånt så får man nästan skylla sig själv. Vad är antagningsgränsen dit liksom, 10.0 i betyg och 0,2 på HP?
Citera
2021-12-21, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Mja att gå till en lantisskola som Halmstad högskola och fråga nåt sånt så får man nästan skylla sig själv. Vad är antagningsgränsen dit liksom, 10.0 i betyg och 0,2 på HP?

Där belyser du en annan viktig aspekt som borde få sin egen tråd här på forumet. Vi har fullt med individer på våra högskolor och universitet som inte uppnår högre resultat på högskoleprovet än 0,5.

Men vad anbelangar just denna tråd och mordet på Olof Palme finner jag det anmärkningsvärt att vi har framtida lärare som inte tycks ha koll på Olof Palme på våra lärosäten, oavsett om det är i Halmstad eller i Stockholm.
Citera
2021-12-21, 19:18
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
Där belyser du en annan viktig aspekt som borde få sin egen tråd här på forumet. Vi har fullt med individer på våra högskolor och universitet som inte uppnår högre resultat på högskoleprovet än 0,5.

Men vad anbelangar just denna tråd och mordet på Olof Palme finner jag det anmärkningsvärt att vi har framtida lärare som inte tycks ha koll på Olof Palme på våra lärosäten, oavsett om det är i Halmstad eller i Stockholm.
Dom är födda 10-15-20 år efter mordet. Mordet är en parantes i svensk historia.
Citera
2021-12-21, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Dom är födda 10-15-20 år efter mordet. Mordet är en parantes i svensk historia.

Spelar ingen roll. Studerar man till historielärare ska man ändå ha grundläggande kännedom om Olof Palmes liv samt mordet på Olof Palme inklusive de mest förekommande teorierna och vändningarna som varit under årens gång.
Citera
2021-12-21, 19:29
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
Spelar ingen roll. Studerar man till historielärare ska man ändå ha grundläggande kännedom om Olof Palmes liv samt mordet på Olof Palme inklusive de mest förekommande teorierna och vändningarna som varit under årens gång.
Nä, det finns bättre saker att klämma in på dom få historietimmarna som ungarna har. Att börja lära ut alla spår är slöseri med tid.
Citera
2021-12-21, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Nä, det finns bättre saker att klämma in på dom få historietimmarna som ungarna har. Att börja lära ut alla spår är slöseri med tid.

Sant. Bättre ungarna får lära sig om genusvetenskap och global uppvärmning. Det ligger ju lite mer i tiden.

Någon som vet hur det ligger till med ingenjörens revolver. Finns det några möjligheter att spåra den med hjälp av serienumret?
Citera
2021-12-21, 20:12
Medlem
wpus avatar
Citat:
Någon som vet hur det ligger till med ingenjörens revolver. Finns det några möjligheter att spåra den med hjälp av serienumret?

För polisen finns den möjligheten, men det är svårare för oss andra.
Vi vet:
- Vapennummer (tillverkningsnummer)
- Högupplöst bild i svart-vitt finns på Ingenjörens twitter
- Beslagtogs 2006
- Såldes av polisen till vapenhandlare i Småland 2012 (vill inte lämna ut vem som köpt revolvern)
- Såld av vapenhandlaren till privatperson
- Ingen privatperson har längre licens på vapnet
- Inte registrerat som skrotat

Kanske dyker det upp till salu någonstans?
Citera
2021-12-21, 20:49
Medlem
Genelkurmays avatar
Vet man vem det var som ringde till SOS från Italien 15 minuter efter mordet och undrade om Olof Palme var död?
Citera
2021-12-21, 21:04
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Fast det förklarar fortfarande inte hur Tore kunde åka HEM. Långt innan Holmér var påtänkt.
Vid midnatt fanns det två alternativ. Antingen var Irvell spaningsledare eller så var det Näss, beroende på hur man vägde det.
Det fanns ingen spaningsledare natten till den 1 mars. Stockholm var helt öde den natten. Inga poliser, ingenting. Ingen mördarjakt förutom första kvarten efter skotten. Mordkommissionen var inte ens inkopplade överhuvudtaget.

Jakten började klockan 11 den 1 mars när Holmer intar positionen som spaningsledare helt emot bokens alla regler.
Citera
2021-12-21, 21:56
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Det fanns ingen spaningsledare natten till den 1 mars. Stockholm var helt öde den natten. Inga poliser, ingenting. Ingen mördarjakt förutom första kvarten efter skotten. Mordkommissionen var inte ens inkopplade överhuvudtaget.

Jakten började klockan 11 den 1 mars när Holmer intar positionen som spaningsledare helt emot bokens alla regler.

Och min poäng är att som Sveriges chef för kontraspionaget åker du raka vägen till ledningscentralen och skaffar dig överblick, ger råd till cheferna, motiverar folket.

Men det är väl old school.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in