Citat:
Ursprungligen postat av
Harrywinston
Ok, redan haft en släng alltså. Senaste uppgifterna från England gör gällande att tidigare covidinfektion ger ett 20% skydd mot omikron. Tre doser Pfizer ger 70% .
Intressant, och kan stämma. Två doser Pfizer ger å andra sidan bara 33 procents skydd emot att smittas av Omikron. Men hybridimmunitet kan ge ett skydd på 90-99,9 procent. Jag är faktiskt sugen på att räkna på R-talet för Sverige. R0 talet för Omikron sägs, enligt uppgift ifrån UK, ligga på 3,47. (Alltså betydligt lägre än mässlingen som ligger på ca16, men högre än alla andra SARS-COV2 varianter).
Å andra sidan, stämmer det R0 talet så skulle såväl vaccinen som smittskyddsåtgärderna vara, helt, verkningslösa i såväl UK som Danmark, givet att Omikron smittade dubblas på två, tre dagar. Så R0 för Omikron ligger nog någonstans mellan 4 och 10.
Men jag skall försöka räkna på det i morgon.
Några ingångsvärden:
hybridimmunitet hos, hela, befolkningen 30-35 procent
Endast "naturlig" immunitet: 10-15 procent
Effekt av nuvarande svenska smittskyddsåtgärder 15 procent
Effekt av förra vårens och ev. Kommande smittskyddsåtgärder 25 procent
Sedan tycker jag inte att du skall vara för hård mot en dam i tråden. Jag vet, man kan reta sig på antivaxxarna. Men hon är i alla fall inte otrevlig. Och hon hävdar inte att det är "fish and chips som sprider smittan". Och, kom ihåg: Majoriteten av de som genomgått en SARS-COV2 infektion, mycket troligt, också vaccinerat sig, och därmed fått hybridimmunitet.