2021-12-21, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Hur kan man lita på något som inte verkar finnas? Vad kommer först, tillit eller kännedom?
Vad är fel med kritik? Om det är så bra som det sägs så borde det ju klara kritik.

Ta ansvar för dina egna handlingar och skyll inte allt på Bibeln och Gud.
Nej, jag tycker som sagt att Guds fanclub är hotfull. Om det inte går att mobba någon att följa så hotar man med helvetet, evigt straff och allt möjligt.

Jag vet inte vilka du har pratat med, men vad är hemskt med att upplysa om vad Bibeln säger? Enligt skriften är helvetet en realitet och något evigt.
Kan inte vara fel att upplysa dig om det.
Citera
2021-12-21, 13:54
Medlem
Citat:
Om Gud väljer de sina, spelar det verkligen någon roll vem som tror vad eller kommer Gud välja som Gud vill?

Det passade visst dig jättebra, så fick du angripa Gud igen.
Kan bara upplysa dig om att inte heller detta är Bibliskt, att Gud väljer ut de sina. Det är vi som måste välja Gud.
Citera
2021-12-21, 13:57
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Jag vet inte vilka du har pratat med, men vad är hemskt med att upplysa om vad Bibeln säger? Enligt skriften är helvetet en realitet och något evigt.
Du vet precis vad jag menar.
Predika gärna mer om helvetet så ska vi se om det blir fler eller färre kristna i sverige.
Citera
2021-12-21, 14:07
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:
Kan bara upplysa dig om att inte heller detta är Bibliskt, att Gud väljer ut de sina. Det är vi som måste välja Gud.
Ur Bibliskt GT; valde Gud ett folk.
NT;
Jesus sade: »Har*jag inte själv*valt*ut*er*tolv?

John 6:44 Ingen kan komma till mig utan att Fadern som har sänt mig drar honom, och jag skall låta honom uppstå på den sista dagen.

Sök och ni skall finna.
Citera
2021-12-21, 14:08
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
På vilket sätt är den frågan ett angrepp? Är det alltid angrepp att ställa frågor och i så fall är det endast blind lydnad som gäller?
Citat:
Det finns delade meningar om detta. Jag minns att jag läst att Gud förhårdnar vissas hjärtan så de inte kan välja Gud, till exempel. Stämmer inte det? Rom 9:18 t.ex.
Citera
2021-12-21, 14:30
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
...
Läs Ef 1 noga, så ser du vad Bibeln lär om vem som väljer vem.
Citera
2021-12-21, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Det har att göra med källkritik. Använder man källkritiska metoder och verktyg så är sannolikheten för att bibeln är sanning en god del högre än koranen.

Exakt varför? Gå in på detaljer.
Citera
2021-12-21, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshbags
Du kräver bevis om Bibelns sanningshalt, Gud är Beviset.

Alla söker inte Gud, hur skall de då finna? De flesta fastnar för Satan. Och kräver bevis på bevis för Gud och Bibeln.

Jag är inte intresserad bevisa Gud eller Bibeln för dig. Alla hör inte till Gud.

En diskussion kan ändock vara på sin plats.

T.ex. Hur tror du att en orm kan tala till människan?

Bevis för att det finns talande ormar. Ett påstående i bibeln duger inte.

Dessutom, om människan var skapad perfekt till en guds avbild; hur fan kunde de då bli lurade av en talande orm? Det hela är djupt ologiskt.
Citera
2021-12-21, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshbags
Ur Bibliskt GT; valde Gud ett folk.
NT;
Jesus sade: »Har*jag inte själv*valt*ut*er*tolv?

John 6:44 Ingen kan komma till mig utan att Fadern som har sänt mig drar honom, och jag skall låta honom uppstå på den sista dagen.

Sök och ni skall finna.

Vad utvalde han folket till? Jo, att vara ett ljus för andra folk, inte för att komma till himlen per automatik.
Vad utvalde Jesus de 12 till? Till följeslagare, inte för att komma till himlen per automatik.
Vad drar någon till Jesus? Helige Ande verkar på våra hjärtan. Vi kommer inte till himlen per automatik.
Citera
2021-12-21, 18:36
Medlem
Citat:
Står det i Bibeln att kritisk granskning ska vara ett kriterium?

Varför måste det stå i Bibeln? Kritisk granskning är ett kriterium för god vetenskap, inte för religiös tro.
En påstådd sanning måste kunna granskas kritiskt. Annars är det bara ett påstående.
Motsatsen till kritisk granskning är blind tro.
Citera
2021-12-21, 18:38
Medlem
Citat:
Du vet precis vad jag menar.
Predika gärna mer om helvetet så ska vi se om det blir fler eller färre kristna i sverige.

Återigen, jag kan inte hjälpa att du blir provocerad av Guds ord.
Helvetet får gärna predikas, de som inte tål höra får väl hålla för öronen eller gå till Svenska Kyrkan, eller någon annan liberal kyrka där Gud bara är snäll hela tiden.
Citera
2021-12-21, 18:39
Medlem
Citat:

Frågan är inte vad bibeln säger. Frågan är om det är sant.

Är du förresten beredd att dyrka en gud som ämna plåga människor i en evighet? Det avslöjar en hel del om din moral och människosyn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in