2021-12-21, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vetenskapspartiet
Dom kan självfallet inte tillåtas fortsätta med samma publika statistik när det finns en risk för stora skador på foster genom obeprövade vaccin. Detta är en ny situation vilket kräver ny statistik.

Det var med gravida i de olika stadierna när vaccinet togs fram.
Citera
2021-12-21, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Ojdå, så oväntat, verkligen. Eller inte...

50% i England och Danmark den 15-16:e förutsåg jag då det fanns data från 4:e december. Vilket visade sig stämma bra.
Alla länder som kollat efter omikron har sett liknande trender som UK/DK men förskjutet med några dagar på sin höjd. Det verkar helt enkelt se väldigt lika i alla rika västländer. 73% under förra veckan betyder att det i USA är helt i paritet med UK/DK, ett fullständigt förväntat resultat. Ett annat fullständigt förväntat resultat vore att det ser likadant ut i Sverige men på sin höjd förskjutet ett par dagar hit eller dit.

Men vi har inte hittat omikron här. Det kan ju iofs bero på att vi har 3 veckor gamla avloppsvattenprov och ofullständig sekvensering som sträcker sig längre bak i tiden än så. "Vi såg det inte komma" har blivit lite av en nationalsport. Den här gången var det uppenbart vad som var på gång om man bara var lite insatt i de data som fanns och bevandrad i matematik/modellering.

Få se uppdateringarna de närmaste dagarna om antalet fall börjar stiga. Sjukhusen kommer inte se något förrän i mellandagarna.

73% i USA redan förra veckan är verkligen extremt om det stämmer, om det inte är att de bara kollar variant på smittade på de som rest från vissa länder etc. Men är det 73% av samtliga så kan det knappast vara under 50% någonstans i västvärlden av de som smittas idag. Vi kommer alla få det inom max två månader, kanske ännu snabbare.
Citera
2021-12-21, 10:20
Medlem
vetenskapspartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det var med gravida i de olika stadierna när vaccinet togs fram.

Det är inte ett vaccin och självfallet skulle det ta lång tid att se några konsekvenser av det.
Citera
2021-12-21, 10:26
Medlem
PK kl. 14 angående nya restriktioner. Ett "onfattande paket" enligt Aftonbladet.
Citera
2021-12-21, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
PK kl. 14 angående nya restriktioner. Ett "onfattande paket" enligt Aftonbladet.

Vad tror vi, kliver vi in i steg 2?
Citera
2021-12-21, 10:30
Medlem
Besticks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Skulle vi inte gå in i steg två om "smittoläget blir markant värre" eller något liknande, minns inte den exakta formuleringen.

Är smittoläget/belastning på sjukvården värre nu än någonsin?

Står steg två i paritet med hur läget är nu egentligen?
Citera
2021-12-21, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bestick
Skulle vi inte gå in i steg två om "smittoläget blir markant värre" eller något liknande, minns inte den exakta formuleringen.

Är smittoläget/belastning på sjukvården värre nu än någonsin?

Står steg två i paritet med hur läget är nu egentligen?

Jag har inte sett några direkta siffror för stunden gällande smittspridningen, men rent spontant känns det inte som vi är där ännu.

COVID-19 sätter ingen större press på vården i dagsläget, däremot så gör nog säsongsinfluensan det. En kombination av både COVID-19 och säsongsinfluensan kan nog få det att brinna i knutarna.
Senast redigerad av karlenn 2021-12-21 kl. 10:37.
Citera
2021-12-21, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979

Restriktioner börjar ju oftast inte gälla direkt så OM det blir nya hårda restriktioner så blir det efter jul (och kanske efter nyår).
Citera
2021-12-21, 10:36
Medlem
Citat:

Ja, men det är lika bra och smälla upp till steg 3 nu direkt. Sen sänka till steg 2 i mars och sen steg 1-0 runt juni.
Citera
2021-12-21, 10:37
Medlem
Citat:
Jag har inte sett några direkta siffror för stunden gällande smittspridningen, men rent spontant känns det inte som vi är där ännu.

Vi är cirka 11 miljoner människor i Sverige, sett till COVID-19 så ligger runt 100 personer på en vanlig vårdavdelning och dryga 30 personer på IVA. COVID-19 sätter ingen större press på vården i dagsläget, däremot så gör nog säsongsinfluensan det.

Tror du det?

Det pratades ju om att det skulle bli en kraftig influensa-period men jag har inte sett något om det.

Det som kom var RS-viruset.
Citera
2021-12-21, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Så dom över 50 år, och/eller har underliggande sjukdomar gör inget om de dör? Vad har du för jävla människosyn egentligen??!!
Har jag sagt det? Jag riktade kommentaren till dig då du har sagt att du är under 50, och hade du haft underliggande sjukdomar hade du redan fått 3:e dosen. Lugna dig, så du inte få hjärnblödning där bakom skärmen.
Citera
2021-12-21, 10:39
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Tror du det?

Det pratades ju om att det skulle bli en kraftig influensa-period men jag har inte sett något om det.

Det som kom var RS-viruset.

Senaste siffran för influensan är inte snäll kan jag säga.
Kolla grafen en bit ner.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/influensa-veckorapporter/aktuell-influensarapport/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in