2021-12-20, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Att det finns två saker som påstår sig säga sanningen utesluter inte att den ena är sann. Det är en bra början att tänka så.
Mången ateist menar ju att eftersom det finns andra skrifter så måste Bibeln vara falsk, vilket är ett av de sämsta argumenten mot Bibeln men det dyker fortfarande upp hela tiden.

Fast enligt Bibeln så måste du själv söka sanningen genuint. Om du söker så SKA du finna. Att hitta något som direkt övertygar alla om Bibelns sanning är inte lönt att söka.
Hur avgöra du vilken som är sann är frågan. Att det gäller bara att söka har vi redan konstaterat inte fungerat då vissa sökt men inget funnet. Vissa har sökt och funnit Allah/vishnu osv.
Citera
2021-12-20, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Nej, för mitt svar är betingat av vad du svarar först. Så du svarar först.
Nej jag tänker inte låta er fortsätta undvika frågan. Hur avgör du att bibeln är sann och koranen osv inte är det?
Citera
2021-12-20, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Och det är ett bevis för en intergalaktisk trollkarl?
Hur stor är sannolikheten att en intergalaktisk trollkarl uppkommit genom en slump för att sedan trolla fram ett universum? Eller stämmer inte den regeln längre när den blir obekväm?

Det är ju det som är skapelsens mysterium, att vi inte kan förstå allt. Förtrösta inte på ditt eget förstånd utan tro på Herren din Gud!
Citera
2021-12-21, 00:20
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jaha! Så du har egentligen ingen som helst aning då. Men Gud kan det inte vara!

Jag förklarade bara vilka alternativ det finns. Jag skrev inget om vad jag kommit fram till, så det kan du inte veta något om. Du är snabb på att dra förhastade slutsatser.

Citat:
Låter som att du ansluter du ansluter dig till de som säger att hela universum var komprimerat till en extremt liten punkt som plötsligt expanderade. En intressant saga måste jag säga.

Det är i alla fall en "saga" som det går att ge belägg för.
Att det finns sådana "extremt små punkter" vet vi. Det finns också hypoteser om varför sådana "extremt små punkter" plötsligt skulle kunna börja expandera.
Det är mer än vad man kan säga om Bibelns skapelseberättelse, den måste man tro på utan belägg.
Citera
2021-12-21, 00:22
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du har ju inget kriterium alls. Du är en blind som famlar i mörkret.

Läs vad jag skrivit så slipper du göra bort dig.

Och, på tal om kriterier, vilket är ditt kriterium för att avgöra om något är skapat?
Kan du ge ett intelligent svar på det? Ett svar som håller inför en kritisk granskning?
Citera
2021-12-21, 00:35
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Varje hus är byggt av någon.*

*Även om Bible Basher fuskar med ordet naturligt.

Ja, varje hus är byggt av någon, men det var inte heller det jag kritiserade. Jag kritiserade det kriterium som du angav för att avgöra om något är skapat eller inte. Jag visade att det inte höll som kriterium för att avgöra om något är skapat eller inte.
Att på nytt påstå att hus är skapade ändrar inte på detta faktum.

Om du inte kan hitta på något bättre kriterium som håller för granskning så har du alltså inget sätt alls att avgöra att universum faktiskt är skapat, utan det är bara något som du tror därför att du vill tro det.
Citera
2021-12-21, 08:32
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Du slåss aggressivt mot väderkvarnar, liberalteologi etc och ignorerar vad Bibeln säger.

Bibeln säger att du ska älska Herren din Gud helhjärtat och din nästa så som du själv vill bli bemött.

Inte en enda lag i Bibeln förbjuder att folk har missuppfattningar.

Bibeln kräver inte att alla ska tro som du, den säger att du, jag och alla andra ska älska Gud av hela vårt hjärta och vår nästa som oss själv.

Du har inte Bibliskt stöd för din aggressiva framfart på forumet.

Jag är alltså mer dogmatisk och bokstavstroende än du.
Det är här Satans synagoga briljerar I lögn.

Varför älskar då inte Satan Gud helhjärtat?

“Ni är av er fader Satan”
“Ni är inte av mina får”

Tji får övriga fårskallar. Du må vara mer bokstavstrogen satansdyrkare.

Gud väljer de sina, satans följe faller bort.
Citera
2021-12-21, 08:39
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Håller med, en mycket allvarlig fråga.
Jag ifrågasätter inte Guds ord helt enkelt, varför skulle jag göra det egentligen?
Men vet du verkligen om det är Guds ord eller utgår du bara ifrån det?
Citera
2021-12-21, 08:41
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Allt kokar ner till att sådana som du inte ser en skapelse, men ni kan aldrig redogöra för vad det är ni ser.
Vad ser du egentligen? Slump?
Naturlagar och ökande komplexitet.

Citat:
Skapelsen vittnar om Gud. Det är väldigt enkelt.
Men du kan inte förklara HUR den vittnar om Gud och hur du vet att det är en skapelse? "Det bara är så!"?
Citera
2021-12-21, 08:44
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Varför ska han visa vägen för någon som inte vill lita på honom?
Hur kan man lita på något som inte verkar finnas? Vad kommer först, tillit eller kännedom?
Citat:
Någon som bara är hånfull och kritisk till allt som har med Bibeln att göra.
Vad är fel med kritik? Om det är så bra som det sägs så borde det ju klara kritik.

Citat:
Jag återger alltså bara vad Bibeln säger. Du tycker visst att Bibeln är hotfull också?
Ta ansvar för dina egna handlingar och skyll inte allt på Bibeln och Gud.
Nej, jag tycker som sagt att Guds fanclub är hotfull. Om det inte går att mobba någon att följa så hotar man med helvetet, evigt straff och allt möjligt.
Citera
2021-12-21, 08:46
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Buden i Bibeln berättar vad som är synd.
Inte ett enda bud i Bibeln förbjuder missuppfattningar.

Du är bunden vid buden att älska Gud och din nästa som dig själv, men det är inte förbjudet att tro fel.

Det är synd att bryta mot buden, inte att tro fel

"Alltså skall ni känna igen dem på deras frukt. Inte skall var och en som säger 'Herre, Herre' till mig komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelske Faders vilja."

Du kan ju gissa vad din fel tro är värd!
Citera
2021-12-21, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kopparna
Nej jag tänker inte låta er fortsätta undvika frågan. Hur avgör du att bibeln är sann och koranen osv inte är det?
Det har att göra med källkritik. Använder man källkritiska metoder och verktyg så är sannolikheten för att bibeln är sanning en god del högre än koranen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in