2021-12-21, 08:56
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Men det fattar du väl att varje hus är byggt av någon.
Är varje träd byggt av någon?
Citera
2021-12-21, 09:00
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Jaha! Så du har egentligen ingen som helst aning då. Men Gud kan det inte vara!
Finns det något som tyder på att det skulle vara Gud? Exakt vad i så fall?

Citat:
Låter som att du ansluter du ansluter dig till de som säger att hela universum var komprimerat till en extremt liten punkt som plötsligt expanderade. En intressant saga måste jag säga.
Det finns det evidens för.
Citera
2021-12-21, 09:03
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Att det finns två saker som påstår sig säga sanningen utesluter inte att den ena är sann. Det är en bra början att tänka så.
Mången ateist menar ju att eftersom det finns andra skrifter så måste Bibeln vara falsk, vilket är ett av de sämsta argumenten mot Bibeln men det dyker fortfarande upp hela tiden.

Fast enligt Bibeln så måste du själv söka sanningen genuint. Om du söker så SKA du finna. Att hitta något som direkt övertygar alla om Bibelns sanning är inte lönt att söka.
Är Jesus Gud eller är han bara en profet om du läser Koranen?
Citera
2021-12-21, 09:05
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maggansjo
Det är ju det som är skapelsens mysterium, att vi inte kan förstå allt. Förtrösta inte på ditt eget förstånd utan tro på Herren din Gud!
Mitt eget förstånd är allt jag har och det finns ingen anledning att tro på några gudar vad jag sett. Kanske du kan förklara hur du vet att det finns någon gud?
Citera
2021-12-21, 09:06
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshbags
Det är här Satans synagoga briljerar I lögn.

Varför älskar då inte Satan Gud helhjärtat?

“Ni är av er fader Satan”
“Ni är inte av mina får”

Tji får övriga fårskallar. Du må vara mer bokstavstrogen satansdyrkare.

Gud väljer de sina, satans följe faller bort.

Om Gud väljer de sina, spelar det verkligen någon roll vem som tror vad eller kommer Gud välja som Gud vill?
Citera
2021-12-21, 09:10
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Oftast är det andra kristna människors fel att några inte hittar vägen.
Katolska präster som petar barn i röven, "I am more holy than thou"-kristna, amerikanska TV-predikanter som med manipulering och hot lurar pengar från gamla och sjuka människor, Livets Ord-galningar som ramlar i golvet som fulla A-lagare och tycker att också du borde få del i den samma heliga(???) ande.
En människa som har blivit ateist efter att ha observerat sådant har faktisk utvisat ett ganska användbart moraliskt kompass, för om Gud verkligen står bakom sådana saker så är det ju bäst att fly undan.

Jag uppskattar dina inlägg.
Det verkar inte finnas många goda ambassadörer för Gud på det här forumet. Snarare är de rekryterare för allt annat än Gud.
Citera
2021-12-21, 09:16
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Men hur vet du då det?
Finns det något sätt att komma förbi "Ja!" "Nej!"-stadiet om ifall Bibeln är sann? Kan vi presentera något diskussionsunderlag alls?
Du kräver bevis om Bibelns sanningshalt, Gud är Beviset.

Alla söker inte Gud, hur skall de då finna? De flesta fastnar för Satan. Och kräver bevis på bevis för Gud och Bibeln.

Jag är inte intresserad bevisa Gud eller Bibeln för dig. Alla hör inte till Gud.

En diskussion kan ändock vara på sin plats.

T.ex. Hur tror du att en orm kan tala till människan?
Citera
2021-12-21, 09:42
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshbags
Du kräver bevis om Bibelns sanningshalt, Gud är Beviset.
Och vad är beviset för Gud?

Citat:
Alla söker inte Gud, hur skall de då finna?
Klart jag söker. Jag ställer ju frågan. Nu kommer väl vissa att säga att jag söker på fel sätt och att det är mig det är fel på som inte finner.
Citat:
De flesta fastnar för Satan.
Bara för att man inte tror på Gud så betyder det inte att man fastnar för Satan. Satan är del av den kristna myten som en ateist inte tror på. Det är kristna som tror på Satan.
Citat:
Och kräver bevis på bevis för Gud och Bibeln.
Om man kräver bevis tror man på Satan menar du? Inte speciellt logiskt.

Citat:
Jag är inte intresserad bevisa Gud eller Bibeln för dig. Alla hör inte till Gud.
Min fråga var egentligen inte om att bevisa Gud. Det var "hur vet DU" och det har du ännu inte svarat på. Jag tror inte det handlar om intresse. Det handlar om att du inte kan.

Citat:
En diskussion kan ändock vara på sin plats.

T.ex. Hur tror du att en orm kan tala till människan?
Det tycker jag med.

Det tror jag inte den kan.
Hur tror DU att en orm kan tala till människan?
Citera
2021-12-21, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Det har att göra med källkritik. Använder man källkritiska metoder och verktyg så är sannolikheten för att bibeln är sanning en god del högre än koranen.
Hur då? Om man använder källkritisk metoder finns väldigt lite bevis om att ens Jesus existerade. Det mesta om inte allt finns en bra bit efter Jesus dog.
Vad är det för källkritisk metod som användes som visade detta och hur hög sannolikhet pratar vi om? 1% för koranen och 5% för bibeln?
Citera
2021-12-21, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kopparna
Hur avgöra du vilken som är sann är frågan. Att det gäller bara att söka har vi redan konstaterat inte fungerat då vissa sökt men inget funnet. Vissa har sökt och funnit Allah/vishnu osv.

Det vet du inget om.
Citera
2021-12-21, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jag förklarade bara vilka alternativ det finns. Jag skrev inget om vad jag kommit fram till, så det kan du inte veta något om. Du är snabb på att dra förhastade slutsatser.

Det är i alla fall en "saga" som det går att ge belägg för.
Att det finns sådana "extremt små punkter" vet vi. Det finns också hypoteser om varför sådana "extremt små punkter" plötsligt skulle kunna börja expandera.
Det är mer än vad man kan säga om Bibelns skapelseberättelse, den måste man tro på utan belägg.

Det är rena spekulationer, sagor.
Citera
2021-12-21, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Läs vad jag skrivit så slipper du göra bort dig.

Och, på tal om kriterier, vilket är ditt kriterium för att avgöra om något är skapat?
Kan du ge ett intelligent svar på det? Ett svar som håller inför en kritisk granskning?

Står det i Bibeln att kritisk granskning ska vara ett kriterium?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in