2021-12-20, 10:53
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Nej, utan du använder ordet "naturligt" med en sådan definition att det ska tala till dina skruvade teoriers fördel. Den riktiga definitionen av naturlig är inte i opposition till planerad och ordnad och byggd utan inkluderar de konnotationerna.
Gud är mer naturlig än din ateism någonsin kan bli, för han är alltings upphov, medan din ateism (och du kan inkludera din sc-nt-l-g-sm också) bara är djävulsk lögnaktig dårskap och synd på synd.
Det finns inget naturligt med vad du här försöker anföra mot Gud Skaparen, och han, som är smartare än du och djävulen någonsin kan bli, skrattar åt ert högmodiga falskspel.
Så länge du kämpar mot Gud är du onaturlig och en grav störning i skapelsens harmoni med Gud.
Skrattar bäst som skrattar sist. Glöm inte det.
När argument saknas blir det såhär.
Citera
2021-12-20, 10:54
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Varför skriver du så barnsligt?
Jag litar på vad Gud har sagt, men det betyder inte att jag har skrivit Bibeln.
Så vänligen sluta förvräng.
Förespråkar du blind tro?
Citera
2021-12-20, 11:01
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
fortsätter att begå hatbrott mot Bibeln.
Det där var det roligaste jag läst på länge!
Citera
2021-12-20, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Förespråkar du blind tro?

Du är blind.

Hur var det nu Bibeln sa… den blinde leder den blinde och båda ramlar ner i gropen
Något sådant var det, har den inte framför mig just nu.
Citera
2021-12-20, 12:44
Medlem
Citat:
Fast det fungerar ju inte. Själva argumentet blir väl att;
1. Allt finns.
2. Om det finns måste det komma någonstans ifrån.
3. Varifrån om inte från Gud?
-Vilket faktiskt blir ett klassiskt Argument from ignorance: "Jag vet inte (varifrån saker kommer), därför Gud."

Jag vet inte. Jag behöver bli övertygad och en allsmäktig Gud som påstår sig älska mig borde väl komma på något som är övertygande?

Gud älskar dig så mycket att han låter dig gå om du inte vill lita på honom. Fortsätt du, gå din egen väg, men du är blind och kommer ramla i gropen.

Så du vet inte ens vad du skulle bli övertygad av?
Citera
2021-12-20, 13:03
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du är blind.

Hur var det nu Bibeln sa… den blinde leder den blinde och båda ramlar ner i gropen
Något sådant var det, har den inte framför mig just nu.

Det är en allvarlig fråga. Du skrev tidigare något om att du tror det eftersom det står i Bibeln och därför litar du på det.
Så jag undrar om du förespråkar blind tro.
Citera
2021-12-20, 13:06
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Gud älskar dig så mycket att han låter dig gå om du inte vill lita på honom. Fortsätt du, gå din egen väg, men du är blind och kommer ramla i gropen.

Jag tror inte Gud finns så hur ska jag veta vad som kunde vara annorlunda på ett sätt som indikerar att han finns? Världen som den ser ut verkar inte behöva några gudar.
Ni som påstår er tro på Gud kan inte heller berätta vad det är som indikerar gudar eller gudars inblandning. Möjligen att det kommer något cirkelresonemang eller argument from ignorance då och då men ingenting konkret. Ungefär som att ni bara inbillar er.
När jag frågar exakt vad det är jag borde se finns det inga svar men jag är tydligen blind.
Så hur ska jag veta vad som behövs? Det är ju inte jag som påstår mig veta något mer än andra.
Citera
2021-12-20, 13:07
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Men han älskar mig inte nog mycket för att visa mig vägen?
Slutsatsen för troende när någon som inte tror inte hittar vägen är alltid att kalla oss bristande eller till och med onda. Det sista steget är alltid hot.
Det tycker jag är rätt talande för hur lite belägg de egentligen har.
Citera
2021-12-20, 16:40
Medlem
Citat:
Men han älskar mig inte nog mycket för att visa mig vägen?
Slutsatsen för troende när någon som inte tror inte hittar vägen är alltid att kalla oss bristande eller till och med onda. Det sista steget är alltid hot.
Det tycker jag är rätt talande för hur lite belägg de egentligen har.

Oftast är det andra kristna människors fel att några inte hittar vägen.
Katolska präster som petar barn i röven, "I am more holy than thou"-kristna, amerikanska TV-predikanter som med manipulering och hot lurar pengar från gamla och sjuka människor, Livets Ord-galningar som ramlar i golvet som fulla A-lagare och tycker att också du borde få del i den samma heliga(???) ande.
En människa som har blivit ateist efter att ha observerat sådant har faktisk utvisat ett ganska användbart moraliskt kompass, för om Gud verkligen står bakom sådana saker så är det ju bäst att fly undan.
Citera
2021-12-20, 17:41
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Oftast är det andra kristna människors fel att några inte hittar vägen.
Katolska präster som petar barn i röven, "I am more holy than thou"-kristna, amerikanska TV-predikanter som med manipulering och hot lurar pengar från gamla och sjuka människor, Livets Ord-galningar som ramlar i golvet som fulla A-lagare och tycker att också du borde få del i den samma heliga(???) ande.
En människa som har blivit ateist efter att ha observerat sådant har faktisk utvisat ett ganska användbart moraliskt kompass, för om Gud verkligen står bakom sådana saker så är det ju bäst att fly undan.
Och hur flyr man från sig själv när man till slut, i sin kritiska jakt, hittat en spegel där hemma och börjat tillämpa Guds lags måttstock på sig själv?
Slänger sig i väggen och kollar om det blev bättre?
Förresten, har du en spegel där hemma?
Kristendomen hämtas från Guds ord, Bibeln, och den kritik mot vad som av många kallas "kristendom" (men bara är religion) som du bedriver bedriver Bibeln ojämförligt mycket bättre.
Citera
2021-12-20, 17:53
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Och hur flyr man från sig själv när man till slut, i sin kritiska jakt, hittat en spegel där hemma och börjat tillämpa Guds lags måttstock på sig själv?
Slänger sig i väggen och kollar om det blev bättre?
Förresten, har du en spegel där hemma?
Kristendomen hämtas från Guds ord, Bibeln, och den kritik mot vad som av många kallas "kristendom" (men bara är religion) som du bedriver bedriver Bibeln ojämförligt mycket bättre.

Menar du att fly från sig själv till Bibelns fantasivärld är bättre?
Citera
2021-12-20, 18:40
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Menar du att fly från sig själv till Bibelns fantasivärld är bättre?
Så du förstår att problemt inte är blott externt utan med ökande självkännedom inses vara även internt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in